Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 3560 ggr
emmej
0

HJÄLP! Ser ut som loppor!! :S

Ni har säket läst om min lille Nils.

Han har massa små vita/genomskinliga prickar i pälsen, dom ser inte ut o röra sig.

Ska jag gå till veterinären med honom?

Han måste fått det från sin mamma, för ingen av mina andra råttor har haft detta!

Vad finns det för medel som tar bort detta?

alexfifan
0

Sitter dom fast i pälsen? Isf kan det vara löss, eller ja det du ser kan vara lusäggen då.
Hade löss på mina råttor (en tjej jag köpte från Arken släpade med sig det) och fick behandling med Stronghold för katt och hund, puts väck och du behöver inte städa bur osv för medlet sitter i blodet runt en månad.

Tror även Stronghold tar död på loppor om det skulle vara det. Även skabb. Men du behöver recept så vet är ett måste i vilket fall… annars kan du ju prova att bada i ohyreschampo elr något som finns receptfritt på apoteket. Har inte testat några av de själv så kan inte ge något specifikt tips

Dock vet jag inte hur bra Stronghold är på så pass unga råttor, men det kan du ju höra med veterinären :) De brukar även rekommendera att behandla övriga djur med om det finns risk för att det har spridit sig, oftast tar det ett litet tag innan det syns.

Lycka till med din lille söta iaf :')

you can't face the problem, if the problem is your face……

emmej
0

Kan vara löss också, ska ringa veterinären imon och fråga. Ska nog testa med ohyreschampoo nu i början i och med att han bara är 3 veckor lillen!! :(

Ska ta och bada alla råttorna i det, ifall det nu har spridit sig!

Kan dom där små äckliga krypen föras över till människor?

Breacise som dog, har bott hos en tjej som köpte henne när hon va 5 veckor gammal. Allt detta har kommit efter att jag köpte tillbaka henne och två råttor till!!  Tror hon har ohyra hemma hos sig… :@

Lamina
0

Har för mig att skabb, loppor och löss brukar vara artspecifika, men är inte 100% säker på det.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Doll
0

Skabben smittar bland andra råttor och möss fick jag förklarat av vet. när jag fick hem skiten. Men jag vet inte hur det är med loppor och löss…

nagini
0

lössen är artspecifika och smittar inte till människor

Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

alexfifan
0

#3, 4
Vet att löss är artspecifika, vad jag har uppfattat det som kan de bita människor men absolut inte överleva på det. Kommer ihåg att det kliade lite på mig när min flicka hade löss, hon brukade lägga sig och sova mot min hud typ innanför tröjan.
Skabb är artspecifikt och loppor är inte. Dock är loppor ovanligt på råttor :)

emmej
0

Bra, då kan jag pusta ut! Började klia på hela mig när jag såg det..

Ska ringa veterinären imon och fråga på apoteket om medel!

Doll
0

#6 Man tackar. Nu vart man något klokare. :)

alexfifan
0

#7 Lycka till, hoppas allt går bra. Jag håller på din söta lilla Nils (:

#8 Blev att jag läste på en del innan jag fick klarhet i vad jag hade fått hem hit ;D

zickan
0

Yes det är gnetter du ser. De genomskinliga som sitter på håren är äggen. Senare kommer du att se röd/bruna små kräk röra sig i pälsen.
Ohyr shampo fungerar nästan aldrig och behandlingen måste återupptas flera gånger. Recept fria medel klarar inte av att genomtränga äggens yta och därmed dör endast själv alössen och inte äggen. Äggen fortsätter att kläckas och råttan måste behandlas flera gånger och buren städas mycket me då de kan ligga i buren och kläckas där för att klättra på råttan.

Så jag säger, ring, boka tid. Få ut stronhold. Räcker med en droppe per råtta i nacken så är det borta. Och behandla alla råttor du äger!!

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

emmej
0

Men då smittar dom inte till min hund eller katterna då??

Doll
0

#9 Ja, ohyra är åt h-vete att få hem, speciellt när man inte vet vad det är. ><

emmej
0

#10  Okej, ska boka tid hos veterinären imon.

Fyy faaan va arg jag blir, att människor inte kan hålla koll på om deras råttor har löss!

Lössen kommer troligtvis från en tjej i trollhättan! Dom nya råttorna kommer från henne

Dramatik
0

#13 Löss kan faktiskt vara skitsvårt att upptäcka, just saying:P

alexfifan
0

Ja verkligen, vet inte om jag skrev det men upptäckte inte löss på min lilla tjej förrän efter ett par månader, väntade ett tag på veterinärtid och ingen av dom andra hade ens några symtom… kliade sig knappt. :/

emmej
0

Usch, jobbigt att det är svårt att se lössen! Jag hara ryser när jag tänker på löss.. Fick huvudlöss när jag va 8år, en tjej i skolan smittade nästan alla på hela skolan.. Hon visste inte ens om att hon hade löss i håret! :S Kusligt  Ingen va direkt glad pe henne efter det.    Vet hur det kliar och alla jobbiga procedurer med starkt medel. USCH!

Vet någon hur mycket en flaska Strondhold kostar??  Undrar om mina 2000kr räcker till veterinären och medlet nämligen..

Zakaraa
0

169.50kr betalade jag för Stronghold (är ett paket med 3 tuber)
Men sedan beror det kanske lite på vart man bor (?)

2000kr borde definitivt räcka om inte din vet. tar överpriser :)
(Jag betalar omkring 500kr för vet.besök + stronghold om jag går till min Dyra veterinär)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

klick
0

det borde verkligen räcka. strongholden kostar ungefär 150. ett besök bör inte gå på mer än 600 kan jag tycka

nagini
0

Jag betalade 300 kr för stronghold till mina 5 råttor

Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

emmej
0

Har två veterinärer som jag ska ringa till imon, dom som jag tkr är bra. Får hoppas att dom inte tar skyhöga priser bara.

Jag har 9 råttor att behandla med Nils. Får se vad dom säger om honom, om han ska få stronghold eller inte iom att han bara är 3 veckor…

emmej
0

Så nu har man fått en tid imon kl 13.15. Lättad att det gick så fort och att det fanns så bra tider!

450kr för en undersökning, är det dyrt?

Vet dock inte vad medlet kommer att kosta..

Zakaraa
0

#21 450kr är vad det brukar kosta för att få komam in till veterinären, det är var min dyra vet. tar :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Galleytrotter
0

450 kr låter billigt tycker jag, jag har alltid fått betala minst 700 kr tror jag! Då har det iofs varit på exotisk/specialklinik, det spelar kanske in.

När det gäller löss fick jag in det i flocken en gång, blev rekommenderad Frontline (receptfritt) över telefon med Blå Stjärnan i GBG, testade och det fungerade finfint, återkom inte efter det. Då använde jag den minsta sprayflaskan, lättare att dosera lagom för än råtta med spray än med dropparna.

emmej
0

#22  Hehe, 450kr är va vår ganska billiga vet. tar!

#23 Blå stjärnan har jag blivit avskräckt ifrån… Jag avlivade min kanin där för 4år sen.. Dom slet och drog i henne fastän att hon bara låg där på bordet och väntade. :(

Ska rådfråga vet. imon om vad jag ska ge Nils, iom att han bara är tre veckor..

Galleytrotter
0

Det var tråkigt att höra :(
Blå stjärnan har räddat livet på flera av våra djur, så jag har inget emot dem direkt. Bland annat opererade exotiska klinikchef en av mina råttor för ett snart år sen och då tog de oerhört fin hand om honom, vetten gosade med honom och gjorde ett litet "specialbandage" till hans axel. Dessutom lät de honom ligga kvar en natt extra - gratis - pga att operationen gjordes senare än planerat (kvällen istället för morgonen) och det var snöstorm vilket gjorde det svårt att ta sig dit. Jag tror att man han ha både tur och otur hos alla veterinärer, beroende på vad man har för djur/problem/vem som jobbar där då osv.

Dramatik
0

#24 Jag tror det är dumt att ge en så ung råtta lusmedel. Jag personligen hade nog faktiskt låtit honom ha lössen någon vecka till och sedan gett stronghold.

alexfifan
0

Hm, jag betalar 300 för ett besök. Sist fick jag massa baytril med som ingick i det priset. Låter som jag har värsta turen med billig vet då ;D

#26 Så gjorde vi med en råtta vi alldeles precis hade skaffat när vi fattade att det var lös vi hade fått in. Behandlade henne två veckor efter dom andra sen upprepade behandlingen 3,5 efter de första fick sin första

Alltid bra att vara säker på att allt försvinner, Stronghold sitter väl i blodet runt en månad = lika lång tid det tar för ett lusägg att kläckas. Då är man säker på att man är av med att iaf :)