Äter inte frukt
Hej!
Vi hart haft våra råttor i drygt en vecka nu och de vill inte äta någon frukt. Vilken frukt är era råttors favoriter? Vi kanske bara prövat med fel saker.

Mina älskar banan och tycker om päron, men har inte hunnit testa så himla många olika sorter än. De är inte förtjusta i äpple i alla fall.
Tror att mina äter nästan alla frukter haha! matvrak är vad de är
Minas favorit frukt tror jag är sharon, papaya och galiamelon (tror jag den heter). Här hemma är det mer problem med grönsaker än frukt faktiskt så jag önskar det var tvärtom eftersom grönsakerna är viktigare.
mina äter allt som kommer i deras väg, förutom jordnötter o jordgubbar och sen äter de bara innehållet i ärtor och inte skalet :P haha
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
haha jag fattar inte varför de bara äter innehållet i ärtorna? är inte allting lika gott? :D
Ja du, de äter iof knappt skalet på något, inte gurka, inte tomater, äpplen, päron. men de är ju bra för att det kan vara besprutat men ärtor, hmm!
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Våra råttor älskar vatten- och honungsmelon, äpplen uppskattas däremot inte.
Annars får dom inte så mycket frukt, mer grönsaker såsom gurka, majs, ärtor, blomkål, morötter m.m.
Övrigt älskar dom bär såsom t.ex. banan och jordgubbar.
Kan inte komma på någon frukt mina råttor inte äter! Men så äter också råttor det man lär dom att äta, och mina är vana vid varierad kost. Om dom ratar något får dom det igen tills dom vant sig och börjar gilla det.
Tänk på att råttor är vanedjur- att vara skeptiska mot mat är en överlevnadsstrategi, eftersom dom inte vet om det är giftigt eller inte. I naturen lever råttor av vad dom hittar och varje ny matsort är en risktagning, denna instinkt lever kvar. Det är därför viktigt att inte bara låta sina råttor äta sånt dom tycker är gott och är vana vid, då gör du dom en björntjänst. Råttor kan nämligen lära sig att tycka om nästan vad som helst! Råttor behöver varierad kost för att få i sig allt dom behöver och färskmaten bör betså till största delen av frukt och grönt. Då får man friska och hälsosamma råttor. :-)

mina vägrar många frukter och grönsaker, men nu mixar jag ner det i maten så dom inte kan sortera ut det godaste:P
Så kanske ett tips om du inte får i dom det på annat sätt. Tycker iofs att man kan vara lite sparsam med frukt då det innehåller så mycket mer socker än grönsaker, Men visst ska dom ha en del frukt.
mina är som tur var galna i frult. jag knarkar frukt hela tiden. äppel och päron är ingen hitt längre. det kan jag ta gratis från jobbet.
nått som de verkligen älskar men bara få ibland är advokado. sedan div mysko frukter. pomerano är gp råttornas största favorit. papaya, kiwi, banan, vindruvor är nått som alltid går ner. oftast de flesta meloner.
ärtor är alltid en hitt. speciellt nör det serveras i ett vatten bad så de kan få fiska lite. majs, bönor ect. bara testa sig fram
men som daydreams säger så är det enklast att mixa ihop allt med nått annat de tycker mycket om så går det ner
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Grönsaker är inga roblem alls. Där äter de allt, men tycker självklart att saker är mer eller mindre gott. men jag får göra så som någon skrev och helt enkelt "tvinga" i dem nya saker, som frukt tydligen är för dem, tills de lärt sig.

Mina gillar allt, men banan är nog en favorit :D
pröva med pure då vill dom säkert äta det. Mina ville inte äta vanlig frukt först så då började jag med pure och nu äter dom vanlig 
Råttor är ofta avvaktande mot sånt de inte är vana vid. Mosa eller mixa ner lite i maten, så ökar du på allt eftersom så de vänjer sig.. det slinker nog ner till slut. :) Mina råttor har ätit all frukt jag bjudit dom på hittills, men skulle de vägra något så skulle jag nog testa den metoden.
Mina älskar allt jag äter. Saker de får i buren är mindre roligt… =P

Mvh Stephanie 

Passionsfrukt är roligt och knastrande, och sött och surt och gott tycker mina råttor,(och jag) så det gillar råttorna att sno från min mun ;)

Här är favoriterna banan, päron, olika meloner o sharon.
Grönsaker är mera poppis härhemma, o det är ju bra det
Mango o jordgubb (inte frukt utan bär) gillar mina mycket, förutom melon, kiwi o annat. Banan är inte så poppis…

mina har bara ätit äpplen och bananer men de går ner utan problem
Qui dormit, non peccat
* melon (alla sorter)
* äpple (äter dem ibland, men ingen favvis)
* vindruvor (mumms)
Min blogg: SweGizmo.se
Bananer och vindruvor framförallt (:
mina älskar banan och vatten melon dom äter oxå jordgubbar
Dom äter det mesta innom grönsaker men inte gurka då dom blir dåliga i magen av det 
Mina äter det mesta. Men inte banan. Favorit är nog vattenmelon :P

vindruvor gillar de
å äppelskruttar e galet gott….spec kärnhusen :)

Mina gillar MORÖTTER! Men också äpple & Tomat Tror jag…
- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig
Mina käkar melon och ärtor, men dom vägrar äpplen bananer och morötter -hm.

Banan är en av de bästa sakerna som finns, en speciell del av vindruvorna är goda men inte hela o.0
Äpple, päron och jordgubbar är bara strunt. Melon går ner.. Enligt mina damer doe :D
Grönsaker är så mycket bättre :P
/Karoline.
vattenmelon är favoriten
Här äts alla frukter… Iaf alla jag provat. Äpple, vindruvor, banan, päron, melon…

Mina gillar i princip bara vindruvor och melon men jag mixar ner äpple och päron i maten ibland.. då går det ner :)
Måste erkänna att jag e rätt dålig på att ge frukt, o de e för att jag e så dålig på att äta det själv. kommer helt enkelt inte ihåg att köpa det. Men de får mycket grönsaker och rotfrukter så det väger förhoppningsvis upp det hela.
Mina älskar vindruvor och vattenmelon :P Men bananer tycker dom inge vidare om :P
#16 Hur äter man passionsfrukt? lär den skalas eller liknande? Berätta, jag har aldrig ätit det.
Hade också lite av ett sådant beteende med mina killar, men de älskade alla typer av melon, vissa bär, vindruvor, banan och väldigt söta sorter av äpple och päron funkade ibland :-)
#33 och #34: Kolla datumen innan ni skriver i trådar. Senast någon skrev här är två och ett halvt år sedan! :P
#35 Haha sorry Kickan, we'll do! Såg bara att någon hade puttat upp tråden, och ville dela med mig :P Samtidigt är det ju rätt kul för andra att läsa kanske? :-)
Ingen fara! :D Absolut, att putta upp trådar är ju inte fel!
Men man kanske inte kan förvänta sig att få svar från dem man skriver till efter 2½ år.
Haha ingen av mina tjejer äter varken grönsaker eller frukt. Förstår inte varför för jag har gett det till dom sen dom var små. Det enda dom åt någon gång var brysselkål, vilket jag i efterhand fick reda på att det inte är alls bra för råttor. =/
you can't face the problem, if the problem is your face……
oj…flåt…. kanske är fler som kan svara:) så slipper man starta en ny tråd menar jag…:)