"Saffran - Bör undvikas, en större mängd leder till dödsfall." från Vad du INTE ska mata dina råttor! (version 2)
Tilläggas bör dock att en hel sats bulldeg innehåller ca 5 gram
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
ge dem en liten bit annars det är ju inte så mycket saffran i dem ju
En liten bit lussebulle är nog ingen fara. Saffran är giftigt för alla, även oss människor, i större mängder. Sedan kanske det är svårt att räkna ut vad som är för stor mängd för en råtta, så inga större bitar lussebulle är väl att rekommendera..
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Jag tror inte alls det är någon större fara att ge en liten liten bit bulle åt råttorna med tanke på hur lite saffran det är i bullarna egentligen. Och MYCKET bullar ska man ju INTE ge i alla fall - inte särdeles hälsosamt för dem ändå. :) Men jag förstår att de kan komma åt dem i misstag, he he. Igår hade Coco lyckats hitta mina matrester och satt och mumsade på bröd och ost mitt på vardagsrumsbordet. Hon såg så nöjd ut.
En deg innehåller snarare 1 gram = 2 pkt saffran á 0,5 gram. 5 grams-deg skulle bli sjukt dyr att göra