Rex på utställning?
Jag ska på Lucia utställningen nu i december och komma att tänka på en sak.
Sist jag var på utställning så vad det folk med rexråttor som föll på massor med deras pälsar och nu är min fråga
**Gör man något speciellt med rexars pälsar inför en utställning?
**Har 2st rexar som ska ställas ut så det är ju bra om jag vet om något behövs göras eller om man kör helt 'naturellt'
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Man kan trimma dom vilket dock inte är så vanligt i sverige. Det innebär att man rycker bort den längre pälsen så den undre blir kvar.
Trimma råttor? :O
Gör det på våra border terrirs men råttor?
Så det är ingentign annat som görs? Såg några (där det så ut) som smörjde in råttora med något men jag kanske såg fel då?
Trimma råttor? :O
Gör det på våra border terrirs men råttor?
Så det är ingentign annat som görs? Såg några (där det så ut) som smörjde in råttora med något men jag kanske såg fel då?

I finland är det ganska vanligt med trimning. Vet dock inte hur mycket det känns på råttorna, men en kompis som har en rex börjar alltid skrika om den tror matte ska trimma. Matte har dock bara testat en gång och kommer inte göra om det, då det verkade göra ont som sagt.
#4 Kan tänka mig att det gör oerhört ont för dem, råttors päls sitter ju så hårt

#5 Det gör inte ont utan det är mer som att ta bort lösa pälsstrån. Oftast börjar man redan när dom är små så dom vänjer sig. En del tycker det till och med är skönt och ligger o mysknastrar i knäet. Jag kommer till lucia och kan visa dig om du vill.
Smörja in råttorna brukar man inte göra på plats utan dagen innan när man badar. Rexar bör man dock bada två dagar innan om man vill att pälsen ska vara lockig utan trimning.
På plats brukar man bara fixa klor, se till att svans är ren och att råttan är i presentations skick.
#5 de håren man tar bort sitter inte speciellt hårt. min rex har inget emot att bli trimmad, så länge jag inte är på magen o trimmar.
man brukar ju smörja svansen om den är torr. kanske det du sett. eller att pesonen i fråga torkat bort putsfläckar med en våtservett
#6 Ja du får jättegärna visa!
Va bra att du sa det där med badningen, då kan rext töserna få vänta lite med badningen, hade annars tänkt snygga till alla tjejer nu till helgen. Vad smörjer man in råttorna med vid badning?
Är det något du brukar göra med dina råttor?
Jodå svans och klor har jag koll på, svensen försöker jag smörja in med olivolja, framför allt på en tjej som är lite dålig på att tvätta sig där.
Har varit på två utställningar tidigare men aldrig med någonb rex så det är ju nästan som att vara ny igen :)
#7 Är ju så van vid våra strävhåriga hundar som ibland kan vara väldigt hård i pälsen, var lite så jag föreställde mig råttorna.
Det kanske var det som dessa personer gjorde! Putsfläckerna menar jag, var ju ett tag sedan så jag minns inte riktigt men jag tror de hade våtservetter

# 8 Jag smörjer dom med en fet salva. Det beror lite på vad som finns hemma. Men allt från aloevera lotion till helosan.
Det är även viktigt att smörja in hela råttan efter badet så dom inte blir torr i pälsbotten.
Jag brukar smörja först svansen och sen torkar jag av den överflödiga salvan på resten av kroppen.
Badstunden är också bra på det viset att man får chans att klämma igenom hela råttan.
#9 Då ska jag smörja in råttorna denan gång, viste inte att de behöver smörjas in. Fungerar babyolja?
Jag plockade precis min lilla rexfis lite, jag upptäckte att hon fällde så jag provade att rycka några hår. Det gick strålande, ända tills jag kom till nacken. Då klagade hon lite, och då slutade jag direkt.