Mörk choklad = mindre andningsbesvär?
Har läst att man absolut inte ska ge sina små vänner choklad, pga socker och fettinnehållet. Dock läste jag på en amerikansk sida om råtthälsa, att det finns en del studier som visar att mörk choklad i måttlig mängd kunde minska andningsbesvären för människor med astma. Är detta något man kan överföra på råttor? Det stod på siten att det är givetvis något man måste ta ställning till själv, men det låter ju lite logiskt ändå med tanke på att råttor delar typ runt 75% av vår DNA? Det stod dock att chokladen då måste räknas som mörk (över 60% kakao tror jag), och att den inte på något sätt fick vara smält eller kladdig, då detta kunde gegga fast i luftrören, och till och med förvärra tillståndet..
Något att funera över!
Haha, rubriken fick mig att tro att frågan handlade om hurvida färgen på råttan påverkar eventuella andningsbesvär! XD
Kunde väl vara bra om du länkade till den sidan så man kunde läsa artikeln och sedan ta ställning? Sen har jag hört att det finns andra anledningar till att man inte ska ge råttor choklad, att det inte ska vara bra för dom.
Men å andra sidan så har jag också hört att forskning visat att chocklad är helt ofarligt förutom att det kan göra hanar impotenta om dom får större (eller små?) mängder under längre tid… Men det är som sagt bara saker jag har hört för länge sen, så har inte direkt några källor till någedera…
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Haha :P Jo, absolut! Det var inte direkt en artikel jag läste, men här är länken: http://www.80stoysale.com/ratfood.html
(i andra stycket)
Känns inte som så vetenskapligt välgrundat påstående på hemsidan. Inget jag skulle testa i alla fall.
#3 Nej, jag vet… Det kanske har fler hälsorisker än hälsofördelar, men jag vet att jag har läst det någon annanstans också, så det finns ju i alla fall sådana studier på människor. Sedan hur det skulle påverka råttor är ju en annan sak
Jag jobbar ju med lungsjuka människor och teofyllamin hjälper människor med tex astma så så långt stämmer det, men att teofyllamin skulle finnas i mörk choklad i den grad att det kan hjälpa om man åt chokladen tvivlar jag på faktiskt. Har i alla fall inte hört talas om det…
Men det är intressant
fast tvivelaktigt…
#5 Haha jo, det var ju lite min tanke också :-D Önskar att det vore så, då jag själv har astma, vilken ursäkt man skulle ha för att frossa! ^^ Men choklad är för övrigt aldrig något jag har reflekterat över att ge mina råttor innan.

Jag undrar om det inte är för stor skillnad rent fysiskt ändå.
Tex har vi ju uppenbart större massa och därmed en större lever som kan hantera gifter bättre. Även om man kanske "doserar" rätt så är fortfarande vissa livsmedel giftiga för våra husdjur, däribland choklad.
Choklad är ju livsfarligt för hundar pga deras kemiska uppsättning och vi människor får ju inte cancer av att pissa i granspån. Slutsatsen är att choklad är inget jag skulle vilja prova på på mina älsklingar.
Choklad är inte giftigt för råttor, som det är för hundar
Jag vet att det har gjorts ett försök i linköping där råttorna fick choklad, dock vet jag inte vad man kollade efter, men jag antar att det inte var farligt för djuren, men jag har ingen källa.
Nu lite nördig info (jag läser växtbaserade läkemedel på HU i linköping)
Man ju att choklad hämmar enzymet ACE som i sin tur hämmar bildningen av Angiotensin II, som reglera insöndringen av aldosteron i blodet och kontraherar blodkärl. Detta leder till minskad blodvolym då aldeosteron minskar och relaxerade blodkärl, vilket båda leder till lägre blodtryck.
Dock vet jag inte om detta kan påverka luftvägarna på nått sätt?
Länk till dagen medicin: Mörk choklad sänker blodtryck.
(Det är en av min lärare i kursen som gjorde försöket ^^)
Typ all choklad, även mörk, innehåller väl mjölk i mer eller mindre mängd? Mjölk är slembildande och slem är förstås inte bra för rosselråttor.
Ang choklad öht så nej, det är inte farligt. Som Lamina redan skrivit blir hanar sterila (vid groteska mängder ska nämnas), inget annat händer annat än att det förstås är rätt onyttigt precis som det är för oss. Forskning på det finns så det är bara att leta för den som kan tänkas vara intresserad :P
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Som sagt så är inte choklad giftigt för råttor (som det är för hundar)
#9 Intressant
Skulle vara kul att veta vad de studerade när de gav choklad till råttor.
#10 riktigt mörk choklad innehåller nog inget mjölk alls eller så pass lite att det nog inte påverkar slembildningen hos råttor. Men mjölkchoklad gör det säkert.
"Aminophylline is derived from Theophylline and both of these drugs are synthetic bronchodilators, that is, their purpose is to open up constricted airways to the lungs to help ease breathing in asthma, pneumonia, and bronchitis.
Both of these drugs are prescribed to our rats for the above mentioned ailments, but they are not without their adverse side affects.
Theophylline is naturally found in chocolate. Along with chocolate's Theobromine and Caffeine content, a few semi-sweet chocolate chips could help your rat's breathing during respiratory distress. It would stand to reason then, with Theobromine's affects on the heart muscle and nervous system, and caffeine acting as a stimulant, that one should take caution in giving rats chocolate when the rats are on a Veterinarian's prescription for Aminophylline or Theophylline."
#12 Intressant. Källa?
#13 Just den texten är plockad från den här sidan, men mer pålitliga källor säger samma sak om ämnet Theophylline. :)
#11: Men… Hur går det till? Det måste väl finnas något "mjölkigt" i chokladen iaf, annars vore det ju bara typ… Pulver, eller nåt?
Jag får skylla min okunskap här på att mörk choklad är sanslöst äckligt… 
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#15 Nope, mörk choklad innehåller inte mjölk. Jag håller en mörk chokladförpackning i handen as we speak, och på den står det,
Innehåll:
kakaomassa, socker, kakaosmör, fettreducerat kakaopulver. Kakaohalt minst 70%
Står dock att det KAN finnas spår av mjölk, men det står inte med som en ingrediens, alltså så är det i så fall så lite, att det förmodligen inte skulle göra någon skillnad.
#16 Ha! Det förklarar varför jag inte gillar mörk choklad, avsaknaden av mjölk och för mycket kakao :D
#16: Oh ok. Måste vara kakaosmöret som "håller ihop" allting då sas :)
#17: Välkommen till klubben! :P
#17/#18 Haha nej, jag är inte heller ett särskilt fan :P Har ätit det i perioder för att vara nyttig, men i slutändan går jag alltid tillbaka till den goda chokladen :-)