Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1388 ggr
MinaRattor
0

Fler råttor döda :(

Pratade precis med en vän, som berättade att hälften av hennes råttor har dött dom senaste 2 veckorna. Samma symptom som mina :'(

geggiga ögon, svullna halsar och avmagring :(

Nått hemsk är det verkligen som går, Såg att Eldbarn har skickat iväg råttor på obduktion, ska prata med min vän om hon ska skicka iväg nån med. Nått måste göras och det NU! Innan fler liv tynar bort…

Lancia
0

Mer information vore bra! Har hon nyligen tagit in råttor? Varifrån?

MoaL
0

Detta låter också likt SDA, alla tre symptomen stämmer ju in på det. Tänk om det går en sådan våg nu? *oro*

Vilket som, riskera ingenting utan sätt TOTAL KARANTÄN nu på en gång, så att det sprids så lite som möjligt. Umgås inte med varandra så att era råttor smittar varandra, och umgås inte med andra som har råttor. Även om era råttor skulle bli immuna kan de smitta mellan, och så fortsätter det fram och tillbaka - vilket därmed kan smitta andra råttor som kommer i kontakt med er.

Jag tror att det är dags för ALLA råttägare här i Sverige att vara extra försiktiga med införsel av nya djur, utställningar, vilka de umgås med, och så vidare, tills detta elände dör ut.

Själv har jag naturligtvis satt mig själv och mina råttor i karantän. Som tur är har jag noll intresse av att umgås med folk (annars än mamma), så jag begränsas bara genom att jag inte kommer att gå på någon djuraffär - särskilt inte någon som har råttor. Jag får skicka mamma att köpa hö och foder de närmaste fyra månaderna (minst), eller fara till mamma och vara där i minst tre timmar innan jag far på djuraffären - och därefter vänta ytterligare tre timmar innan jag far hem till mina egna råttor.
Jag väljer att behandla mina råttors sjukdom som SDA. Alltid bäst att ta det säkra före det osäkra, och jag kan inte riktigt tänka mig att det är något annat som dräper dem på det viset, samt uppvisar så många symptom som stämmer in på SDA.

Om det är SDA så är det ingenting som går att göra, det måste få dö ut av sig själv. De råttor som får det dör eller blir immuna, ingen medicin kan bota det, och de råttor som dör hade ändå inte kunnat bli hjälpta. Det enda som kan göras i det här läget är att sätta upp en strikt karantän.

Hälsa din kompis att jag verkligen lider med henne. Jag lider med alla som drabbas av detta, råttor som ägare, för det är skrämmande, fruktansvärt och ofattbart, för att inte säga en oerhörd tragedi.

Var rädd om era små!
Mvh,
Moa

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

KastKatt
0

DET LÅTER SOM DET CAPSIAN FÅTT! De senaste två dagarna har han svårt att andas och det rinner ur ögonen. Och nu har han inte långt kvar.

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

trasan84
0

Men om man redan anmält sig till utställning i Dec… vad gör man då… ska man skippa den då eller?

minky
0

#4 det är ju upp till dej.

jag har oxå anmält mig till lucia utställningen men fundrar skarpt på att inte åka. just pga av allt skit som går just nu. vill inte riskera att få med mig nåt hem.

sen hoppas man ju alltid att folk som har sjuka djur inte åker men iom att det verkar vara många djur som är imuna men som fortfarande är smittspridare så är det ju jätte svårt att som djur ägare veta om man har en smitta hos sina djur eller inte.

Lamina
0

Jag skulle aldrig i mitt liv åka till någon utställning eller liknande med mina råttor om jag visste att det fanns en aldrig så liten risk att jag drar med något sånthär hem. Att missa en eller två utställningar är ett litet pris att betala för att slippa se sina råttor dö som flugor…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

MinaRattor
0

Var iväg och träffade dom igår, Han berättade att dom hade börjat med att sluta och äta, vart matta men inte apatiska. Han såg att endel var kletiga i ögonen och på 1 1-1/2 vecka hade alla utom 4 st dött. Han hade nyligen tagit in 2 nya råttor som han fått av en tjej, han skulle höra med henne vart hon köpt dom.

Men vi har en liten teori om att det är jag som har smittat hans råttor, för han är mycket hos min granne som jag också umgåtts med endel. och mellan oss två så tar det 5 min med bil. Så det kan ju faktiskt vara så att jag har varit hos min granne, gått hem och han kommit dit efteråt. Långsökt men det kan ju faktiskt vara så :/

Jag håller med skrivare innan, att just nu är det VÄLDIGT dumt att åka på utställningar. För är det SDA så är det ju luftburet i 4 timmar och smittar väldigt lätt.

Jag skulle aldrig våga ta in nya råttor, eller faktiskt åka och träffa andra råttor just nu. När det inte finns nå svar på vad det faktiskt kan vara, För det är ju igentligen bara spekulationer om att det kan vara SDA. Men som jag tycker det verkar så att det tar olika lång tid hos olika personen. För mig tog det 1 vecka innan det bröt ut efter den sista råttan kom in, efter 3-4 veckor hade alla insjuknat och jag valde att avliva dom sista eftersom jag inte orkade känslomässigt att gå och vänta på att dom skulle dö. Hos min vän hade de tagit 1- 1 1/2 vecka innan alla utom 4 dog. Och det han hade runt hundra med bebisar och vuxna (ormmatsuppfödare) Vi satt och diskuterade väldigt länge om symptom, ev medicinering, för trotts att han är ormmatsuppfödare (som förövrigt ska dra ner på just den uppfödningen och sattsa mer på sällskap för han har insätt hur underbara dom är, han har en urgo blueagoti varigated/barback hane som jag vart stört kär i) så bryr han sig väldigt mycket om sina djur, han var nära till gråt flera ggn när vi satt och pratade.

Nu tappade jag tråden lite :P Men hos Eldbarn så gick det ju vääldigt fort gämfört med hos mig tex.