Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 3095 ggr
MoaL
0

SVA-hjälp

Hej allesammans!
Jag väljer att starta en ny tråd om detta, bara för att se ifall det finns några som vill hjälpa till med en slant till obduktionskostnaden. Som jag nämnde i den här tråden så är det naturligtvis inget måste, jag vore bara väldigt tacksam för minsta lilla. Selma är ju redan skickad, och det måste betalas hur som helst. Med lite hjälp behöver det kanske inte kosta särskilt mycket. Vi är ju ganska många eldsjälar här på forumet, och om man så bara är 20 stycken som lägger en femtilapp eller 50 stycken som lägger en tjuga så är vi uppe i en tusing. Bara en tanke..

Jag är annars tillräckligt tacksam för alla snälla ord och allt stöd ni har varit under de här hemska dagarna.
Jag hoppas nu att de av mina underbara råttor som "skulle" dö har dött, och att jag får behålla de som fortfarande lever. Sjukdomar som dessa är de värsta som finns, och jag och säkerligen alla här vill gärna göra allt för att få reda på vad det är.

Tack för allt.
Mvh,
Moa

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Anvariel
0

Jag betalar gärna en slant som jag tidigare sagt. Men behöver inbetalningsuppgifter. :) Annars går det inte.

Pussa pälsklingarna. <3

MoaL
0

Du är världens snällaste. :)
Jag är inte hemma just nu, utan hälsar på mamma (det var hon som skjutsade mig och mina små till vet, så vi for till henne efteråt), och jag kan inte mitt kontonummer i huvudet.
Jag tänkte också försöka kolla upp ifall det är några fler som vill hjälpa till. Så att man får det samlat så att säga. :) Jag har ju 30 dagar på mig, har inte ens fått räkningen än. Jag måste ringa till vet imorgon bitti (om jag orkar slita mig upp ur sängen så tidigt vill säga) och höra när jag kan vänta något svar från SVA, för det glömde jag helt bort att fråga. Inte så lätt att komma ihåg det iofs när man precis har fått avliva två små hjärtan.

Så fort jag kommer hem kommer jag att pussa på mina små, det kan du vara säker på. ;)

Mvh,
Moa

zickan
0

Sjukt bra idee!!!… Visst kan det låta lite tiggande men nu hänger det på alla råttors hälsa. Detta verkar kunna drabba alla och veta vad det är kan rädda flera råttors liv. Själv är jag livrädd att få hem något till mig. Skulle bryta samman om jag förlorade flera djur bara sådär.

Ge mig ett nummer så sätter jag in minst 200:-.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[lucke]
0

Pm´a din adress så postar jag ett bidrag.

Cis-j
0

Jag hjälper gärna till också, bara jag får ett kontonummer. Även om det inte blir något större bidrag så är det i alla fall något.. Hoppas de andra klarar sig nu!

MoaL
0

Zickan:
Nej, det var det jag tänkte. Jag skulle själv lätt hjälpa till med en slant om någon annan hade drabbats av det här, om det kan hjälpa oss att få reda på vad det är. Ändå känns det sjukt att ens be om litegrann. Jag brukar knappt ens be min mamma om pengar för att det känns hemskt. :S
Tänkte bara att eftersom det här säkert ligger i allas intresse.. :)

Nej men herrejösses, det är jättesnällt, men inte ska du betala så mycket!

Ni är alla så snälla! :) Jag och råttorna tackar er innerligt!

Mvh,
Moa

zickan
0

Jag vill gå till botten med vad det är. Hade jag haft mer hade jag gett mer. Men lite tajt så här innan jul och mamma 60år.
Men bra om man tar chansen nu att få lite svar på vad det kan vara. Inte hundra att de hittar det ens. Men chansen är stor nu när det finns prover att skicka och folk som kan ställa upp att se till så det blir gjort.
Som sagt så berör detta oss alla. Det kan lätt dyka upp hos vem som.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Lamina
0

Känner att jag verkligen vill ha reda på vad detta är och skulle mer än gärna skänka en slant. Men än så länge har jag ingen aning om hur min ekonomi kommer vara denhär månaden. Men får jag bara en liten slant över så kommer jag skänka den, mina djur kommer alltid i första hand och jag vill verkligen inte ha in nått sånthär bland dom!

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lancia
0

Bidrar givetvis med en slant!

TrueStory
0

Pma så sätter jag över en slant jag med, är inte storm rik men en liten bit jag kan bidra med :)

MoaL
0

Ni är guld värda. :)
Jag har kommit hem nu, ska bara leta fram papperen. Skickar pm snart.

Mvh,
Moa

MoaL
0

Förresten, skriv gärna ned ert användarnamn (det ni har här på iFokus förstås) som meddelande så att jag vet var pengarna kommer ifrån.

Massor med kramar till er från mig och råttorna. :)

Mvh,
Moa

MoaL
0

Veterinären ringde för ett par timmar sedan och berättade att SVA har hört av sig. De har nu obducerat lilla Selma och fann att hon dels hade en övre luftvägsinfektion. SVA undrade om de skulle göra en bakterieodling för att se om det var bakteriellt (behandlingsbart) eller mycoplasma (inte behandlingsbart). Veterinären vet att jag vill veta vad det var, så hon bad dem göra odlingen. En extra kostnad såklart, men det är värt det om man får reda på vad det är och vad man kan göra.

Både Selma och Yrja hade ju ett öga som började puta ut, och eftersom de fick samma problem samma dag så misstänker jag förstås att det har med sjukdomen att göra.
Det visade sig att hon (och då också förstås Yrja) hade börjat få varbildning i hjärnan. Det måste vara en sjujäkla luftvägsinfektion om den smäller till hjärnan också. Inte konstigt att mina små dog så fort. :(

Jag kommer att få hela rapporten senare, jag fick bara veta detta av vet nu idag. Sedan kommer jag att få veta vad bakterieodlingen visar också. Jag undrar om jag får räkningen för obduktionen nu snart och för bakterieodlingen senare, eller om det slås ihop och kommer samtidigt?**
Kan verkligen mycoplasma slå ut och döda råttor på det här viset?** Jag har svårt att tro att det är myco.. Eller?

Mvh,
Moa

Lancia
0

Kort kommentar då jag är lite upptagen just nu, men symptomen du och övriga jag kännner till som varit med om samma sak, har ju varit dom samma som mycoplasma, bara det att dom slagit till så jäkla hårt och snabbt. Råttor med "normala" mycobesvär blir ju definitivt inte så dåliga så fort, det kan ta månader eller år från första symptomen dyker upp liksom. Kanske någon aggressivare form? Jag har ingen aning. Hur som helst är det bra att det reds ut.

Varbildningen i huvudet är väldigt intressant, inte heller första gången jag hör om sådana fall, men då har dom typiska "mycosymptomen" oftast inte varit inblandade.

alexfifan
0

PM:a kontonummer osv så ska jag se om jag kan bidra, ska iväg och handla julklappar i veckan så får se vad det går på först. Men önskar verkligen att jag kan hjälpa!

you can't face the problem, if the problem is your face……

MoaL
0

Lancia:
Jag har startat en tråd om SDA, jag har läst på lite om det här, och där stod det något om att myco i kombination med SDA var det som gjorde SDA så dödligt. Om jag begrep allt rätt vill säga.
Kan det vara något sådant månntro?

Klippt från SDA-faktan på ratguide.com:
_"In secondary infections of the respiratory tract, and some of the other systems, the organism most often responsible, but not always, is that of mycoplasma. It is this organism that is responsible for the majority of respiratory disease that naturally exists in most pet rats, and which in rats, makes contracting SDA so deadly. With SDA respiratory involvement and with the secondary infections you will notice such symptoms as: sneezing, fluid in the lungs, porphyrin staining from eyes and nose, loss of appetite, lowered fluid intake, weight loss, lethargy, and general respiratory distress."
_**
alexfifan:**Otroligt snällt. :) Och känn inget tvång. :)

Mvh,
Moa

Lancia
0

#16, SDA var min första tanke faktiskt när detta händer andra personers råttor, men jag var så pass ny i råttvärlden när det slog till sist så läste inte så mycket om det då, vill inte ropa varg innan jag har koll så att säga. SDA är väldigt allvarligt, men jag håller med dig det låter ganska sannolikt.

Är jag inte helt ute och cyklar så skickade wintermynta här på RiF in prover till SVA när hon hade ett misstänkt SDA-utbrott då, för ca 2 år sedan. Kommer dock inte ihåg hur det gick där. Men jag kommer ihåg hur råttor dog som flugor hemma hos endel under den tiden. Även i Finland ska man ha haft stora besvär med SDA för några år sedan tror jag.

Dina råttor som flyttade in nu senast, som eventuellt kan ha varit de som kom med snittan, är fortfarande friska?

Lancia
0

Förutsatt nu att det nu är SDA så är det ju väldigt oroväckande att råttorna som verkar bära och sprida det inte visar några sjukdomstecken över huvud taget. Karantäntiden för SDA är väl hutlöst lång om jag inte minns fel.(?)

MoaL
0

Lancia:
Mitt engagemang i forum har gått i vågor. Det här är första tiden på fyra år som jag har haft ständig tillgång till dator, så jag måste ha missat utbrottet för ett par år sedan. Sist jag hörde om SDA var typ fem-sju år seda

Ja, det är de, som små illrar. Det bara spritter i dem hela tiden. Jag gissar ju förstås att de helt enkelt är immuna, vad det nu än är de drog med sig. Även i faktan om SDA stod det ju att råttor som har producerat antikroppar mot det blir immuna, men självklart kan fortsätta smitta andra råttor.

Mvh,
Moa

Anvariel
0

Eldbarn, har du bett dem höra virustest också? SDA syns ju inte i bakterieodling. Bara undrar.

MoaL
0

Nej det har jag inte, eftersom jag inte bad dem om någonting. Det var vet som pratade med SVA, och jag fick ju veta detta md virusetestet igår, några timmar efter att vet hade pratat med dem. Selma är förmodligen redan slängd/vad de nu gör med kroppar som de inte behöver något mer.
**
Skulle det fungera om man skickar blodprover om några veckor?**

Hur som helst väljer jag att se och behandla detta som SDA, det är för mycket som stämmer för att jag ska riskera att inte göra det.

Mvh,
Moa

Anvariel
0

Ja jo, såklart! Tyvärr kan man INTE behandla SDA i SIG. Bara symptomen. Men det är ju bra att veta OM det är det eller inte. Jag har ingen aning om hur de gör virusodlingarna. Ingen susning. Tyvärr. :( Man tycker att veterinärerna skulle ha fixat så att de tar rätt prover, men jag vet itne. Vet inte vad som ingår i en full obduktion heller.

MoaL
0

Nej, jag vet att SDA i sig inte går att behandla, jag menar bara att jag tänker på deras sjukdom som SDA(+ något annat), och då blir karantän och liknande därefter. Jag behöver iofs inte veta så mycket mer än att det är väldigt smittsamt och väldigt dödligt, och att det absolut inte är något man vill ska spridas vidare. :S

Kanske någon annan vet om det fungerar med blodprover?

Mvh,
Moa

Anvariel
0

#23 Nä helt sant. För oavsett om det är SDA eller något annat okänt läskigt så är det INTE något man vill att ska spridas. Usch. :(

Terato
0

Ursh, jag tycker det är så tråkigt att det ska vara så här hela tiden. :( Jag tycker det är epidemiutbrott på epidemiutbrott..

Kram till dg, Eldbarn, hoppas du får ordning på detta!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se