Till veterinären imorrn...
Har ju förlorat två råttor inom loppet av en vecka, och imorrn ska jag till veterinären med de som är kvar. Jag skulle vilja ha tips på vad jag kan kräva av veterinären- vill inte att det ska bli som sist, att de inte blev ordentligt undersökta- vilka prover/undersökningar som bör göras och vilka mediciner jag kan fråga efter. Symptomen på mina råttor är snuva/porfyrin vid nosen, nysningar och även läten från en av dem, som jag har lite svårt att beskriva här. De som dog var egentligen inte sjuka (så det märktes iaf) innan, utan blev dödssjuka på bara ett par dagar- slöa, kalla, slutade äta och dricka, tungandade samt att en av dem lät hemsk strax innan hon dog- som ett pipdjur…
Tips emottages tacksamt- är väldigt mån om att vi ska få hjälp imorgon, och att jag inte ska förlora fler av mina älskade gummor…
Till att börja med kan du ju läsa trådarna Råttsjuka och SDA här på forumet. Tycker det låter likt det du beskriver att dina råttor har drabbats av… Om du misstänker att dom har det så bör du förvarna veterinären att det är en väldigt smittsam sjukdom och att det kan hålla sig luftburet i upp till 4 timmar. Då blir det lättare för dom att försöka förhindra smittsprindningen till andra eventuella råttor som kan tänkas komma in samma dag.
Om det är SDA så kan du inte göra mycket åt det. Du kan medicinera mot symptomen, men sjukdomen i sig kan man bara vänta ut och hoppas på det bästa.
Menar inte att skrämma upp dig, men det verkar som det går något, troligen SDA, bland råttorna just nu. Och då är det viktigt att vara försiktig och försöka förhindra smittspridning så mycket man bara kan…
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Har läst igenom de trådarna, dock stämmer inte alla symptom på mina råttor som dog- men visst kommer jag upplysa veterinären om vad som går. Tänkte mer i allmänhet, vad veterinären bör kolla upp vid en undersökning, förutom att lyssna på lungorna..?