Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1283 ggr
[Ratass]
0

Honor som parar sig?

Har tre råttflickor varav två är halvsystrar, den äldsta av de två "parar" sig med den yngre i princip varje kväll nu har jag märkt. Hur kan det komma sig?

[RussinsMusli]
0

Hon som blir riden löper nog, honor kan göra så för att hjälpa till när den andra löper. Mina gör också så emellanåt :)

[Ratass]
0

Ok :O visste inte att råttor löper.

Läste nånting på internet att om man har en hane bland en grupp honor så kan han börja bete sig mer som en hona, antog det var detsamma virse versa.

Dramatik
0

#2 Men man ska INTE ha en hane med en grupp honor, då blir det massa bebisar hela tiden och det är totalt onödigt.

[Ratass]
0

nejnej, de fattar ja :P var väl abra nån forskningsgrej som ja hittade, men nä, så dum är ja inte  att stoppa ner EN hane bland flera honor :P

iiichigo
0

Kan det inte även vara så att det är rangbeteende? :P När våra hanråttor fortfarande var med oss i livet, red den ena på den andre ibland (sålänge han hann innan Arn flyttade sig xD ) Och när jag frågade varför på forumet så sa de att det mycket väl kunde vara rang. Samma sak med honor? :)

Hälsningar Astrid :)

Dramatik
0

#5 Hanar som rider på varandra uppvisar dominans, detsamma gäller honor OM inte den som blir riden löper:)