Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 1084 ggr
[MittNamn]
0

Rastlös råttmamma och liten som ej äter.

Hallå.. Min råtta här hemma som har en kull (sagan om isfolket kullen) är mycket rastlös.. hon klänger fram och tillbaka i gallret och annars så kan hon ligga och vaka vid gällret tills något händer då hon åter igen klänger i gallret.. Hon är inte lika ofta inne hos sina bebisar hon verkar tycka det är viktigast att ha koll på ifall någon skulle gå förbi..

En av hennes pojkar har nu fått för sig att han inte vill äta vi har hållt fast mamman för att pilla in en spene i lillens mum men han tar den inte.. lyckades få  honnom att snutta lite men inte mycket som han vill äta…

Hur kan man lösa dessa problem? .. Jag har föresten stält buren på ett ställe där vi inte går så mycket för att hon ska förstå att det är ovärt att sitta och spana…

silverorm
0

Hon är sällskapssjuk, sätt henne istället där du är mycket. Vi har tex alltid vår avelsbur ståendes brevid soffan i vardagsrummet, låter då mamman komma ut i soffan på kvällen en stund så hon får lite "egen" tid.

Hur gamla är ungarna nu? Hur stor är kullen? En unge som inte äter kan det vara något fel på, helt naturligt, du får låta naturen ha sin gång i detta fallet skulle jag tro, även om det alltid är jobbigt att se..

en annan sak som är viktig att ge modern är en kalk/mineralsten utan salt då.. jätteviktigt att hon får fri tillgång till detta!

Lycka till!

[MittNamn]
0

Det är precis så som jag har haft buren och hon har fått komma ut varge dag.. men det enda sättet just nu verkar vara att ignorera henne.. då tröttnar hon och går tillslut in till sina bebisar..

ungarna är 12-13 dagar gamla.. kalksten.. det hade jag ingen aning om tack för upplysningen..

[MittNamn]
0

juste 12 ungar är det