Hjälp snälla! ihopsättning?
Jag har sen tidigare Robert hemma, en kille på drygt 1 år. Hans burkompis togs bort igår R.I.P :'(
Jag var och kollade på 4 bröder igår… och med tanke på deras nuvarande hem kände jag att jag lär göra något… deras miljö var inte den mest idylliska lär jag säga.
De 4 bröderna har suttit i samma bur med varandra sen bebisålder och dom är nu ca 7-8 månader gamla…
Dom är knappt handtama och har inte fått mycket kontakt med människor som jag förstått det.
Jag tänkte mig att Robert skulle få nya vänner… men hur ska jag beté mig med ihopsättningen av min "gamla" råtta och de 4 nya?
Ska jag lära känna de 4 nya råttorna först å göra dom handtama innan jag presenterar Robert, eller kan man göra på annat sätt.
Rädslan jag har är att de 4 bröderna går ihop och är dum på Robert… så bör man presentera dom en och en för Robert eller hur gör man???
Hoppas de finns någon vänlig själ som kan hjälpa mig… kanske tom om de är någon som bor i närheten eller i Gävle kan komma å hjälpa mig? Jag vet ju inte riktigt hur mkt gruff som är lagligt vid introducering.
De ända jag vet iaf är att ja kan inte låta dom bo kvar där dom bor nu… Inte en chans… så oavsett så kommer dom få bo hos mig.
Först så ska du sätta de nya killarna i karantän i minst 1 månad! Med tanke på den hemska sjukdomen som sprider runt sig som tar död på nästan alla råttor. Så att du vet med säkerhet att dessa nya killar inte bär på någon sjukdom, plus att du under denna tid kan få dom handtama. Eller tamare än vad dom är nu i dagsläget.
Har läst mycket om introduktion så lite tips kan jag ge: när du väl ska introducera de nya killarna med robert så kan du sätta burarna mot varandra så de får dofta och nosa på varandra utan att de kan göra illa varandra.
Du kan duscha allihopa så alla doftar lika.
Du kan låta robert gå in i deras bur och nya killarna i roberts bur för att känna doften på varandra. Och sen när du tycker att de ska träffas så ska du göra rent den buren de alla ska gå ilag i, möblera om inne i buren och lägg nya handukar/filtar och sådant. Om du märker att det finns en ledarhane hos dom nya killarna så kan du plocka ut han, sätta in robert och låta de lågrangade nosa och träffa robert först och sen sätta in ledarhanen. Dom kommer att bråka, det är naturligt så i början kan det låta hemskt men det går över. Däremot om du ser att dom inte slutar bråka fast det gått veckor så bör du sära på dom som bråkar.
Det är lite vad jag har läst på ang. introduktion och sådant. Finns säkerligen fler tips där ute :)
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Det finns en bra artikel om Introduktion här på RiF som du kan läsa
http://rattor.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=dad74976-f3ec-44b6-8dcb-3fb8fcf2b177&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ArticleGroup
Kom ihåg att sätta råttorna i karantän precis som #1 säger
Byt kläder och tvätta händer när du går mellan dina flockar så inte du sprider smittan mellan dem (om de bär på någon vill säga)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
ok, ja de låter bra de ni säger… men jag som bor i en etta, har bara köket och vardagsrummet och två hallar. Kapprummet finns de dörr till. tyvärr inga dörrar mellan kök och vardagsrum… bara möjlighet till draperi… kanske att de finns någon dörr i källaren som man kan sätta dit in till köket… annars sprider väl de sig ändå… eller??
Har du tagit hem dom til ldig redan eller är de fortfarande kvar hon ägaren?
Sätt upp en dörr så rummen inte är öppna, du ska helst ha dom så långt bort från varandra som möjligt
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
dom är fortfarande hos den andra ägaren… lär bygga klart buren först… på söndag är de meningen att ja ska hämta dom.
Lär bara få sticka ut från tråden lite med en fråga… Dom har lyft råttorna i svansen ända sen start… jag sa åt dom att man inte skulle de… men kan råttorna ha fått konstiga men efter en sådan behandling?? eller kan de bli skador på ryggrad eller liknande?
Jag har aldrig lyft en råtta i svansen, och skulle aldrig göra det… går de att få råttorna att lite på en, så dom inte tror att jag med kommer lyfta dom i svansen?
Aj, va dåligt av dom att göra så!
Dom kan ha fått men, typ sår vid svansroten och dom är säkert jätteömma efter såna lyft, sen kan svanskotan och svansen hoppa ur så svansen är ur led. Så du kan nog göra som så att låta svansarna vara ett tag, tills dom är mindre ömma. Muta dom med godis, klappa dom och försiktigt börja röra svansarna. Ge dom något gott varje gång du håller på med svansen så kommer dom säkerligen assosiera dig med något gott samt att du inte vill göra illa svansen.
Och det är bra om du får tag i en dörr så du kan skilja av dom. Kom ihåg att tvätta dig noga, byta kläder och så att du minska smittorisken mellan dina andra råttor och dem nya. Dom kan ju som sagt bära på nånting.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
#5 Om dom har lyft långt ut i svansen kan det snabbt bli skador på ryggraden och det märker man väl på olika sätt beroende på hur mycket skadad den är. Smärta eller svårigheter att böja ryggen eller kanske använda vissa ben/delar av kroppen, är inte riktigt säker på hur det visar sig..
Har dom däremot tagit långt intill svansroten är inte risken lika stor att det finns bestående skador - såvida dom inte lyfter råttorna ofta och länge - men självklart kommer de väl säkert att tycka det är obehagligt när du rör vid svansen :/
you can't face the problem, if the problem is your face……