Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 2131 ggr
Jinaum
0

Nu ber jag er om hjälp igen

Ja.. För jag blev väldigt besviken på veterinär stationen här. Har lärt mig en gång för alla vad de vekrligen går för. Kastrering och avlivning e dom bra på. Men inte hälsa.

Jag har en gammelråtta. Han är över två år och antagligen född någon gång i september 2008.

På det sennaste har han blivit lite bensvag i bakbenen. Men han går fortfarande och klättrar lite så där. Så han är ju pigg. Men när han går går han som en gammal gubbe med tofflor som jag säger. Han kan inte sitta på bakbenen utan att hålla i sig. Att han blir så här förstår jag ju själv är mest av ålderdom och arv. Hans pappa gjorde på samma sätt men än mer aggresivt i framfarten att han tillslut drog bakbenen bakom sig, magrade av och bara försvann.

Raggamuffin som min hanne heter har magrat av riktigt mycket, men han äter och är den gottegris han alltid varit.

Vad är normala ålderdoms tecken för råttor? Detta är information som inte är så lätt att hitta.

Det som därfeter oroar mig mest är en böld på sidan av hans högra framben (från honom sett) som växt väldigt aggresivt. Jag åkte förra fredagen för att åka på kalas och lajv. När jag kom hem och skulle gulla var den där. Han HAR haft en liten kule där sedan innan men den försvann så jag antog att det var en varböld eller något som försvunnit. Men den är verkligen stor nu och jag vet inte om det är en tumör eller inte och veterinären svarade mig inte på det

"Ja det kan vara en tumör för det är inte ovanligt för sådana här djur"

"Det kan vara en böld efter ett bett".

Detta var svaren jag fick på mina frågor. Mötet varade i max 5 min. Han kollade pälsen så han inte hade skräpp. Men jag vet inte om detta även ingår i en koll för skabb eller kvalster? Då råttan har blivit tunhårig och har massa sår jag inte redigt VET är ifrån de andra. Det har varit lugnt i buren och jag har inte hört något bråk eller sett något. Bara lek.

Så jag sammanställer mina frågor klart och tydligt här:

Är bensvaghet, avmagring, päls uttunning vanliga ålderdoms tecken och i vilket utsträckning?

Kan man själv avgöra om en böld är en varvöld eller en tumör?

Hur gör man i sådana fall det?

Vad bör jag kolla efter så min älskade gubbe inte går och pinnas? (Det enda svar jag fick var "så länge han äter och så).

Vad är varnings signaler?

Finns det något jag kan göra?

Bör jag ringa gbgs exotiska djur och dubbelkolla med dem?

Om han klarar sig tills efter jul (vilket vi hoppas på) är det någon idée att punga ut pengarna och åka te gbg så man får koll på allt försäkerhets skull? (Vad anser ni? Räcker erat svar på dessa frågor?)

Lancia
0

Bakbenssvaghet, avmagring och tappad päls är precis som du skriver väldigt typiska ålderstecken, inget ovanligt på gamlingar. Jag antar att dom bara blir svagare och svagare tills dom inte kan röra sig mer helt enkelt, men jag har aldrig låtit det gå så långt. Det har alltid kommit en dag då jag liksom vetat att det är dags, som om man sett det i deras blick typ. (Ett svar som hjälper föga, inser jag, men det är det bästa jag kan ge dig just nu)

Svagheten kommer ju olika fort också. Men jag har inte låtit enbart lite bakbenssvaghet vara anledning till att ta bort råttan. Är den frisk i övrigt och levnadsglad så ser jag ingen anledning.

Har du bild på knölen? När jag hade en knöl jag var osäker på åkte jag till vet och dom testade att sticka en tunn kanyl i den för att se om dom kunde få ut något var eller så. Dom fick inte ut något och drog således slutsatsen att det var en tumör.

Blir råttan förhindrad att göra vardagliga saker pga denna knöl? Jag opererade nyligen bort en knöl just i armhålan på en hane, som växte väldigt snabbt, men det är antagligen inget alternativ om din råtta är så pass påverkad av åldern.

klick
0

Vilken veterinär var det?

Jinaum
0

#1 Ok då är jag med på noterna och förstå det där med deras blick. Den blick är lik alla djur oavsett.

Nej men jag kan försöka ta. Det är inte så lätt. Jag vet inte heller hur han förhindras. I och med att han inte kan sitta på bakbenen. När han äter håller han all mat med det ben som inte bölden sitter på. I övrigt knallar han väl på så gott det går liksom.

#2 Detta var veterinär stationen i Vara. Veterinären är kallad Thore och efter samtal med djuraffären är han tydligen allmänt känd för dåligt motagande.

Dramatik
0

För att veta om det är en varböld eller inte kan man antingen göra som Lancia skrev hos veterinären, eller så väntar man helt enkelt ut den. Håller den sig ganska konstant i storlek och om där efter ett tag blir som en svart skorpa på så kan man vara säker på att det är en böld, växer den däremot mer så kan det vara en tumör.

Du skrev att han hade massa små sår? Kan kanske vara ohyra? Ohyra kan vara otroligt svårt att upptäcka på råttor, men massa små oförklarliga sår i huden brukar oftast vara just ohyra.

I övrigt så tycker jag att det du beskriver låter som typiska ålderstecken.

Sen förresten skulle det ju kunna vara så att knölen han har kan vara en ålderstumör helt enkelt. Det är ganska vanligt att råttor får det när de passerar två år.

Jinaum
0

#4 Dock kammade veterinären pälsen på honom och kollade i microskop (det enda vettiga han tycktes göra) och han sa att det inte fanns något.

Men då syns det väl inte heller om han fått kvalster eller skabb?

Dramatik
0

#5 De kan till och med göra det utan att upptäcka det. Hände mig också, och då var veterinären ändå en av de bästa i sverige på råttor, så det kan vara lurigt. Men jag fick stronghold för säkerhets skull och jag behandlar hellre en gång för mycket än för lite:)

Jinaum
0

#6 Här ville de inte ens skriva ut baytrill te förkylda råttor som när jag åkte te gbg gav det utan knussel för de rosslade såpass att de behövde det. Men vetrimoxin fungerar när de inte är så farligt.

Lancia
0

Som sagt, ohyra kan vara jävulskt svårt att upptäcka, eller också väldigt lätt. Dock är vissa veterinärer väldigt kinkiga på att skriva ut stronghold om dom inte ser en lus med sina egna ögon.

Angående förkylning, så orsakas det av virus, och mot virus finns ingen antibiotika. Om råttans symptom däremot egentligen är en bakteriesjukdom, typ som myco som brutit ut, då kan man behandla med antibiotika. :)

Jinaum
0

I detta fallet var de att det lät som de va slem i lugnorna har jag för mig. Å veterinären ville se om de blev bättre med baytril vilket det blev. Den råttan har aldrig rosslat igen (vilket då är gammel gubben)

Jo men oavsett så tycker man ju att de borde försöka å ha lite mer koll än den de haft här.