Frågor om päls/teckning...
Undrar vad skillnaden mellan ambk och eubk är? Visa gärna med foto!
Undrar också när bebispälsen byts, och hur det funkar?
American Berkshire, ambk, är det hela magen som är vit.
European Berkshire, eubk, är det en vit sträng på magen, alltså inte hela magen som är vit.
http://www.freewebs.com/r8info/frgerteckningar.htm
Väldigt bra länk med färger, kombinationer och sådant man kan kika på. Annars finns det en tråd ifokus; Här.
som man kan kika på.
Bebispälsen försvinner efter 6 månader (om jag läst rätt - rätta mig om jag har fel ). Hur det funkar? Ja de lossar päls, men inte så att de blir nakna utan det kommer i etapper kan man väl säga.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Tack för infon! Å vad härligt, då får jag gosa ett bra tag till i den lena pälsen
De kommer nog se lite konstiga ut i pälsen för att de lossar ju inte all päls på en gång utan bit för bit. Så de kan ha bebispälsen kvar på ryggen och sen börjar vuxenpälsen växa runt om eller liknande :)
Så gosa på du! :D
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Det ska jag göra, mitt lilltroll
Har du bilder på ditt lilltroll? :D
-Albert Einstein
Jag har en tilläggsfråga, vad har prioritet? Magen eller bläsen+svansens teckning? Jag har till exempel en liten tjej som - nog, har glömt XD - är reggad som ambk - dock saknar hon pannfläcken och det är bara tippen på svansen som är ljus XD Vilket skall hon då vara?
Humz… bra fråga! Tyvärr kan jag inte svara på den än! Men någon annan kanske har svar på den frågan :P Jag har mest bara luskat omkring och kollat lite allmänt på färger, beteckningar och sådant.
Skulle också vilja veta lite mera om vad som gör vad. Men om man ser på bilderna lite så är ju ambk teckningen också vit på sidorna och längst med.
Medans eubk bara är vit linje eller också till och med fläckvis på magen och resterande färg på råttan är svart, brun eller liknande.
-Albert Einstein
#7 precis, och därför har hon ambk-mage medan resten är eubk.. Så vilket skall det vara.. :P Hoppas också att någon kan komma med svar!
Eubk ska ha mer vitt "än en stäng", den ska eg ha vitt på hela magen men det vita stäcker sig inte ända till benen. Mer som en rektangel på hela magen/undersidan. Tassarna vita en bit upp och ungefär halva svansen vit. Eubk kan ha pannfläck med det är ovanligt.
Kolla SRS, tamråttan/standard/teckningar
#1 Vid 6 månader? Mina har tappat bebisluddet bra mycket tidigare än så.. Kanske vid 2 månaders ålder. Fast vi kanske inte tänker på samma sak :) Jag menar det där sammetsluddet som sedan byts ut mot blank päls.

#8 Jag kollade bebisfotona som Åsa har på din tjej och hon är definitivt ambk, nästan halva svansen är ju vit och några vita strån i pannan finns/fanns.
Teckningarna är ju väldigt sällan som standarden, de allra flesta är ju faktikst lite "feltecknade".

#1 Bebispälsen byts ut tidigare än så. De flesta börjar väl byta vid 6-8 veckors ålder, sen är det lite olika hur lång tid det tar innan allt är bytt:)
#10 - Jag skummade igenom lite på nån sida och då stod det 6 månaders ålder så byter dom till vuxenpäls. Men det kan ju vara tidigare - som sagt skummade bara igenom texten så kan ju ha missat nåt :)
-Albert Einstein
#11 Jag tror du tänker på hennes nästan likadana syster; min har/hade ingen bläs och bara tippen är ljus

#14 Nej, jag skrev att den hade några vita strån i pannan. Jag tittade på Try a little harder, det var väl den du hade?Den har ju nästan halva svansen vit. Gå in och kolla på Åsas facebook:) Men du menar att den inte har så mycket vitt på svansen längre? Kontigt i så fall.
Ja det är faktiskt lite konstigt, för hon har inte alls så mkt vitt på svansen som på den facebookbilden. Bara precis tippen. Och vitt i pannan hade hon inte heller när jag var och tingade, men hennes nästan likadana syster hade + mer vitt på svansen. Om jag minns rätt, nu blir jag helt förvirrad :P Skall fota henne när jag kommer hem, så jag kan visa vad jag menar. Men det är väl inte omöjligt att det ändras över tiden?
Det är inte så att det egentligen alls spelar någon roll för mig vilken teckning hon har, jag är fortfarande bara nyfiken på vilket som trumfar - magen eller svansen+bläsen? :P

#16 Jag brukar tycka att det är en ambk om det vita går ut till ben och upp mot haka, på en eubk får det vita inte gå ut till benen och inte heller upp mot hakan.
Halva svansen ska vara vit på båda och båda får ha pannfläck. Eller ja eubk får ha, ambk ska ha det eller bläs.
Båda två ska ha framtassar/ben vita upp till halva benets längd och båda två ska även ha vita baktassar upp till ankeln.
Ambk ska ju ha pannfläck/bläs enligt standard, men sen måste man förstå att långt ifrån alla råttor är standard-råttor. Teckningarna kan ju se himla olika ut ändå. T.ex. kan ju hooded-råttor variera en himla massa och nästan inga ser ut som standard. Likadant, hur många eubk råttor ser man som faktiskt har en rektangel på magen? Eller irish råttor med en triangel på bröstet?
Jag tror att din är en ambk då resten i kullen var det (dvs de som inte var varigated). Mestadels för att jag tycker att den verkar ha för mycket vitt på magen för att vara en eubk. Sen kan man ju regga den som mm om man vill, men om man ska göra det eller ej för att den saknar pannfläck vet jag inte. Men det borde ju vara logiskt att det blir en mm eftersom den saknar pannfläck, OM den inte har några vita strån alls i pannan.
En annan hona från kullen, I`m free som min kompis äger, har bara typ 3-4 vita strån i pannan, men de räknas de också om jag förstått det rätt.
Blev långt om eubk och ambk nu visst:P

Just det ja, för att svara på din sista fråga så skulle jag nog säga att magen avgör:) Svansen ska ju vara likadan på båda som sagt.
#17, 18
ooh tack för långt och utförligt svar :D
… nu måste jag bara fråga, vad är detta mm? :3
#19 MissMarked
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#5 Ska ladda kameran och se om hon är samarbetsvillig
#20 Tack :)
Här kommer utlovad bild på Malta, ute på den farliga sängen och i vanlig ordning i skydd av en filt, beklagar förseningen :)
Jag tror faktiskt att det skett en liten identitetsförväxling, det liknar inte alls samma tjej som på facebookbilden, och så såg inte heller den Malta jag tingade ut (alltså, jag fick med mig samma råtta hem som jag ville ha, men jag tror inte det är hon på babybilden iaf är svansen väldigt annorlunda..)

Okej, det är ju ganska lätt hänt att hon kan ha förväxlat bilderna. Trots allt hade hon 18 att hålla koll på varav vissa hade ganska lim teckning.
Jag tror inte heller att svansen kan ha gått från att vara halva vit till det lilla din har. Men då är väl din en av de andra på bilderna? Och förresten, jag säger fortf. ambk, men ta en bild på magen annars så kan man se ordentligt:)
Nej det är ju det jag menar, speciellt som den du pratade om innan (tror iaf det var hon du menade) är nästan prick likadan - förutom svansen och de vita stråna. Men jag håller med, magen är def ambk, bara pannfläcken och svansen som retas lite ;)
Jag får kolla igenom bebisbilderna sen och se om jag kan hitta hennes lilla svans någonstans :3
Mitt lilla troll ser ut ungefär som #24.

#32 Jag tycker det ser ut som en s/ba ambk:) Tycker inte hon är tillräckligt brun för att vara choklad, men jag kan ju ha fel:)
#32 Vad är s/ba?

Oj, jag som är van vid att skriva förkotningarna, hehe.
S/ba ambk = silver black american berkshire, varav silver black är färgen och american berkshire teckningen:)
Silver black- kommer färgen förändras när hon blir äldre? Ljusare, mörkare? TAck för ditt svar!
man säger silver black för att det finns vita hårstrån i den svarta pälsen, det gör att den ser "silvrig" ut, eller som att den skulle glänsa mer. Färgen i sig kommer inte att ändras.
Aha, där ser man