Tanteckande råttor?
Finns det tanfärgade råttor? Vet att det finns på möss, och om det inte finns hur kommer det sig att det inte gör det? Beror det på att det inte går att avla fram eller beror det på att ingen haft intresset att få fram färgen?
Jag är bara lite nyfiken :)
Vad menar du med Tanfärgade råttor?
Tan har ju en mängs olika betydelser så jag hängde inte riktigt med :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

tror att hon menade black & tan, typ som en rottis/dobermann :P
You can't spell Bitchy without Itchy
Tan på möss är en brun mage. Ungefär som ambk, fast brun. Tan finns på dom flesta (om inte alla) färger på möss.
Tan, i olika varianter, är ganska vanligt hos hudjur. Möss t.ex som har brun mage. Hundar som t.ex. collie och katter med t.ex. sköldpadd. Även hos hästar verkar det finnas tan, men det är väldigt ovanligt. Jag har sett en bild på vad som påstås vara en tanfärgad häst, men det var så lite tanfärg att jag funderar på om det inta kan vara ett ärr eller nått…
Jag har själv funderat på dethär med tan på råttor. jag har sökt på google men inte hittat något, det verkar helt enkelt inte finnas.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#2 Ja om det är det så tänkte jag på rätt sorts tan, har ju Blue tan på border terriers :P
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Såvitt jag vet finns inte tan hos råttor. Jag har aldrig sett eller hört om något sådant i alla fall, och jag skulle gissa på att det inte går att avla fram. I alla fall så har nog ingen än så länge lyckats med det. :) Synd, för det är en väldigt vacker färgkombination. Det är en av fördelarna med möss; de kommer i så många olika färger och teckningar, medan råttor tyvärr är mer begränsade på det området. :)
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
#3, Hmm har hållt på med hästar i hela mitt 20åriga liv och aldrig sett en Tan-färgad häst… så rätt sjukt ovanligt ;D Tror inte det existerar faktiskt. Inte inom godkänd avel iaf… men kan säkert ha fel :)
you can't face the problem, if the problem is your face……
#6 Jag är också väldigt tveksam till det. Men söker man på "tan horse" på google så får man upp en del bilder på hästar som sägs vara tan. Tror dock inte att det är samma slags tan som finns hos andra djur… Frågan är om inte svartbrun är/har tan, dock. Det ser lite så ut tycker jag.
Ganska ot, btw :)
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

(Nu blir det långa och tråkiga(?) funderingar från en färggenetiknörd, ni får försöka stå ut ;))
Det locus som förslagsvis borde vara av intesse är är A, det som hos råttor ger oss agouti respektive svart som "grundteckning".
Jag vet inte exakt hur den genetiska formeln ser ut för andra arter men hos hundar är tan-teckning en variation på A-locusen och kan närmast ses som en modifierad varggrå teckning. Om man studerar en tan-tecknad hund och en varg ser man att de ljusa tecknen har samma placering som hos vargen, medan de mörka delarna är bandade hos vargen och enfärgade hos den tan-tecknade hunden. Hunden har fyra möjliga "grundteckningar", vilka är (i ordning efter mest till minst dominant) sobel, agouti (varggrå), tan-tecknad och recessivt svart. Råttor har i dagsläget bara två kända - agouti och recessivt svart. Hästarnas är jag inte jätteduktig på men grundtanken är densamma även där, likaså hos katter, som liksom råttorna har två grundteckningar agouti (tabby) och enfärgat svart. Sen har katterna också modiferande gener för de olika tabby-teckningarna, vilket förmodligen finns hos hundar och ev. hästar också, dock inte verkar vara utbrett hos råttor eftersom alla agoutis mer eller mindre har samma utbredning av tippade hår. Det kommer säkert med tiden, skulle jag kunna tro.
(Tan-teckning är inte känt hos katter. Sköldpadd är ju en kombination av svart och rött men är genetiskt faktiskt en helt annan teckning och ligger på en annan gen. Sköldpadd är också könsbundet vilket tan-teckning inte är).
Det är möjligt att tan hos möss är samma typ av mutation på A-locusen. Eftersom hundar och möss inte har samma ljusa markeringar till att börja med så torde det vara ganska naturligt att deras tan-teckning har olika utbredning också. Mössens liknar till stor del kaninens tan-teckning, som även den ligger på locus A.
Jag har sett färgen svartbrun (dvs mestadels svart med lite rött vid t.ex. mulen) beskrivas som hästarnas motsvarighet till tan-teckning. I så fall är det inte våldsamt ovanligt, men jag vet inte om detta stämmer. Jag tror i alla fall att svartbrun är beroende av A-locusen, vilket i så fall skulle kunna tyda på att så är fallet. Man vet inte riktigt hur genetiken ser ut för de olika mörkbruna hästarna, så det är i dagsläget osäkert. Dessa möjligen tan-tecknade hästar heter förresten "dark bay" på engelska.
Liten artjämförelse:
Hund
Häst
Mus
Kanin
Det närmaste hos katter är nog blå-baserad abyssinierteckning, men man ska inte låta sig luras. Det är bara en uttunnad modifierad tickad tabby.
#8 Så teoretiskt sett skulle man kunna avla fram tan hos råttor om man bara visste hur man skulle bära sig åt..?
Å andra sidan så finns det väl inte många av råttans egenskaper (pälstyp, hårlag, öron och färg) som man egentligen visste hur man skulle avla fram, det bara dök upp, right?
Btw, detdär ser precis ut som "min" häst! Att jag inte tänkte på det förens nu…
//Lamina

Om mutationen uppstår och man tar tillvara på den så borde det gå, ja, men det är nog inget man kan avla fram om naturen inte gör sin del först och låter A-locusen utvecklas knasigt någon gång så det uppstår en ny teckning…
Råttuppfödning är ju, sett i ett längre perspektiv, ännu i sin linda, i alla fall jämfört med t.ex. hunden som vi avlat på i tusentals år runt om i hela världen… så det är egentligen inte så konstigt att de inte förekommer i alla lika många varianter ännu. Men eftersom de ju ändå är besläktade med möss och på längre håll med kaninerna (som inte alls är gnagare, jag vet, men hardjuren står ju gnagarna relativt nära) skulle jag inte alls bli chockad om en liknande mutation en gång uppstår hos råttorna! Men då gäller det självklart att ta vara på den på ett avelsetiskt vis också så den kan behållas (utan att temperament och typ i övrigt försämras). Såvitt jag vet är tan-teckning inte knutet till några hälsoproblem i någon art så det borde inte vara några problem i så fall.

#8 Japp, det heter A(t) på mus. (Egentligen ska det vara ett litet upphöjt t). Funkar även på lilla a.
Alltså kan det sitta på alla färgvarianter men syns såklart inte på pinkeyed white och på t.ex. silver agouti eller andra varianter av gener som bleker gult bleks det gula i tanen ner till vitt/beige så att de blir fox istället(ljus mage). Såna här "Silver agouti fox" kallas chinchilla.
Tan finns ej på råttor, nej, men eftersom råttor är närbesläktade med musen gissar jag att det kommer dyka upp en vacker dag. Möss har ju som sagt avlats på under väldigt lång tid. De sägs också vara en av de däggdjursarter som har flest färgvariationer möjliga i sin genetiska uppsättning. Hunden är bäst på att ändra form! Å andra sidan finns inte färgen mink på mus vilket finns på råtta. Så det behöver inte vara så att de är benägna att mutera på liknande sätt.
Men om de en dag gör det, är det lite spännande att fundera över hur de första tanråttorna i så fall kommer att se ut. Riktigt dåliga tanmöss kan vara t.ex. svarta och bara ha en liten gul prick någonstans på undersidan. Vanligt bland tecknade zoomöss. Så om en sådan framträdande gul prick dyker upp på en råtta kanske man har något spännande att jobba med. Men det är iof inget som säger att den pricken kommer vara särskilt framträdande gul. Det är ju avelsarbetet som har intensifierat tanfärgen på möss.
Såg en bild förut på en råtta som hade lite bruna förändringar på magen. Vem vet, det kanske är ett förstadium? Eller bara vanlig flammighet. Troligtvis det. Men det är nog sånt man måste vara lite uppmärksam på om det särskilt framträdande tenderar dyka upp i vissa linjer. Sen har vi ett lååångt avelsarbete framför oss för att få en fin linje av röd tanfärgad mage. :P
Älskar mina stora små vänner..

Ja, det är samma sak hos hundar. Nu vet jag inte hur den första tan-tecknade hunden såg ut, det vet ju ingen, men det föds då och då "fultecknade" tan-tecknade hundar. De brukar kallas sotiga (sooty) och har insprängda mörka hår i det röda vilket ger dem ett lite gråblaskigt utseende. Så även där gäller det att specifikt avla mot fina, klarröda partier. Jag har inget bra fotoexempel på en riktigt sotig hund, men den här rottisen visar sådana tendenser.
Hos hundarna kan tan-teckningens utbredning också kraftigt variera, från små, nästan helt döljda tecken till s.k. sadel där det röda tecker allt utom vissa delar av kroppen/nacken.
Och som Terato nämnde, eftersom tan-teckning är just en teckning och inte en färg, borde det med lite klurande vara möjligt att få fram alla pigmentkombinationer, t.ex. mink & tan, blue & tan, lilac & tan osv. Vet ej om råttan har gener som specifikt påverkar feomelaninets (det röda pigmentets) färgton som hundar och katter har, i så fall borde man till slut även kunna få fram allt från djupröda till vitgula tan-tecken, som hos hundar. Hundarna har också en gen som kallas urajiro som bleker vissa röda områden som stämmer överens med tan-teckningens utbredning (nästan exakt samma områden) men som inte alls påverkar det svarta pigmentet. En tan-tecknad hund med urajiro får jätteblekta tan-tecken, tänk finsk lapphund.
Vi får väl hoppas att tan dyker upp en dag, eller i alla fall ett förstadium som man kan jobba vidare med, tan-teckning är väldigt fint :)
#7 Hmm mest black och palomino/isabell som kmr upp ju.. Men väldigt OT som du säger, haha :)
you can't face the problem, if the problem is your face……

#12 Ja, precis, det kan finnas på alla färger men ser väl lite olika ut beroende på vad för färg det är. På vissa varianter syns det som sagt inte alls, typ pink eyed white (albino) men de kan fortfarande vara tan rent genetiskt. På andra färger påverkar deras gener så mycket att tan går över i fox då det röda bleks ner så pass mycket.
Sen handlar det ju om polygener också. På möss ska tanfärgen gärna vara "djup", alltså mer röd än gul. Men det är ofta svårt på t.ex. blue tan eftersom den blå färgen avlas för att vara kall och tanen för att vara varm. Så antingen får man snygga blue med blek tanfärg eller snygg tanfärg och brundassig blå färg. Så man får hitta nåt mellanting där. Tror domarna tar med det i bedömningen också, vad det gäller blå tan.
Nu är ju inte jag så värst duktig på standarden i sig. Men tycker det är lite kul med genetiken!
Och vem vet hur en tan-teckning skulle kunna utvecklas inom råttaveln. Vi kanske skulle få "tan eubk" och "tan irish". Hihi. Men det beror ju lite på vad man bestämmer sig för. men jag antar att vi skulle försöka sträva efter samma ideal som t.ex. på möss och kaniner. Där ska magen vara färgad och undersidan av benen och tassarna men inte ovansidan av benen och tassarna. Men det är svårt att få till det!
Älskar mina stora små vänner..