Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 668 ggr
apache
0

Råttor som piper

Jag har två underbara råttdamer här hemma som det fungerar jättebra med.
Har bara en liten fråga om deras nattliga beteenden. Det är nämligen så att på nätterna springer tjejerna omkring i buren och piper väldigt mycket.
I början kollade jag alltid till dem när de pep eftersom jag trodde att de var i slagsmål med varandra, men så var inte fallet. När man kollar in sitter de och tar det lugnt eller sitter vid gallret och tigger godis :)

Varför tror ni att de piper en massa om natten för?

Jag har haft ett allvarligt samtal med dem nu ikväll och sagt åt de att de får ta det lugnare när de dundrar omkring i buren och skriker, de måste vara lite tystare när de festar om nätternaCool

Dramatik
0

Är det unga råttor?

mikeiko
0

Precis som #1 säger, är det unga djur så pips det mer. Mina tjejer var det ett jä**a liv på de första fyra-fem månaderna :) Så länge det är just pip, och inte dödshorrorskrik, så är det lugnt.

apache
0

Ja, de är födda i slutet av augusti :) Så jag antar att det är rätt normalt? Tack för era svar:)

Galleytrotter
0

Det är nog ingen fara, jag har två "ungjävlar" (;)) som busar mest hela tiden och de kan låta rätt mycket de också, speciellt när gammelgubben ger sig in i leken. Ungefär som hundvalpar som morrar och skäller när de busar - som sagts ovan - så länge de inte slåss på blodigt allvar är det nog inget att oroa sig för.