Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 3832 ggr
Terato
0

Dark Pearl/ Smoke

Dramatik frågade i kullplaneringstråden vad smoke var för något. Tänkte att det är nog bättre att starta en ny tråd om det.

Jag är inte jättepåläst vad det gäller varianten. Men så vitt jag fårstått är det inte helt klarlagt om man ska separera varianten som flera uppfödare börjar kalla "smoke" från dark pearl. Båda är, vad jag förstått kopplat till mink.

Det verkar också lite oklart om dark pearl och smoke är samma gen eller om det är separata gener. De är lite outforskade som varianter. Det verkar nedärvas som vanlig pearl, dvs. "halvdominant" mot mink. Alltså att det bara syns på mink och att alltså en svart kan vara smoke/dark pearl fast det inte syns men nedärva dominant till avkomman. Har även snappat upp misstankar om att smoke kanske kan finnas på fler varianter än mink, t.ex. blue.

Dark pearl/smoke ser tickat ut men är en otickad variant. Det är liksom svart "tippning" på hårstråna som ger en lite speciell effekt. Det kan vara mer eller mindre jämnt fördelat i pälsen. Här är ett exempel från ladugårdens hemsida på bebisar som hon kallar smoke eller mink untypical:

http://ladugardens.webs.com/apps/photos/photo?photoid=81850958

Någon med lite bättre kunskap om varianten/varianterna kanske kan fylla i!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Dramatik
0

Hmm…dark pearl har jag en hemma. Har även fått det i mina 2 kullar och precis som du skriver ser de lite tickade ut.

Skulle det alltså finnas en snarlik variant som då kallas smoke? Eller hur menar du?

Terato
0

Hehe, alltså, jag vet inte varför vissa kallar dem smoke.

Johanna, Ladugårdens menade på att de var så olika dark pearlarna (på något sätt som jag inte förstod). Hade med själva "tippningen" att göra, tror jag.

I mina ögon ser de lika ut!

Men hittade också texter där det stod att silver mink och pearl genetiskt är samma sak och att man därför kan få "in between colours". Det fattade jag inte alls!

Här står det, man får scrolla lite:

http://home.astrakan.hig.se/matsvin/homepage/book/export/html/339

Står om det både på pearl-delen och på silvered-delen.

Nån kanske fattar det här bättre än jag?

teratos.r8or.se

Terato
0

Sen funderar jag på hur Merle kommer in i bilden.

Kolla den här länken och scrolla ner till Pearl/cinnamon pearl i den här länken:

http://rodentfancy.com/pets/wp-content/uploads/2008/02/rat-standards-08.pdf

"This pearl has a couple merle spots".

I mina ögon ser den där råttan på många sätt ut som dark pearlarna i sverige.

teratos.r8or.se

Terato
0

Lite mer om Merle:

http://www.dreameyce.com/eagleseye/rattery/ratinfo/merlerats.htm

De kan få ganska tydliga fläckar, liksom. Minns att Justices pappa hade en svart "pannfläck". :P

teratos.r8or.se

Terato
0

Här står det:

"Merle rats may be any color. Dark splash-spots are distributed throughout the entire lighter background color so as to resemble a merle dog. Eye color to correspond to the body color. (Differs from dalmation in that base color is not white.)"

http://reocities.com/Petsburgh/7989/rats/varieties.htm

teratos.r8or.se

Dramatik
0

Andra länken ville inte ladda färdigt, tredje kunde jag läsa och fjärde funkade inte:P

In between colours fattar jag som att man kan få olika nyanser av färgen då silver mink och Pearl är genetiskt samma sak enligt länken och då skulle alltså DP vara en annan nyans bara.

I en länk stod det att Merle var lite som hos hundar att det kunde ligga dolt rätt länge och något annat, men nu hittar jag det inte igen såklart. Tänkte att man kanske kan läsa lite om merle bland hundar då och se om man blir något klokare.

Jag håller med dig om att vissa av merlarna ser ut som dark pearlarna i Sverige minus fläckarna då, men jag förstår ändå inte varför du vill blanda in merle? Det är ju ett annat anlag än pearl. Eller jag missade vad du vill ha sagt?

Nu är jag nyfiken på varför vissa börjat kalla DP för smoke, om det var så du menade. Kan man hitta något om det på utlänska sidor eller någon har börjat tro att det rör sig om någon ny färg?

Terato
0

Okej.. vilka dumma.

Okej, jag förstår bara inte HUR, hur de menar att det är ett mellanting, liksom?

Ja, om det är samma slags gen, det behöver ju inte fungera lika. Tycker inte att det är speciellt lika heller. Men om man tittar på merle på möss ser den nästan precis lika ut som på hund. Så det kanske skulle bli lika med utveckling?

Hehe, nä, jag förstår inte vad merle är. Finns ingen genetisk beteckning. Bara att det verkar höra ihop med pearl, typ.

Därför tänker jag att våra "smoke" kanske i själva verket är merle? Mina har varit sådär fläckiga. Kan ta en närbild på justices päls sen.

Jag kan fråga ladugårdens och Nicciz, det är de som har använt uttrycket.

Hehe, eller så skiter man i alltihopa och skriver "mink untypical" på regbevisen!

teratos.r8or.se

Dramatik
0

Ja, fråga gärna dem:)

Ja, antingen mink ut eller P ut:) Min är reggad som det sistnämnda och så skriver jag bara (dp) efter:)

Lancia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Cuddles, reggad som p ut och antas vara just smoke. Har fått höra silver mink med, men det stämmer inte helt 100 med stardarden för detta. Han är även "maskad" i ansiktet vilket får flera standarddomare att gå mer på pearl- än mink-linjen. (Har givetvis ingen bra bild i nuläget som återger maskningen på ett korrekt sätt)

Han har även inslag av merle sägs det, bilden gör dock inte hans mörkare fläckar rättvisa och dom syns inte så jättebra. Däremot lite rost på rumpan, ja det ser man tydligt..

Vidare vill jag påpeka att jag har ingen större koll på varken mink eller pearl, utan återger bara vad dom sagts till mig.

[Lec72]
0

Men är smoke inte samma som på katter då? (ex.svart med ljus underull?)

Terato
0

Vi har faktiskt diskuterat det lite!!

Jag är inte alls bra på smoke men det skulle kunna handla om en liknande gen!

Det skulle vara intressant att se hur de första smoke- katterna såg ut!

teratos.r8or.se

[Lec72]
0

Här är en bra bild på en black smoke cat.(tycker jag) ..kan tänka mig att färgen skulle kunna betecknas som silver eller annat namn..på annan ras :-) men huvudsaken är ju just den ljusa underullen.

[Lec72]
0

och här är en på en korthårig..oriental

zickan
0

Mycket gammal tråd som dök upp nu när jag sökte. Vad som kom fram för flera år sedan runt smoke. Smoke i utlandet är en dubbel mink. Dvs dubbla kopior av engelsk mink, dubbla kopior av mock mink. I den formen ser det lite ut som en dark pearl eller jätte silverad mink. Lägger man till nån mer blekgen kan de va svåra skilja från dark pearl.
Inte heller ovanligt att dubbelmink ser ut som en skum beige. Själv haft en sådan beige som liknar dubbelmink på ett par bilder, hon blev reggad som beige untypical när man aldrig riktigt kom på vad hon var mer exakt. Troligen är det då fler dilute bakom som påverkar och bleker färgen.

Sett många som sätter en dubbelmink(smoke) som en dark pearl. Sedan förvånade att de inte får pearl i avel. Diskuterade det nu med uppfödare i danmark som inte fått pearl där det borde finnas pearl. Men tror det rör sig om dubbel mink nu när jag skickade lite länkar som är mycket lik de djur i släkten hon haft. Tänkte jag skulle passa på att ta upp det om någon nu söker på smoke osv.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.