Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 2280 ggr
Bullerbytjejen
0

SDA . Hur ska vi tackla det här?

Minst en uppfödare i sverige har nu olyckligtvis fått in SDA i sitt råttbestånd. Och det är med stor sannorlikhet att fler har det. Det kan komma från finland, det kan komma från danmark, eller har det funnits i sverige en längre tid utan att det upptäckts? vi vet inte i dagsläget. Hur kan vi göra för att få bort det? Det har säkerligen spridits på utställningar och folk har köptråttor från uppfödare så det e allas problem det här,och det måste lösas på ett bra sätt..annars kommer hela råttsverige drabbas i mycket större utsträckning än vad det nu gjort då vi inte vet så mycket hur stor spridning det haft, eller hur länge det funnits eller när och varifrån det kom.

Vad är det bästa attgöra? Kom med förslag

Bullerbytjejen
0

Läs tråden Utbrott av virus(LÄS DETTA) där stårdetmer om vad viruset är och hur det fungerar…Jag kunde inte länka..

Allamej
0

Utställningsstopp till dess att det är "borta"… jag vet inte hur borta det kan bli för det verkar vara rätt jäkligt…

Jag har ju en fördel eftersom jag bor så pass långt bort. Jag far inte heller på utställningar och jag har inte haft kontakt med några råttor som har det så jag känner mig rätt säker i min norrländska bubbla.

Näe, det är bättre att de som det berör avgör detta… jag som står utanför har nog inget att säga ändå eftersomd et är upp till er som varit på dessa utställningar att ta dom jobbiga besluten..

Jag är bara ledsen att dom är tvugna att tas och jag beklagar.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Bullerbytjejen
0

Något att tänka på för er/oss som varit på utställningar och köpt råttor från uppfödare(både som privatperson och uppfödare)har ni haft några sjuka djur efteråt? vilka symtom? har ni tagit med er råttor till andra som inte varit på utställningar, har ni parat egna råttor som fått problem? osv osv

Bullerbytjejen
0

ja iof, men alla är välkomna med förslag, kan vara hårt kanske att inse vad som måste göras om man själv är utsatt för det (eller råttorna då) vad som nu måste göras.

jag tycker som du säger att det borde vara en bra ide att ställa in utställningar en tid framöver, hålla full karantän i 2 veckor, inga undantag, och ta blodprov på delar ur beståndet, och till och med kanske va tvungen att offra några för obduktion :(

Bullerbytjejen
0

och plus att man måste våga prata om det för att komma framåt, och inte leta syndabockar då det kan bli svårt, utan enas och hitta ett sätt att få bort den där skiten så fort som möjligt. Det som e jobbigt för speciellt uppfödarna att hela linjer går till spillo och sen inte finns nånstans att ta nytt ifrån…

SweGizmo
0

Alla som vart på utställning med sina djur det senaste ska ha sina djur i karantän i 3 mån…. Speciellt dem som var på stora vår.

När det gäller grosister och djuraffärer så vet jag inte:/

Min blogg: SweGizmo.se

Bullerbytjejen
0

eller som köpt djur från uppfödare som varit på utställningarna den senaste tiden eller?

KickanW
0

Jag håller faktiskt med här. Utställnings och råtträffs-stopp i minst tre månader! Svårt att få ut den informationen till alla men de som brukar ställa ut stoppas ju… Och det är väl där de största spridningsriskerna finns.

Jag tänker iaf hålla min flock i karantän i minst 3 månader.

Ninja
0

Viktigt är ju att försöka spåra smittokällan, för alla våra råttors skull. Inte leta syndabock som Bullerbytjejen sa, folk kan av rädsla för att bli uthängd hålla inne med viktiga uppgifter.
Det är ju en tragisk olycka om man får in SDA i sin besättning, och ännu mer olyckligt om man råkat sprida den vidare innan man upptäcker det.

Jag har själv ingen aning om bästa tillvägagångssättet, förutom utställningsstopp ett tag framöver. Wintermynta skrev ju att de råttor som inte uppvisat symptom under en tid av 3 mån var säkra.

Nu när SDA konstaterats, hur kommer SRS tackla det här i fortsättningen med tanke på smittorisken på utställningar (råttan ifråga smittades ju troligen på en utställning)? Det har ju redan varit diskussioner, bl a här på rif, om just smittorisk i friskkontrollen, via domarna, utställarna emellan.. osv. Att bara sprita händer och bord hjälper ju inte när råttorna får springa på folks kläder.

Undrar jag med hur det blir med utställningen på lördag, om någon vet? Inte för att jag ska dit, men det är ju en stor utställning med många råttor som kommer och går mellan dörrarna. Råttor som kan ha utsatts för smittan på någon tidigare utställning.

Bullerbytjejen
0

ja jag precis, jag ska också hålla full karantän och sen ta blodprov och jag ska eventuellt avliva elliott nu för han har fått riktiga besvär med andningsvägarna och låter jätte illa och får svårt att andas till och från och svarar inte på medicineringen (baytril) han var mager som en sticka när jag fick hem honom så jag har också smittan förmodligen.

Bullerbytjejen
0

#9 :Precis,jätteviktigt att alla säger sitt, och inte håller nått hemligt i rädsla för att bli syndabock, det syns ju inte på råttan i fråga när man får hem den så ingen kan ju säkert veta,och det är ju många som tar hem råttor från både finland och danmark och från många olika uppfödare,så det e ju slumpen som avgör vem som fått hem, och e det flera från en kull som kommer till olika köpare så finns ju smittan hos båda så att säga..Går inte att klandra någon i det läget. Och det löser ju inte problemet att peka ut någon heller.

Och det var jättebra att wintermynta gick ut med det så fort hon fick sina provsvar vilket för mig betyder att hon tar ett ansvar för sina och alla andras råttor i det här landet :)

zickan
0

viktigaste är att få ut information till privatpersoner. be alla som tror sig ha fått det hemma att kontakta. en artikel i aftonbladet kanske. finsn ju massa personer som inte går in här. sprida ut att det finns är väl dt viktigaste för att få bukt med det.

inte köra utställning innan man tror sig ha fått allt under kontroll. efteråt införskaffa hårdare regler på utställningar.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Terato
0

Jag tycker också vi måste ha stopp tre månader.

Hur gör man om man vill testa sina råttor? Går man till närmaste veterinär och ber dem ta ett prov och lämna till någon större klinik? Någon som vet? Eller måste det vara SVA och alltså ett dött djur?

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Bullerbytjejen
0

#13 det kostar 75 kronor för ett test hos SVA, du kan gå till en vetrinär och ta blodprov som dom skickat till SVA gärna så fort som möjligt och kan dom "tumla" blodet innan det skickas så var det bra, det tar väl bort nå onödiga kroppar vad jag fattade det. Alltså för varje virus el liknande kostar det 75 kronor, så vill man bara testa för SDA så kostar det 75 spänn, vill man ha tex CAR och SDA så kostar det 75x2. Sen vetrinärkostnaden då.

Bullerbytjejen
0

eller vänta, det kanske inte var SVA man skickade det till förrästen, hmm men jag tror det var det..

wintermynta
0

Som jag skrev i min egen tråd är det bara dom som varit i indirekt kontakt med mig som kan ha blivit smittade.
Som det är nu är det en av mina hanar som insjuknat av 30 st råttor. Om det vore ett utbrott så skulle vi ha märkt eftersom dödsantalet skulle vara betydligt högre och utbrett. Det  kommer finnas en kunnig person på Stora Pet som kan svara på era frågor, det går också bra att ringa henne om ni vill. Skicka mig ett pm som vidarbefodrar jag numret. Just nu försöker jag kontakta alla som har haft kontakt med mig för att få en bild av det hela. Hittils är det bara jag som har haft en sjuk hane, dom andra har inte haft sjuka djur men kommer ändå hålla karantän.
Kommer även skriva i HR om vad som har hänt och lägga ut obduktionsrapporten.

Bullerbytjejen
0

vi vet ju inte hur länge det här har florerat, har man vuxna djur och bara ett fåtal så lägger det ju sig, men som uppfödare tar man ju in nytt blod hela tiden och från varandra så det kan ju hänga kvar och flyttas runt på det viset, eller om man har haft bebisar som inte blivit imuna och som sen är bärare och smittar nya råttor som kommer in, eller smittat på utställningar och sånt.

Jag tycker det bästa vore för allas skull att ställa in utställningen, för att också visa att man tar det på allvar, även om det bara kommit svar på en råtta som dött av SDA (och annan bacteriell infektion, som förmodligen var den utlösande faktior) Jag skulle aldrig chansa att ta mina djur till utställningen i detta läget, men istället vore det kanske en ide att ha tiden på kallhäll ändå, men att istället för att ställa ut samlas och komma på en bra lösning för alla som har djur som kan ha fått smittan?? eller bjuda in till ett möte där alla som är intresserade får komma..

Terato
0

Tycker det låter som ett väldigt bra förslag, Bullerby..

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Grodan
0

#16 nyfiken, är det en veterinär? (härligt med en sådan närvarande på en råttutställning i a f)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Buuc
0

Vore det inte bra att förbjuda import från andra länder? Nu har jag inte läst igenom hela tråden men.. Och jag tycker inte att djuraffären borde få sälja råttor mer.

Babbett
0

#20 Vem ska förbjuda import isf?

Och nej, jag tycker inte det är någon bra idé.

Bullerbytjejen
0

ne frågan är var vi ens ska få tag i råttor efter det här?

SweGizmo
0

hur mycket kan SDA florera bland råttor i oseriösa djuraffärer och grosister?? det vet vi inte heller:/ men man kanske bör akta sej för att köpa zoo råttor.

Min blogg: SweGizmo.se

Nicciz
0

Varför kan inte bara alla sitta i karantän? 6-8 veckor för dem som inte haft kull sen i slutet av april och 12-16 veckor för dem som haft kull?

Det är väl inget svårt? Inte med tanke på vinsten?

Tvärtom däremot vill jag inte tänka på… och inte skriva om idag heller för jag är bitter Tungan ute

Nicciz
0

Ett exempel på tvärtom….

Person A håller karantän i tolv veckor och gråter blod över flera råttor som missas att paras pågrund av detta. Men är ändå glad i det stora hela för om tolv-sexton veckor är det över. Och hittills har majoriteten av Person A´s råttor klarat sig.

Person B håller inte karantänen för personen anser inte att det behövs. För inga av djuren i besättningen uppvisar klassiska SDA symptom. Person B tar kullar under dessa sexton veckor. Och går på utställningar

Person A bestämmer sig under karantänen att köpa in nya djur och håller dem i separat karantän.

Person B som gått på utställningar har vid det här laget kunnat smitta halva Sveriges råttor. Friska smittobärare har fått kullar som säljs vidare osv.

Person A går nu på utställning igen efter sexton veckor minimum med sina nyinköpta friska djur. Tada.. Person A har otur och får Corona igen. Problemet är att det har muterat på vägen och är inte längre den milda formen vi har just nu. Utan usch och fy.. mycket aggresivare och har genom aveln och div osynliga utbrott hos allmänhetens besättningar muterats till en annan sträng. Ojdå hoppsan. Majoriteten av Person A´s råttor får uppsvällda huvuden och några kvävs långsaaaamt och plååågsamt till döds framför ögonen på Person A. Blodkärl spricker i fleras kroppar och dem fylls innifrån med blod tills dem ser ut som ballonger och skriker av smärta av allt blod som försöker hitta ut. Kanske kommer det ut sipprande från ögongloberna, från öronen, från könsöppningarna, eller från munnen (om dem har tur) för då kvävs dem iaf ganska hyfsat fort. Några av dem får hornhinne avlossningar och torra ögon och i ren panik över att ögonen kliar, självstympar dem sig själva och sliter ut det stackars trasiga ögat. Allt detta framför den handfallna Person A som faktiskt gjorde allt by the book. Men pga av Person B som inte orkade bry sig om det får stå och bevittna alla sina älskade keldjur dö en en död jämförbar med Pesten.

Observera i allt detta att det beskriva dödsförloppet inte är påhittat utan är det faktiska förloppet av SDA.

Glimmersr8or
0

Om jag har förstått det hela rätt så är både de sk. friska smittbärarna, dvs. de som är symtomfria men bär på viruset, liksom de som är sjuka av viruset,  fria från viruset efter ca 10 dagar då viruset dör ut.

Om det jag skrivit ovan stämmer, dvs. att viruset inte finns kvar efter 10 dagar. Om en hona får en kull, hur kan dessa i såna fall fortsätta att sprida viruset om/när bebisarna säljs när de är 5 veckor gamla? Viruset är ju i såna fall borta sen flera veckor tidigare? Hur går det ihop?

Glimmersr8or
0

Funderar även på en annan sak. Det sägs att man bör vänta i 4 timmar om man har besökt en plats där det finns råttor med ev. smitta för att undvika att föra smittan vidare.

Det sägs att SDA smittar vid direkt och indirekt kontakt t.ex. en nysning på kläderna eller på en person,  men att det inte smittar enbart via luften (luftburen smitta).  Om detta stämmer, undrar jag följande.

Om en person t.ex. har en smittad råtta i ett rum och har en frisk råtta i ett annat rum. Borde inte 4 timmars regeln gälla även i hemmet OM personen är noga med att duscha hela sig från topp till tå, byter kläder och väntar i 4 timmar innan personen hanterar nästa råtta i det andra rummet?

Babbett
0

#27 " Borde inte 4 timmars regeln gälla även i hemmet OM personen är noga med att duscha hela sig från topp till tå, byter kläder och väntar i 4 timmar innan personen hanterar nästa råtta i det andra rummet?"

Nu hängde jag inte med riktigt..

4 timmar gäller oavsett dusch och klädbyte…om man i tillägg till dusch och klädbyte väntar 4 timmar så uppfyller man det.

Glimmersr8or
0

En SDA smittad råtta sitter i en bur, råttan flyttar. 4 timmar senare sätts en frisk råtta i samma bur med samma inredning som den smittade råttan satt i. Kommer den den friska råttan förbli frisk eller smittas av SDA?

Nicciz
0

Alla råttor i din besättning har olika starkt immunförsvar. Alla insjuknar/smittas inte på samma tidpunkt. De som smittas behöver olika lång tid på sig att bli friska. Beroende på hur starkt deras immunförsvar är. Sen är det väldigt beroende på hur hårt det har slagit på spottkörtlarna. Problemet med virusutbrottet vi har nu är att det inte följer några kända inkubationstider. Inkubationstiden är enligt dokumentation om Corona/SDA 5-10 dagar. Men det stämmer inte för någon av oss som ev. har viruset. Eller för wintermynta som dokumenterat har haft ett dödsfall.

Beroende på hur sjuka dem blir, behöver dem logiskt mer eller mindre tid på sig att bli friska från viruset och/eller sekundära symptom. Först 14 dagar efter smittotillfället har det bildats så pass mycket antikroppar att du kan se det på ett ELISA-test. Jag läser gärna källan på tio-dagars påståendet.

Alla källor där det står om SDA och Corona står det att all avel bör upphöra. Däremot uppges allt mellan 6-16veckor. Varför ifrågasätta det och chansa? Känns det som att det finns tillräckligt mycket tillgänglig forskning omkring det? Det mesta som man har åtkomst till härör till samma grundkällor. Som i sin tur inte är grundare på laboratoriska rapporter.

Om du har en kull som föds under ett utbrott så är inte ungarna safe vid försäljning. Ungarna föds med antikropppar från mamman och får dem fortsatt via di. Först efter avvänjning och dagar-vecka/or efter att dem säkert inte har antikroppar kvar kan du se om du smittas.

"en ursäkt som jag hört komma in efter det här" -Men då säljer jag ju ungarna, och det är faktiskt upp till köparna att hålla karantän… L Snällt att sälja en ev. smittad bebis som dör i karantän hos köparen. Om nu den stackars köparen ska ha den i tolv veckor (vilket är det som rekommenderas för bebisar av SVA) och inte kan köpa två från samma uppfödare då? Ska den sitta i karantän själv? I tolv veckor? Istället för hos uppfödaren? Med sina syskon?

Eller då kanske man ska rekommendera att köpa in en ny till bebis från en annan uppfödare kanske. En som garanterat inte har SDA säger vi. Worst case scenario from nu. Köparen köper faktiskt en råtta till sällskap från den rekommenderade SDA fria uppfödaren. Men uppfödarens råtta har CAR-bacillus istället. Och så dör båda två.

Hur ska du veta att du inte har en frisk smittobärare hemma? Tar du chansen?

Freke666
0

#26-27-28-29

?? Var har ni läst dessa tidsangivelser??

wintermynta
0

Jag tänkte förklara lite ytterligare varför inte tidsperioderna stämmer för ett klassiskt SDA utbrott.

25 maj
Märker jag att nåt är fel med min Tintin. Han ser inte på ena ögat och är blind. Ögat är dessutom svullet och står ut. Han känns trött och med tanke på skabbutbtottet två veckor tidigare så väljer jag att låta honom somna in.
Detta kan vara ett symptom på coronavirus men det kan oxå vara en tumör som tryckte på. Jag valde att inte obducera honom eftersom jag trodde det var en tumör. Då visste jag int ens att detta kunde vara ett tecken.
**29 maj
** Ziggy (han med viruset) som oxå sitter i den buren operas pga svullen spottkörtel. Han har en stor knöl på käken som visar sig vara en infekterad & vätskefylld spottkörtel. Operationen går bra och han får antibiotika i 10 dagar.

**3 aug
**Jag hör konstiga ljud från pojkarnas bur och hittar Ziggy döende i sin hängmatta. Åker direkt till Ultuna där jag begär att han testas för virus och bakterier och att kroppen ska lämnas in för obduktion.

Det skulle ju innebära att jag haft coronaviruset i nästan tre månader om det första tecknet var Tintin.
Fick jag det första gången Ziggy blev sjuk så skulle det innebära att jag haft det i nästan två månader.
Så tiden stämmer inte. Jag skulle dessutom haft flera allvarligt sjuka och döende djur, vilket jag inte har haft. Så det rör sig nog om en mild form av corona som ger lättare förkylningssymptom.
På sida Rat Health Guide så hittar man mycket läsbart om viruset och jag är inte så duktig att jag kan förstå mig på detta till fullo.

Glimmersr8or
0

#30  Anledningen till att jag skrev mina inläggen var för att försöka att ta redan på vad som är sant och vad som inte är sant när det gäller inkubationstiden samt 4 timmars regeln.

Varifrån kommer faktan, stämmer faktan? Varför stämmer inte detta virus överens med den fakta som finns ang. SDA?

Hur ser våra erfarenheter ut när man jämför med den faktan som finns ang SDA? Innbeär det att faktan är fel, eller att det handlar om ett annat virus som beter sig på ett annorlunda sätt? Ett okänt virus som påminner om SDA?

Var ska man sätta gränsen från att den första råtta har insjuknat? Under hur lång tid kan viruset härja fritt och fortsätta att sprida sig om inkubationtiden är ca 10 dagar om en uppfödare har ca 30 råttor då alla råttor inte insjuknar exakt samtidigt?

Kan de smittas igen? Blir de immuna efter 6 veckor? Vad händer under dessa 6 veckor när antikropparna bildas, kan de smittas igen under tiden?

Är följdsjukdomarna som råttorna vanligen dör av vid ett SDA utbrott smittsamma? Eller är det bara SDA viruset som är smittsamt?

Hur vet man säkert att 3 månader räcker som karantän? Hur vet man säkert om 4 timmars regeln gäller? Varifrån kommer 4 timmars regeln från början? Finns det foskning kring detta?

Vad krävs för att vi ska bli av med viruset?

Ska man medicinera alla sina råttor i förebyggande syfte?

Jag vill veta sanningen om SDA/viruset som nu kommit till Sverige, och dess smittsamma förlopp, annars kan man omöjligt  skydda sig på rätt sätt.

Johanna-A
0

#33 Instämmer!

Ni uppger inga källor alls, stämmer det ni säger så har ni väl källor som ni kan visa till?

Glimmersr8or
0

#31 Första gången jag läste om det var nog för några år sen på nätet i samband med SDA och Danmark.

Nicciz
0

Fyra timmars regeln kan stämma för en sträng av Corona eller en sträng av SDA. Men om du jämför det tex. med vinterkräksjukan så muterar det genom varje utbrott och vaccinet som togs fram till förra årets influensa kanske inte hjälper dig i år. Just pga av mutationen. Därför kan vi inte vara säkra på att det här utbrottet, lyder under fyra timmars regeln. Det är en fingervisning på vad som fungerat innan. Faktan som finns på tex rathealthguide.se är baserat på obduktions rapporter och vidare problem hantering av smittospridning. Att det här viruset inte stämmer överens med kända fakta kan bero på att det som jag förklarade innan har genom olika utbrott muterat.

Vår erfarenhet om SDA baserat på andra länders och uppfödares erfarenhet stämmer inte överrens med vad vi i dagsläget har fått för händerna. Vad det beror på kan vi bara spekulera i, eftersom det pga inkubationstider inte stämmer så vi kan spåra ursprungs smittokällan.

Vart ska man sätta gränsen -Det kan vi i dagsläget inte svara på. Det finns ett hemskt sätt att ta reda på om man efter karantän är smittorisksfri och det är att köpa in en vakt. Alltså en råtta som är testad positiv för tex CAR-bacillus eller har testats positiv för antikroppar för Mycoplasma. Då dör den i klassiska SDA symptom. Eller åtminstone insjuknar den.

Efter att de utsatts för smittan och förhoppningsvis överlevt kan de inte bli smittade igen med samma sträng. Dem är immuna mot just den strängen. Men dem kan bli smittade igen om det har skett minsta molekylförändring i virussträngen.

Är följdsjukdomarna som råttorna vanligen dör av vid ett SDA utbrott smittsamma? Eller är det bara SDA viruset som är smittsamt? - Ja. Följdsjukdomarna är smittsamma. Tom en vanlig förkylning eftersom SDA bryter ner immunförsvaret och kroppen är fullt upptagen med att bearbeta viruset så blir den mera mottaglig för andra bakteriella infektioner. Därför är det viktigt att man behandlar alla sekundära symptom så fort man ser tecken på dem.

Hur vet man säkert att 3 månader räcker som karantän? Hur vet man säkert om 4 timmars regeln gäller? -Det vet vi ju ännu inte. Vi har byggt den uppskattade karantänstiden på hittills dokumenterad erfarenhet. Och har precis fått en indikation på vad vi har att arbeta/utgå ifrån. Kortfattat vet ju alltså ännu inte om den uppskattade karantänstiden hjälper, för den tiden har ännu inte passerat.

Varifrån kommer 4 timmars regeln från början? Finns det foskning kring detta? -Jag tror det, men den har gått förlorad i käll länknings systemet. Men det ska inte vara så svårt att gräva fram, med lite enträgenhet och extratid över.

Vad krävs för att vi ska bli av med viruset?- Att man gräver djupare och kontaktar laboratorium världen över för att skaffa sig en djupare och bredare grundbas. Det finns enormt mycket forskning om just SDA för att det är ett väldigt vanligt problem bland labb besättningar. Det finns forskning som visar på att majoriteten av kanadensiska vildråttor har antikroppar mot SDA.

Ska man medicinera alla sina råttor i förebyggande syfte? - Du menar medicinera mot dem sekundära symptomen? Eftersom man inte kan behandla SDA. Ja, om man tror sig kunna ha viruset så bör man göra det för råttans väl och ve. (obs det är min helt privata åsikt)

Jag vill veta sanningen om SDA/viruset som nu kommit till Sverige, och dess smittsamma förlopp, annars kan man omöjligt  skydda sig på rätt sätt.- Finns det en sanning om muterande virus ;) Mitt tips om man har frågor är att man vänder sig till en kunnig person i ämnet.

wintermynta
0

Mina källor kommer från en privatperson som är väl insatt hur virus fungerar. Dennna person kan även förklara på ett lättfattat sätt och även översätta dom latinska termerna på oduktionsrapporten. Så det är bara att pm mig så kan jag vidabefodra numret till personen.
Sen har jag gått efter vad som står på Rat Health Guide sidan.

Nicciz
0

Källor: Oj jisses.. det enda jag gjort dem senaste tre veckorna är att gräva ut internet på fakta om virus och bakterier. Och att ringa runt till labb och pratat med virologer, och vetmedicinskt utbildade doktorer mm. Och samtal på msn och via mail med utländska uppfödare. Jag kommer snart att skriva en artikel till Husråttan där kommer alla källor anges.

Ex. på källinformation: Rat health guide, Div artiklar skrivna av Jan McArthur RVT, div hemsidor, danska, finska, tyska, engelska, kanadensiska och amerikanska. Artikel av Mary Ann Isaksen pbl. -98 i Rat&Mouse Gazette osv, osv.

Om man helt enkelt googlar tex Corona virus rat. Så hittar man nästintill allt det jag kom över. Inget svårt om man är lite genuint intresserad. Flört

Glimmersr8or
0

#36 Tack så mycket för ditt svar :)

Ang min fråga: Ska man medicinera alla sina råttor i förebyggande syfte?

Då tänkte jag främst på symtomfria råttor. Dvs. råttor som man inte tror är smittade eftersom de inte visar några symtom.

Ang. om sanningen. Jo, nog finns det en sanning även ang. muterande virus, problemet är väl att vi alltid kommer ligga ett steg efter mutationen och dess sanning ;)

Ingen kan väl garantera till 100% att råttorna är SDA-fria, då de kan vara smittade men symtomfria? Eller kan man det?

Vilka råd finns i nuläget att ge till råttuppfödare som redan har kullar eller  kullar på gång, dvs. dräktiga honor?

Kan man gå efter 4 timmars regeln mellan hanterandet av dräktig hona/digivande hona och övriga råttor i hemmet för att se det som karantän?

Inga besök av råttvänner, om de inte varit från sina råttor under minst 4 timmar?

Hur gamla ska bebisarna vara innan man säljer dem för att de ska räknas som "säkra" och SDA fria?

När är det ok att planera nya parningar?

Kommer alla "kända" uppfödare att följa dessa råd och känner alla "kända" uppfödare till råden?

Ett infoblad om SDA med råd från SRS snarast vore på sin plats till alla medlemmar. Att vänta på HR tar alldeles för lång tid.

Liksom utställningsstopp! Inga fler utställningar under det här året för att vara på den säkra sidan :)

Nicciz
0

Ska man medicinera alla sina råttor i förebyggande syfte?_Då tänkte jag främst på symtomfria råttor. Dvs. råttor som man inte tror är smittade eftersom de inte visar några symtom. _Om råttan är symptomfri behöver du inte medicinera. Vad ska du medicinera emot då ;) Då kommer du bara ge en immunkraftig råtta en behandling som den kan ha till last senare.  

Ingen kan väl garantera till 100% att råttorna är SDA-fria, då de kan vara smittade men symtomfria? Eller kan man det? Jo efter karantän. Eftersom dem blir immuna.

Vilka råd finns i nuläget att ge till råttuppfödare som redan har kullar eller  kullar på gång, dvs. dräktiga honor? Att sitta i tolv veckor karantän från att ungarna är avvänjda.

Kan man gå efter 4 timmars regeln mellan hanterandet av dräktig hona/digivande hona och övriga råttor i hemmet för att se det som karantän? -Jag skulle inte chansa. Jag skulle minst duscha hela mig och om möjligt dela ut hanteringen och utfodring på en annan person i hushållet eller dela upp det på morgon/kväll

Inga besök av råttvänner, om de inte varit från sina råttor under minst 4 timmar? -Skulle inte chansa där heller. Skulle träffas utanför hemmet och om det inte var möjligt så skulle jag inte låta personen vistas i närheten av råttorna.

Hur gamla ska bebisarna vara innan man säljer dem för att de ska räknas som "säkra" och SDA fria? -.Du kan sälja dem när som helst (i par) efter fem veckor om köparen är införstådd med riskerna. Och håller egen karantän. Och eller 12-16 veckor efter avvänjning/födsel.

När är det ok att planera nya parningar?  -Efter karantän och du är säker på att du borde vara smittfri.

Kommer alla "kända" uppfödare att följa dessa råd och känner alla "kända" uppfödare till råden? -Tyvärr kan man ju inte påtvinga någon att göra det. Men jag hoppas att alla gör det. Om man planerar att samarbeta eller köpa in djur från någon kan man ju prata om det så det inte blir några missförstånd sedan. För tyvärr kan man inte lista vilka som håller karantän och inte.

Ett infoblad om SDA med råd från SRS snarast vore på sin plats till alla medlemmar. Att vänta på HR tar alldeles för lång tid. -Å andra sidan kan jag undra.. vad skulle man göra om inte SRS fanns? Är lite trött på slappheten folk har i det här och bara väntar på att allt ska falla dem i händerna. SRS som förening vet inte mer än vad som finns tillgängligt på Internet. Tror att ryktet är den bästa och snabbaste spridningen ;)

Liksom utställningsstopp! Inga fler utställningar under det här året för att vara på den säkra sidan :)  -Det vore ju ultimat, men tyvärr finns det inget som talar för ett SDA fritt Sverige nästa år heller om inte folk tar det på allvar och har en egen karantän :) Det hänger lite på alla egna individer hur dem väljer att göra av situationen. Varför ska SRS göra jobbet åt en? Det är ju på ens eget ansvar att inte gå på utställningar och hålla karantän om man tror sig kan ha viruset.

Nicciz
0

(dubbel

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Glimmersr8or
0

Ang. karantän.

För att kunna garantera en helt säker,  tillitsfull och SDA fri karantän måste man när man påbörjar karantän se till att:

* Alla råttor måste vara helt symtomfria och friska.

* Samtliga råttor måste förbli helt symtomfria/friska under dessa 3 månader som karantänen pågår.

* Blir någon råtta sjuk måste den bli frisk först och man måste börja om från början för man vet ju inte om orsaken till sjukdomen beror på SDA eller inte.

* Om en råtta dör av sjukdom/ålderdom måste man börja om från början för man vet ju inte om orsaken till dödsfallet beror på SDA eller inte, om man inte obducerar alla råttor som dör.

Så det är inte så enkelt att utföra en helt säker och tillitsfull karantän, särskilt inte om man har många gamla och/eller sjuka råttor hemma.

[Driva]
0

Ni som kan ha smittbärande råttor, hur har ni gjort på stora pet, med tanke på 4 timmars regeln? Lyckades ni hålla 4 timmar mellan att ni var i närheten av era djur tills ni kom till utställningen?

(Sen har jag läst innan att det är 3 timmar som gäller?)

Nicciz
0

#44 Om det gått över tre månader kan du vara nästintill säker på att dem inte smittar även om dem har symptom. (OM DU INTE TAR IN NÅGOT NYTT BLOD ELLER HAR KULLAR UNDER KARANTÄNSTIDEN). För då är det sekundära symptom orsakade av tex myco. Alltså behöver inte alla vara friska och symptomfria under tre månaders karantänen. Men man ska behandla alla djur som påvisar sekundära kliniska symptom. Nej du kan inte veta av vilken anledning råttan dör under ett smitto utbrott. Men det ändrar fortfarande inte att råttan inte kan vara bärare. Alltså dör viruset ut så länge inga nya värdar tillkommer.

Glimmersr8or
0

#46 Men då borde det väl räcka med 12 veckors karantän på bebisarna från det att de föds och inte från att de har slutat dia?

Om en mamma sitter själv när hon är dräktig sista veckan innan hon föder och hon bär på smitta fast hon är symtomfri, då borde ju bebisarna få viruset som foster eftersom viruset dör ut efter ca 1 vecka max 10 dagar.

Säg att bebisarna får smittan som foster om vi tar ovan som exempel.  Då borde ju 10 dagar även gälla dem och att viruset sen dör ut?

Varför ska man då ha karantän på bebisarna från tiden när de slutat dia i ovanstående fall istället från tiden då de är födda?

Detta får jag inte att gå ihop.

Nicciz
0

Enligt tex www.petratscanada.com skulle det behövas en karantäntid på 6-8 veckor efter att kullen är avvänjd om du har någon råtta med symptom i din besättning/hem det ger en karantän tid (beräknat från födsel och att avvänjning är vid 5v.) på minimun 11 veckor. Anledning anges inte så någon bra förklaring på varför kan jag inte ge dig Flört

Man får väl helt enkelt göra som man vill och tolka all information man kommer över själv och hoppas på det bästa.

Även om jag ännu inte vet säkert om jag har virus eller inte så  tänker iaf inte jag ta några chanser. Jag sitter i tolv veckor, även om jag inte har någon kull. Och hade gjort det om jag hade haft en kull. Och jag har även valt att obducera en hona. Jag varken vågar eller vill leka med mina eller andras råttors liv. Det är trots allt så lite som krävs. Ja, jag missar att para två honor som blir för gamla. Men det är inget mot vad och vilka jag kan förlora om jag chansar.

Glimmersr8or
0

#48 Tack så mycket för alla dina svar :)

Det vore en mardröm att förlora alla sina älsklingar.

Grodan
0

Jättefint att ni samlar info och engagerar er.

Tips är att ta kontakt med veterinärer i lab-världen. De har oerhört stor kunskap och även tillgång till litteratur och vetenskap som vanliga dödliga inte har - som vi alltså inte kan hitta på internet - eftersom det finns mycket "disinformation" ute. Vissa veterinärer är också mer kunniga än andra, pga personligt intresse, och det kan löna sig att finna någon sådan att konferera med. 

Det är vanligt att hysterin går ut på att "åh, nej, nu har vi fått in ett virus och nu kommer alla råttor att dö". Dock är detta inte sant. ALLA råttor dör inte! De klena och svaga dör. De med sämst immunförsvar! Samt givetvis råttor som är sämre i kondition av div anledningar (stress, näringsfattig mat osv).

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Princy
0

Finns det alltså risk att ens råtta kan ha blivit smittad på Stora Pet?

Jag kommer aldrig i kontakt med andra råttor än mina egna, så på så vis är de redan i "karantän" här hemma. Blir bara lite orolig med tanke på den eventuella smittorisken från utställningen (visste inte om detta innan). :/

Bullerbytjejen
0

#51 menar du utställningen nu i lördags? DÅ informerade dom väl om detta eller?

Nicciz
0

Putt

Princy
0

#51 Jaa. Och nej, inte vad jag vet iallafall. Och då var jag ändå där från ca 09-19.

oaktuell
0

finns det risk att om man köper en råtta från en uppfödare och så får man med viruset till resten av flocken här hemma? borde kanske vara ett bra alternativ att interjuva  uppfödaren och höra om hon/han har haft några konstiga symtomer på sina andra råttor??

otäckt virus… får en att bli orolig och nervös!! Gråter

wintermynta
0

Ingen uppfödare som vet om viruset säljer till andra som har råttor redan.
Sen var detta en lindrig variant och ordet virus låter otäck men i det här fallet så handlar det om förkylning som tillsammans med en bakterie gör att råttorna blir  sjuka.

Sen ska man alltid fråga ut en uppfödare när man köper bebis/bebisar även om man ska ha den som sällskap. Ju mer frågor desto bättre.

oaktuell
0

jo, okej. tack för svaret.

Nicciz
0

O säkerligen i den hära tråden me XD