Svartögda vita
Undrar om det är någon som planerar en kull där det kommer bli svartögda vita råttor?

er det ok i sverige å avle svartøyde hvite????
jag har ingen aning, är det inte det?
Himalaya, eller Pearl är ju rätt ljus också, kanske någon av dem du menar?
Jag har inte så stor koll på alla färger och dess namn..men jag har för mig att det fanns helvita råttor med svarta ögon? Himalaya har dom nte mörk nos då?

BEW (Black eyed white) är det du menar. De finns ibland i kullar med mycket teckning. En BEW är en övertecknad råtta helt enkelt. Vet inte hur pass vanliga de är, men de dyker nog upp då och då.
Däremot tror jag inte att man medvetet avlar på BEW då jag har för mig att de har problem med hälsan och att megacolon är en risk på råttor med mycket vitfläcksanlag.
Ja precis :-)
Ok, då är det kanske bättre med en pearl? Personligen tycker jag pearlen är finare, det är dottern som vill ha en vit :-)
Finns pearlen i olika färger oxå? eller ska det bara vara svart tickning?

Alltså en Pearl är ju en pearl och ska vara rätt så ljus med mörkare tickning. Sen finns det även Cinnamon Pearl som är mer orange.
Sen finns det Dark Pearl, som dock inte är en standardiserad färg, men den ser ut som en mörkare pearl ungefär.
Du har ju även svart ögd siames. Där är råttan rätt mycket vit. Med point på nos och svansroten. Vissa är mindre vissa är mer tecknade.
Bew kommer i vissa kullar. Men det är ingen vettig uppfödare i sverige som avlar på dessa. Det pga vad som nämns ovan. Megacolon är väldigt svårt att hålla koll på hur och vilka djur som bär anlag. Just mycket vita djur ligger i större risk zoon att bära dessa. Ska man avla på bes och slippa råttor som dör med uppsvullen buk inom några veckor eller måste ha special kost livet ut. Så måste man noggrant följa i stamtavlan om vilka som är megacolon bärare och aldrig korsa två. Då blir det genast problem. Då folk oftast skiter i stamtavlan för att få ut söta råttor som lätt kan säljas så är det få linjer med highwhit som har en koll på hur megacolonet har ärvts etc.
Jag sitter med en "bew" rex dumbo som jag söker ett bra hem till. En tjuvparnings kull här för några månader sedan. Vet inte ens vem pappan är då mamman var parad när hon kom hit. Men hon är inte bew egentligen. Däremot så finns inte hennes teckning som standard i sverige och därav är hon registrerad under bew. Svarta ögon. Nästan helvit förutom fläckar på huvuder. Hela kullen har visat sig helt okej.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Tack Zickan :-)
Nu har jag suttit och kollat "råttfärger" i flera timmar..och russian blue, cinnamon, pearl, burmese är stora favoriter…

jeg tenker med på døvhet og slik
BEW rotter har økt forekomst av epilepsi, og økt sjanse for døvhet/nedsatt hørsel.
i norge ønsker vi ikke avl på disse

du får komme til norge å hente rottte da. har planer om russian blue parring på nyåret
Wollf, japp jag får nog ta en tripp dit då, har aldrig vart är ;-)
Jag ska ha en kull där det förmodligen kommer dyka upp russian blue, dom kommer bli levklara i januari, om du är intresserad ;)
Absolut Russin :-))

#12 synes jeg du skal. skal selv nedover med rotter på nyåret, og så skal jeg hente svenske rotter om jeg finner noen bra samtidig:)