Dåliga i magen
Hej
Mina råttor, framför allt den äldsta, har ganska mycket problem med magen. Emellanåt har de väldigt lös avföring som luktar värre än vanligt och som IBLAND är lite orange-färgat.
Jag ger dem varje dag musli som basfoder, som innehåller havre, vete, majs och korn. Den är osötad. Sedan ger jag dem sesamfrön, solrosfrön och nötter. Varje dag får dem färskmat i form av grönsaker, pasta och/eller potatis, kött och/eller fisk. Jag ger dem även barnmat så ofta jag kan också.
Är det något jag ger dem som de kan vara allergiska mot, eller som rent av är dåligt för råttmagar? Eller är det något jag fattas i fodret. Kan man ge dem någonting som får magen att arbeta? Människor kan ju t.ex. äta linfrön för att få ordning på magen. Min äldsta råtta har varit vanvårdad och väger endast runt 400 g, och han är den som har mest problem med magen. Jag har kämpat med att få upp honom i vikt, men han står helt still på 400 g. De andra väger mellan 700-800 gram.
Tacksam för hjälp:)
Jag tycker inte att det verkar vara något fel på maten. Visst kan råttor vara allergiska mot viss mat men det är väldigt ovanligt. Den råttan som väger lite och har mest problem kanske helt enkelt har någon sjukdom som gör att han inte kan tillgodogöra sig näringen i maten eller smälta maten på ett bra sätt.
De andra som väger mer, hur pass mycket problem har de med avföringen?

Det är svårt att se vem som har problem när de är fem stycken, men Joe (den äldsta, magra) har ju problem i stort sett hela tiden. De andra har problem kanske varannan - var tredje gång de bajsar. Så någonting bör ju vara fel. I övrigt har de mycoplasma, och nyser väldigt mycket. Den äldsta, magra råttan rosslar som en tok och har snedskalle, eftersom han varit vanvårdad, haft sin egen avföring som underlag och varken fått mat eller vatten så har hans immunförsvar varit sämst och han har drabbats värst.
Men jag har svårt att tro att det är allergi också, eftersom alla har mer eller mindre problem. Så jag måste ju antingen överdosera/underdosera någonting, eller så har de helt enkelt någonting i magen som är fel. Dem visar dock inga tecken på smärtor, de har varit lite slöa p.g.a. mycoplasman men har nu börjat klättra och busa igen. Så jag har svårt att se att det skulle vara någon svår sjukdom.

puttar
Jag hade också det problemet för någon vecka sedan, men då gav jag de proviva med blåbärssmak och efter någon dag gick det över :-) Värt att testa!
Håller med #4 - Pröva blåbärssoppa eller proviva med blåbär i. Funkar ju på oss människor när vi är lösa i magen så borde funka på råttor också.
Det enda jag tänker på i matväg är väl majset - majs är ju hårdsmält och kan ju ev. ge orange/gula fläckar i bajset. Och om en mage redan har problem med att smälta maten så blir det ju bara värre när man äter mer svårsmält mat. Prova med att ta bort majset från torrfodret samtidigt som du provar blåbärssoppa.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Men kan råttor bli lösa i magen av majs?
Nja det jag tänkte mera ang. majs är ju att det är hårdsmält och om dom är lösa i magen så betyder det ju att magen redan har svårt att smälta och bearbeta den maten dom får annars i vanliga fall. Så kanske bättre om man ger dom lite 'snällare' mat som inte är så hårdsmält utöver det vanliga.
Bara en tankegång jag hade som kan underlätta magen lite :)
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Oki, mina får nämligen färsk majs rätt ofta, tänkte att det kanske inte var så bra för deras magar…
Majs är ju energirikt så det är ju bra att ge råttorna det. Men som jag sa - bara en tankegång när deras magar är dåliga som jagelskarfa's råttor är :)
-Albert Einstein
Förstår- själv ger jag mina vegansk blåbärsyoghurt om avföringen är lite lös. Tyvärr svindyr…
Läste att du kan ju ge vanlig blåbärssoppa också bara det inte blir så mycket då det innehåller mycket socker. Sen finns det ju osötat blåbärssoppa som du kokar har jag för mig men är inte säker.
-Albert Einstein
Kanske finns osötad att köpa tom, får kolla det. De gillar ju yoghurt, men jag tycker själv att yoghurt är för sötsliskigt…

Min bästa vän som räddade den vanvårdade råttan och gav honom till mig, sade att han inte hade problem med magen hos henne och hon tipsade om att ge honom "proviva", precis som in säger. Så det måste jag prova! Ska prova att ta bort majsen också och se om det blir bättre. Som ni säger så kanske det blir svårare för en mage som redan har svårt att smälta maten, att smälta något så hårt som majs. Tack så jättemycket för tipsen! Kom gärna med fler :)