Råttor som biter varandra
Jag har fyra råttor, tre av dom är uppväxta tillsammans. Det har alltid varit lite bråk ibland i perioder, men inte allvarligt. Men nu senaste tiden så har den ena fått ett stort sår bakom ena örat(inte den som inte är uppväxt tillsammans med resten) Det är någon av dom andra som biter henne, och det är inte vanligt bett utan det är typ som pälsen blivit av sliten.. såret är ungefär som en 1krona. För några veckor sedan hade hon också ett sånt sår, men jag lät det vara och sedan bet dom inte henne mer. Men för två dagar sedan har dom alltså börjat igen… vad borde jag göra? Borde jag dela på dom? Och det är alltså alltid på samma ställe dom river av pälsen på henne.

Alltså är det ett sår eller fattas det bara päls?
Jag tycker det låter som hon eller någon barberar henne, Om det nu så är att det är pälsen som fattas och ingen öppet sår..
Asså det blöder ju för dom rycker ut hår.. men det är ju inget sår av bett. Varför barberar dom henne? Det är så konstigt för det är alltid på samma ställe.

Barbering är ett stressbeteende så råttan som gör det på henne gör det för att den har någon form av stress. Ofta kan det hjälpa lite att aktivera dem mer och se till så att de har mer att sysselsätta sig med.
Hmm.. kan det vara den nya råttan som gör det?
Fick hem henne ett tag sedan då jag ställer upp som akuthem.. Hon var väldigt, väldigt skygg när jag fick henne men hon vänjer sig mer och mer.
Har du några tips på hur man aktiverar dom mer?

Kom problemen efter att du tog hem en ny råtta då?
Tips som jag kan komma på just nu är väl att ha dem ute mer, inred buren med massa saker. Man kan hänga okokt pasta, popcorn eller såna frukostflingor som är som ringar (kommer inte ihåg vad de heter) på ett snöre och fästa det i buren där det är svårt att nå det. Då får de anstränga sig för att nå godsakerna.
Ställ in en glasslåda med jord och några godsaker i så att de får gräva lite. Lägg godsaker i papper/kartong och vik/tejpa ihop så att de får tänka ut hur de ska komma åt godiset själv. Ge dem oskalade nötter och kokta ägg med skal. Bara fantasin som sätter gränserna:)
Men först och främst måste du se till att de får komma ut och springa utanför buren, gärna flera timmar om dagen. En råtta som barberar måste sysselsättas ordentligt. Det är inte säkert att det hjälper helt, men en liten förbättring borde du kunna se iaf:)
Träna lite agility med henne kanske också kunde funkat?

Kom på en sak till, eftersom du har honor så kan du ge dem massa rivet tidningspapper. Brukar vara kul att busa i och så brukar de gilla att bädda med det.
Bara ta en tidning och ta bort metallgrejerna, håll tidningen i ryggen och riv remsor därifrån:) Lägg in en stor hög till dem. Det kanske ser mycket ut, men det försvinner rätt fort när de bäddar med det på olika ställen:)
Dom brukar få en låda med tidningar som dom brukar riva upp och bygga bo med i lådan.
Jag har inte mina råttor i bur. Eller asså dom har en bur men den är alltid öppen ( och dom har små "kryp-in" utanför buren, så dom lever mer utanför än inne i buren xD ) så dom springer runt fritt i hela köket, ibland går dom utanför köket men oftast håller dom sig där även om dom har möjlighet att springa ut på hela lägenheten. Och dom klättrar i allt från gardinerna till upp på ena köksbänken så blir svårt att få dom ut och springa mer då dom har all frihet dom kan få (:
Kokt ägg och nötter och frön brukar dom också få som dom får skala själva. Gräva i jord ska jag nog låta dom testa det hade dom nog tyckt om!
Några mer tips? (:
Har läst lite och det mesta har dom ju redan; springer fritt, får saker att sysselsätta sig med, rutiner ( som att få mat samma tid varje dag ) dock stod det i den ena att det kan bero på att råttan har för tråkiga burkamrater? För tänkte att det kanske är hon själv som barberar sig.. Betyder det att man borde hitta en ny råtta som matchar hennes personlighet mer? Hon är ju iofs den mest aktiva av dom. Dom andra är lite latare av sig d:

Var sitter de kala fläckarna? Som du kanske läste kan man ju själv lista ut om det är en råtta som barberar sig själv eller om det är en annan råtta som barberar sin burkompis. Lite beroende på var de kala fläckarna sitter:)
Kanske att du skulle kunna börja träna lite agility och tricks då med den som barberar? Kanske hjälper lite?
Ja, asså hon som blir barberad är den mest aktiva av dom. Och hon kan faktiskt redan en hel del tricks, hon lär sig snabbt (:
Dom kala(blodiga ibland) fläckarna sitter på högra skuldran.. men jag tycker att hon blivit tunnhårig mellan frambenen också. Men det är kanske bara jag som är nojig.
Jag vet ju inte riktigt vilken det är som barberar då jag aldrig sett det.