Tacksam för er hjälp.
Kan börja med att säga att jag inte är råttägare men har ett ärrende jag gärna vill ha er hjälp med.
Det är nämligen så att jag är "vän" med en kille. Med "vän" menar jag att han bara ligger i en vänlista och jag har aldrig träffat honom så jag känner honom inte direkt.
Till saken så har han nyligen tagit sig an ett par råttor och lägger emellanåt in bilder på dem och hur de har det och det är här jag behöver er hjälp.
Jag vet med säkerhet att råttor inte ska ha kutterspån utan aspspån, remis eller tidningspapper pga dammrisken. Detta har jag sagt till honom men han vägrar lyssna och använder kutterspån till dem oavsett information jag ger honom.
Buren han har vill jag estimera till en storlek av 50x30x50 (l+b+h) vilket absolut inte är lagligt och han har en hona och en hane i samma bur, hanen är inte kastrerad. Även detta har jag sagt till honom om men som vanligt lyssnar han inte utan raderar enbart mina meddelanden till honom.
Födan han ger till råttorna är enbart smådjursblandning och inget utöver det, vet inte hur om det är för fet mat för råttor? Jag vet inte vilken föda en råtta ska ha heller men jag har en känsla av att det är fel utfodring, eller?
Nu sist lade han också upp en bild på sin ena råttas arsle, misstro mig inte nu men litterärt så tog han bild på dess bak och det jag såg gjorde mig äcklad. Råttans bak var helt nerskiten, kladdig och pälsen helt äckligt smuttsig. Svansen var helt brun och nerpissad samt att det såg ut som att den förlorat bitar av skinn.
Utöver detta så låter han sina råttor springa fritt överallt i hela hans hus som han själv berättar dvs han har buren öppen 24 timmar om dygnet. Han sover med råttorna i sängen och bryr sig inte om att få bajs eller kiss i sängen av dem. Inte nog med det så har han också en katt med skarpa jaktinstinkter.
Min fråga är nu, hur gör jag för att människan ska fatta att det han gör är helt fel? Jag vet att han har en hel del djur, också sköldpaddor som lever i grummligt vatten. Och dessa råttor känner jag verkligen för.
Jag vet inte vart han bor så jag kan inte anmäla honom och vad information jag än ger tar han inte emot utan raderar det bara och ignorerar allt jag försöker hjälpa honom med.
Hjälp mig, vad gör jag?
Killen eller rättare sagt mannen jag pratar om är ca 60 år gammal om det är värt att veta.
fy tyvärr så lever de flesta äldre personer i ett eget liv när det gäller djur, det har jag märkt
har en bakant som jag anmält då hon har en liten etta med 3 hundar, råttor, marsvin kaniner etc och burarna står på golvet och hundarna är väldigt intresserade av djuren i burarna och jagar dem görna runt i buren, men det är inget fel anser hon
synd att du inte vet vart han bor för han skulle ha behövt en påhälsning ju
#1 Jag vet vad han heter och vilken stad han bor i men inte mer än så.
det är väl bara att söka på namn och stad då så får du adressen
Tror att det enda du kan göra är att försöka ta reda på vart han bor och anmäla… Lyssnar han inte på vad du säger så hjälper det nog inte oavsett hur många gånger du säger det…
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#3 Har gjort det men det finns 19 olika personer med det namnet i den staden.
oki ja då är det inte lätt ju
#4 Hur kan jag göra det på bästa sätt?
Eniro har inte hjäpt mig direkt.
Tacksam för all hjälp. Vill verkligen inte att råttorna ska ha det så här även om jag inte är en råttmänniska själv. Inget djur ska behöva ha det så.
Anmäl, av erfarenhet så är det tyvärr otroligt svårt att lära gamla hundar nya tricks… Han är gammal och har uppenbara issues med sin stolthet, och kommer vägra ta till sig vad någon säger. Och det är uppenbar vanvård av djuren, man ska inte komma undan med det.
ratsit är en bra sida om man vill ta reda på vart någon bor. Står även hur gammal den man söker på är, så det borde ju hjälpa.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#9 Tack. Jag hitta honom.
Följdfråga, vart vänder jag mig nu via mail? Har aldrig gjort detta tidigare. Och kan man bifoga hans egna bilder på råttorna?
du kan ju anmäla till länstyrelsen/polisen. Se om dom gör något. Vet inte om du kan bifoga hans egna bilder men det vore ju jättebra eftersom då blir det ju mera bildbevis på hur han behandlar djuren.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
#12 Tack.
Just nu är han väldigt äcklig och har lagt upp bilder han tagit på hundskit samt en bild på en dränkt katt med rep runt halsen. Vet i tusan vad han är för en. 
Ja… ibland förvånas man över hur vissa människor är…
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
länka till hans bilder annars
Nej, inga bilder på hängda, dränkta katter, hundskit eller annat här. Ge namn i PM om någon är intresserad att söka upp honom på Facebook.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#15 Det går inte eftersom sidan enbart är tillgänglig för hans vänner.
hon frågade om man kunde skicka med hans bilder ju, jag skrev att man kan länka i brevet
#17 oki, annars så brukar jag högerklicka visa bild och sedan kopiera adressen för då är den inte hemlig längre
Ok, jag är inte frisk så jag förstod nog fel.
Men Busangårdens, du kan kopiera bilderna och göra som Stefan säger, bifoga dom i brev till polisen.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#16 Va? Var inte här jag mena.
#21 jag korrigerade mig i #20
#20 Ok.
Spara ned bilderna på din hårddisk och bifoga i ett separat mail till polisen. Skriv i det första mailet att du skickar bilderna separat (ofta blockar myndigheter mail med attachments).
Resten har redan fyllt i alltihop, jag måste bara få göra ett litet tillägg - begär att få anmälans diarienummer skickat till dig, annars blir det tämligen svårt att följa upp.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
du kan anmäla anonymt med, det finns mycket info under djurskydd.ifokus
Myndigheter anstränger sig aldrig lika hårt om man anmäler anonymt, så det är alltid bäst att inte vara det.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor