Agility Grand Prix 2010
Datum: 2010-11-20
Anmälan & betalning senast: 2010-11-05
Plats: Kallhälls Folkets Hus, 2 tr, Kallhäll, Stockholm
Friskkontroll: 08.30 - 10.00
Bedömning: 10.30 - framåt
Arrangör: SRS Riks
Klasser & Domare:
Standard - Astrid Bergman *
Pet Class - Sandra Lindman *
Agility A&B 1 - Johanna Ivarsson
Agility A&B 2 - Gail Adam
Utställningsansvarig:
Potku Holmstedt, 073 - 559 45 17
Anmälningar skickas per post eller email till:
Alexandra Nagy
Trozelligatan 22
602 35 Norrköping
epost: lancia@home.se
* Domarelever under utbildning som under bedömning kommer att handledas av utbildad examinatior. I Standard Potku Holmstedt och i Pet Class Jesper Pettersson.
Anmälningsblanketter finns här. Är du på väg att få en titel? Här finns titelblankett.
Betalning sker till Pg 490 34 84-6 , ange ditt namn på avin.
Får man komma dit och titta på pälsbollarna även om man man inte ställer ut/tävlar? :-D

Absolut!
Yey! ^^ Har två hanar här hemma, så det vore ju kul att komma dit att se inför framtiden perhaps ;-)

Nu har ju sista anmälningsdatumet gått ut. Vilka har anmält?
Jag tar med mig fyra råttor. Dem nya får bara gå Pet o Standard. Dem andra får även prova på Agility A 1+2.
Spännnade!
"Din verklighet är inte Min verklighet"

Kommer dit, ska ju dömma så ;)
har även ställt nåra flickor i standad och Agillity :D
jag kommer med 4 av mina grabbar… =) ska ställa i både pet o standard
En fråga bara inför framtida utställningar; måste råttan man ställer ut vara fullvuxen eller väga en speciell vikt, exempelvis minst 500gram för en hane etc ?
Mina killar är nämligen riktiga snyggingar och charmknuttar, men två av de är fortfarande ungdjur
En till fråga;
Måste råttan vara reggad eller så? Eller kan man ställa ut en råtta med okänd bakrund?

Nej råttan måste inte väga ex 500g, de gäller
"Ungarna ska på utställningsdagen vara minst fem veckor fyllda och väga minst 90 gram."
Åldersgränser (gäller samtliga utställningsklasser):
Juniorer: Fyllda 2 månader upp till 5 månader. Råttor som ej fyllt 2 månader på utställningsdagen får ej deltaga.
Seniorer: Från fyllda 5 månader upp till 1 år och 10 månader.
Veteraner: Från fyllda 1 år och 10 månader, tävlar i seniorklassen och anmälan av veteraner sker på vanligt vis med enda skillnaden att betalningen kan göras på utställningen.
"Alla råttor måste vara registrerade och utställaren måste vara SRS medlem."
Råttan måste vara registrerad när man ställer ut dem, men dem behöver inte ha stamtavla :)
Finns mer bra svar på srs hemsida http://www.rattsallskapet.se/
Det stod inne på hemsidan att vissa tillställningar får man inte vara med på om man inte är medlem i SRS, är denna utställning ett sådant tillfälle eller är det ett "inofficiellt" event?
den här utställningen är officiell o då måste man vara medlem o ha en reggad råtta.
men det finns oxå inofficiella utställningar o då behöver man inte vara medlem eller ha en reggad råtta.
Okay… Men gäller detta även om jag ENDAST kommer dit som åskådare, alltså att jag inte har med mig någon råtta?
nej. om du kommer dit bara för att titta behöver du inte vara medlem.
*phew* Okay, vilken tur ^^ Dock vill jag gärna ställa ut mina råttor i framtiden, så jag kommer att bli medlem och regga de, men det blir nog inför nästa utställning :-)

#14, det är en utställning i Hallstavik i december, tror det är den 12:e. Bli medlem och registrera råttorna redan nu så kan ni vara med då.
Kostar det något att kolla på? :)

Nepp, bara å komma!
Okej :)

Har mailat Alexandra och några till, har inte hunnit få nått svar ännu så jag fiskar här oxå.
Om nån råtta av någon anledning inte kan/bör komma på utställning ex sår, hur gör man då?
Stryker den, ja det förstår jag oxå. Men om den ska gå agilityn? Måste den vara "hel" då? ;P Eller kanske man inte ens kommer in? Går det att få tillbaka lite pengar utav anmälningsavgiften?
Tacksam för hjälp

#19, jag kan inte se att jag fått något mail från dig. (Det är jag som är Alexandra:))
Det beror lite på vad du menar med "hel". Råttan skall ju givetvis vara frisk och fräsh, annars kommer den inte igenom friskkontrollen till att börja med. Men låt säga att den kanske har fått ett litet rivsår och du misstänker att den kommer få neddrag för det i Pet och du därför stryker den, så kan den gå agilityn ändå.
Testa maila mig igen eller PMa mig här på sidan om du vill diskutera saken mer ingående. lancia@home.se
Nej man får inte tillbaka någon anmälningsavgift om man väljer att stryka en råtta. beroende på vad det är för sår om den ens kommer ifrån frisk kontrollen. Tror kontrollanten att det är pga ohyra eller sjukdom som den har sår så får den inte tas med i lokalen.
I pet dras betygen ned massor om råttan har sår. I standard och agility kan man ställa upp ändå. Men i standard hänger det på domare. Vissa kan dra ned pga sår också. Vilket de inte ska.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Ni som kom iväg, hur hade ni det?
jag hade det jätte 3vligt. är ju alltid lika skoj att träffa alla kompisar som man bara träffar på utställningar.

Det var alldeles lagom utställning. Lugnt och skönt utan jäkt.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..