Mina två första råttor.
Halloj på er.
Jag köpte precis nu i söndags mina två första råttor. Jag tänker inte förtälja vart jag köpt dom mer än att d var på zomarknaden i bromma. så dom är ju inte så vana att hanteras. den ena är inte så feg så den kan jag få upp i handen o hantera även om den inte trivs där.
den andra är helt livrädd o hemskt svår att få till att komma fram. frågan är hur dumt är det att plocka upp den mot dens vilja? är det bättre att ha tålamod och vänta. problemet är att jag som många andra jobbar o behöver ju all tid till att lära dom att inte vara rädda för mig. jag brukar försöka prata så mycket jag kan med dom och dom är som oftast 1 meter ifrån mig i sin bur när jag är hemma.

Tja, så blir det ju om man köper råttor på zoo.
Men har du testat att ha dem på axeln och låtit dem följa med dig överallt när du är hemma? Kanske ha dem i luvan på en huvtröja? Då vänjer de sig vid dig och ljud och sånt. Testa.

jag har en råtta från bromma zoo också och han är nog den mest keliga och pussigaste råttbäbis jag haft. Men, pyssla mycket med dem och ha händerna i buren så de lär sig att du inte är läskig. Bär omkring dem i tröjan och på axeln och tvångsgosa med dem mycket :)
Mata med lite godis när du har dom i händerna så dom associerar dig med nåt gott brukar också fungera.
Eller sitt bara med lite russin eller så inne i buren med handen och låt dom komma till dig.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Jag har haft flera zoo-råttor (har två nu) som har vart väldigt otama när dom kommit till mig. Jag har tagit ut dom och haft dom i fickan/luvan på en hoodtröja och bara låtit dom sitta där. Låt dom aldrig springa fritt på ställen där dom kan "fly undan" och se till att du har tid att vänta ut dom när du vill prova att låta dom springa fritt så att det inte blir en läskig jakt av det hela. I början har mina inte velat lämna tröjan alls. Du ska vara den trygga punkten så lyft inte ut dom ur fickan om dom inte vill utan låt dom ta det i sin egen takt.
I buren kan du ge dom mycket godsaker och försök att låta dom klättra upp på handen/armen frivilligt (en långärmad tröja är lite mer inbjudande att klättra upp på än bar hud, då kan du dra ner den lite över händerna). Om dom klättrar upp på din arm så kan du försiktigt flytta armen till taket på buren eller något annat ställe där dom gärna vill vara (men inte smita ifrån) så att dom kopplar dig med roliga äventyr. Lär dom att du inte alltid ska plocka ut dom när du är i buren, och klättrar dom upp i din hand så grip inte tag i dom utan låt dom "åka hand" istället. Ta det väldigt lugnt. Ibland tar det tid och ibland hajar dom nästan direkt att initiativ lönar sig :)
När du sedan kan börja lyfta dom med mindre problem så kan du även där lära dom att lyft = man kommer till något roligt :)
Det här med betingning funkar på alla djur och även människor. Så jobba på med att få dina små råttor att koppla ihop olika situationer med "positiva känslor".

Jag har förvissa erfarenhet av zooråttor men mina var aldrig särdeles rädda av sig. Dag ett var de lite smårädda och ville helst inte komma ut ur buren av sig själv. Dag två sprang de runt på mig och donade och hade sig. :) Riktiga kelmonster var de redan tidigt. Väldigt olika det där, hur de är.
Men som andra sagt så skulle jag rekommendera att vara kring dem mycket. Pyssla med saker nära buren även när du inte håller i dem och pillar med dem. Det är bra att de får vänja sig vid din lukt, vid alla skrämmande ljud, etc.
Ta gärna i dem även om de tycker det är lite läskigt. Ta ut dem, en och en eller i grupp och låt dem kliva runt på dig när du sitter på sängen eller soffan.
testa stoppa in en t-shirt eller nåt annat plagg du inte vill ha kvar som luktar precis som du då kanske dom vänjer sig snabbare vid din doft :3
#1 Tycker de e lite synd att du drar alla zoon över en å samma kam med din kommentar: " Tja, så blir det ju om man köper råttor på zoo."
Jag har ett väldigt bra zoo här hemma å de finns inget å klaga på:)
Finns bra zoo och finns dåliga zoo. Har relativa bra zoo runt om mig själv, dock kan de som jobbar där inte något när man frågor om t.ex sjukdomar eller sådant om råttor och andra smågnagare medans de kan mer om katter och hundar.
Beror nog lite på vad de har för inriktning tror jag och om de bryr sig om djuren som de har där eller om det bara är för försäljningsvinst.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Det är lite rysk roulette det där att köpa från zoo. Min "bästa" råtta är en zoo-råtta, tillika ledarhona i min flock. Medans jag har/haft råttor från uppfödare som inte alls är lika trevliga och trygga individer.
Håller dock med om att vissa djuraffärer borde skärpa till sig när det gäller kunskapen om råttor, och ha betydligt bättre inredning och underlag i råttburarna…
#9 Ja man tror att dom borde ju iaf veta lite om sjukdomar och sådant som är vanligt hos gnagare. Visst dom kanske inte säljs så mycket som hund och katt-foder gör och därmed kommer ju kunskapen mer om katt och hund. Men iaf.
Var in på två olika zoo i närheten och råttorna här var: en från en lokal uppfödare och dom råttorna var lugna och brydde sig inte ens att man pratade med dem eller liknande, medans på det andra zoo't så kom råttorna fram, var nyfikna och mera medvetet att man stod där bredvid buren.
Så det är lite rysk roulette med att köpa råttor från zoo men även hos uppfödare skulle jag tro också :)
-Albert Einstein
Absolut!
Vad tråkigt att din ena är lite skygg. Vilken vecka är den född och när köpte du dom? Var det på Bromma Zoo? Jag kan isåfall kolla upp vart dom kommer ifrån om det skulle vara intressant?
Min ena var också lite skygg i början, henne tog jag bara med ett stadigt grepp och satte på axeln, därifrån la hon sig i luvan eller la sig på tuttarna. Idag, tre veckor senare, så hoppar hon upp på axeln själv och smyger ibland ner och lägger sig innanför tröjan :D Ha tålamod :)
dom är köpta på zoomarknad stora stället där i Bromma Blocks. Tycker inte dom är så hemska som vissa säger.. är inte rädda rädda. altså inte hjärtsnörp fnysa o fräsa.. inte en enda gång har någon av de två jag har försökt att bita mig.. inte ens tänkt tanken. har bara tyckt d varit spännande o se ifall mina naglar gick att äta.
ena är född vecka 36 o andra 37. tog en från varje "bur".. jag är helt klart nöjd med mitt val.. om jag bara hade köpt dom på fredag istället för söndag tror jag dom hade varit tama:P den ena lite modigare får jag klappa nu utan att den bryr sig:)
Fegisråttan verkar lite småsjuk.. nyser lite nu o då men pigg.. hörde den inte nysa i butik.. men samma kväll.. men bara ibland o aldrig när den vilar.. bara man lyckas få den tam kan man ju kolla närmare:P vill helst inte ta råttan när den är i huset.. känns som dom kan få en fristad..
Kanske borde nämna att det är två honor:)
Sitter och räknar i veckorna nu…. haha :D
Den som är född v.36 kommer från en grossist som heter Åkello. Jag har två honor hemma från samma leverans, förmodligen då kullsyskon! :) Har du bild på henne, inte helt omöjligt att jag vet vilken det är då jag hade väldigt mycket kontakt med den kullen!
Den som är född v.37 kommer från en privatperson som fick en olyckskull på en ung råtta. Mamman hade dock varit jätteduktig med bebisarna och alla hade klarat sig. Tror det var en kull på 12 eller 13 stycken.
Lillråttan är förmodligen förkyld, prova att ge rooiboos te! Min lilltjej var också lite förkyld för ett par veckor sedan och det gick över på ett par dagar!
Här är en bild på min Shelby :)
Happ då vart man biten då. måste bara hitta min kamera så ska jag ta kort på dom små liven:P
tyckte fegis inte var så feg så jag tänkte bara låta henne nosa lite.. men men..
Det är min fegis som är född 36 :P
Bet hon hål?? Var bestämd mot henne och liksom putta bort henne med fingret för att markera att det inte är okej. Jag har lagt mina på rygg om dom bråkat och det funkar superbra!
Då är det fegisen som är från samma kull! Mina var lite tillbakadragna i början men nu hoppar dom upp på axeln från buren direkt och sitter som klistrade på gallret när jag kommer hem :)
Prova att muta med något, lite leverpastej eller så. Jag gjorde fullkornsvälling för barn och drog upp det i en sån spruta som man har barnmedicin i och gav. Började att dom fick sitta på buren och nu kan dom sitta i knät. Dom tycker det är skitmysigt :)
Felet var att jag inte mutade.. o felet var att det liksom var lite bakom huset så jag såg inte riktigt o blev överraskad när hon bet. så jag han inte tillbaka visa fegisen.. får shoppa en massa godis till dom i helgen så jag kan träna dom extra hårt:) kommer bli två tjockisar.
inte smart att försöka få den fega råttan ofeg när den är lite trängd.. aja dumt gjort av mig.
Det började bara blöda lite.. syntes dock inte sedan.

Det finns ju bita och så finns det BITA!! Mina har nafsat på mig. En gång gick det hål för undertecknad var dum nog att trycka in ett såsindränkt finger mellan gallren så att de skulle få slicka (WHAM lät det och satt det fast en råtta i fingret). Inte kul om de verkligen biter på riktigt p.g.a. aggression eller ilska dock. Men i och med att de är så unga är det säkert mest osäkerhet.
Alla råttor jag har haft har provsmakat mina fingrar i yngre dar, gör det fortfarande ibland om man har nymålade naglar eller något :)
Fick dock ett rejält bett av min ena tjej en gång, men det var när hon var ny och hon var sjukt rädd för allting och jag råkade tränga in henne i ett hörn :/ hon har aldrig bitits mer efter det iaf vad jag kan komma ihåg
you can't face the problem, if the problem is your face……
Vad jag tror så bet hon bara mig för att hon var trängd och ville visa att hon inte gillade det jag gjorde… jag funderar på att ta bort huset för att tvinga henne att se mig oftare och vänja sig.. nu är hon nästan bara i huset o gömmer sig medans fröken tuff ligger och slappar i hängmattan o blir bara rädd om jag gör något plötsligt.
Jag hoppas på en bra helg:) ska köpa lite gurka eller dyligt som inte gör dom så feta när ajg mutar dom:)
Ja ta bort huset, har läst någonstans (även provat själv) att det är bra om dom är rädda, att inte ha för mycket gömställen i buren innan dom lär sig att du/omgivningen inte är farlig. Just bara för att dom inte ska se det som att du tar ifrån dem deras trygghet när du ex lyfter på huset och plockar med dem :) Har funkat bra för mig så vitt jag kan förstå ;D
neeeeej.
nu bits fegråttan helatiden:( inte feg längre dock.. men hon bits för att smaka.. som att det är okej.. var nog inte hård nog första gången:( jag blev så överraskad..
Har dock lyckats mjuka upp min sambo:P hon gillar dom nu:D
Jag brukade puffa till mina på sidan om dom bet för att smaka. Inte hårt utan bara så att dom "gungade" till lite för att markera att det inte var ok.
Ingen av mina killar bits längre utan slickar om det verkar vara något gott. :)
Men biter hon hårt? För om hon bara "provsmakar" alltså sätter tänderna emot så är det vanligt hos yngre råttor :)
Annars får du visa att det inte är okej. Lär henne att det händer någonting obehagligt om hon gör så, fick något tips någon gång att man kan testa blåsa på dom fast då är det ju viktigt (som alltid) att göra det kvickt som attans så hon förstår varför det händer något obehagligt med :) Antar att blåsgrejen har funkat för mig, har inte en enda råtta som bits ;D Känns dock lite taskigt men 
Grejen är.. sedan hon bet mig rätt hårt så vågar jag inte längre låta henne bita.. försöker säga till när hon försöker.. men tror itne hon fattar.. senast hon lyckades smaka på mitt finger var det mjukt. men min andra råtta sätter bara tänderna emot.. knappt d o d är bara när jag luktar för gott:P sedan är dom ju zooråttor också så dom behöver nog lite mer tid:)
Ja usch jag vet hur det känns att inte riktigt våga hålla fram fingret för man tror man ska bli biten :S
Men hanterar du henne mycket annars? För ofta när dom biter och är så unga beror det ju på att dom är rädda eller osäkra. Så det blir nog bättre med tiden annars, som du sa är det ju lite svårare med zooråttor eftersom dom oftast knappt är hanterade alls. :) Hoppas detlöser sig för dig iaf.
Det du kan göra är kanske att puffa till eller blåsa på henne som #26 sa, stänga till buren och gå därifrån eller om hon är ute så lägger du in henne i buren om hon bits. Då borde hon kanske kunna koppla lite bättre att om hon bits så får hon inte vara med att leka?
#29 Inte så bra att låta henne vara ifred om hon bits, eftersom det antagligen är det hon vill. Bättre isf att "straffa" henne och sedan fortsätta hålla på med henne ännu mer, skulle jag tro. Detta är i alla fall det rådet jag har fått när jag hade en råtta som tyckte om att bita mig. :)
Btw, har tänkt på en sak, *lånar tråden* någon som vet hur man får en råtta att sluta bita mig i stortån? har en råtta som verkar göra det mest för att jävlas med mig, syns också skitväl på henne att hon vet att hon inte får egentligen -.- Hon bits aldrig annars om det har någon betydelse, haha, bara mina stortår! Ingen annans stortår heller! Lite frustrerande. Haha
#30 Jag fattade det som att det luktade gott om fingrarna och att det var därför hon bet.
Men om hon bits för att få vara ifred så är det ju en helt annan sak och då bör man ju som sagt inte låta henne vara ifred. :)
#31 Ah, then I get your point ;D Man får helt enkelt bedöma från situation till situation, så är det ju med det mesta. :)
#32 Haha, precis. ^^