Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 5234 ggr
Zakaraa
1

Tuggar sönder buren - Hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min ena tjej har börjat med dumheten att tugga sönder plasten på buren.
De får komma ut och bli aktiverade dagligen och de har saker i buren att gnaga på (både godis 'pinnar' och grenar från äppelträdet) men hon har snart gnagt sönder alla kanterna på min Furet Tower som hålls ihop av dessa plasthörn. Går de sönder kommer ju buren bli obrukbar, så nu ber jag, ganska akut, om idéer på vad jag ska göra för att få henne att sluta!

Har ni nå aktiveringstips som jag kan prova eller rent av något man kan ha på dessa plasthörn då hon låter bli att tugga?

På bilden ser ni det värsta hålet som hon gjort på 1 av de 4 förstörda hörnen

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Zakaraa
1

Kan tillägga att det oftast är på nätterna som hon gnager och jag som sover väldigt djupt vaknar inte alltid och kan avbryta henne. Men upptäcker jag henne på dagen och avbryter henne struntar hon blankt i att jag 'puttar' till henne, säger åt eller flyttar henne hon fortsätter oftast som om ingenting hade hänt

Lancia
1

Ajajaj, inte kul. Själv har jag inte det problemet med mina egna råttor, men vissa jourråttor har den fula ovanan att gnaga, så äver jag söker tips. Finns det ingen motsvarighet till typ katternas Piss-off?

Zakaraa
1

Piss Off kan du använda till råttor också men det ju enbart doft- och fläckborttagning av djurkiss (läser på flaskan) jag använder den när jag rengör buren

Lancia
1

Nej förlåt, jag menade såndär… vad heter det. Som man kan spruta på möbler osv så katten inte kissar/river där.

Zakaraa
1

Jodå jag förstod vad du menade ^^ Tänkte bara påpeka att just Piss Off var fläckborttagningen ^^

Jag har för mig att vissa använder Piss Off på sånna ställen dock, osäker så jag ska låta det vara osagt :)
Nu får vi se om någon kan hjälpa oss här ;)

nello4ever
1

Ett tips: Ta litelitelite tabasco på alla hörnen, inte så det är kladdigt men ta ett tunt lager så att det smakar, det funkade på min förra hamster;)

Zakaraa
1

#6 är inte det För starkt för råttor?

nello4ever
1

#7 grejen är ju det att efter en enda liten slick så håller de sig borta därifrån;) En slick lär ju inte döda rådisen:p

Zakaraa
1

#8 nä det är ju klart :P Hade funderat på någon såndär stark sås men vågade inte använda den.
Dock ska jag nog vänta lite och kolla om någon kommer med en stark protest mor stark sås innan jag provar det :P

Tack för tipset ^^

nello4ever
0

#9 Varsågod ;) Jag hade ju en jättegnagig hamster men ingen verkade veta vad jag ska göra så jag kom på den "korkade" idén att fråga Agria där hade tydligen just den person jag pratade med hamster och hon gav mig det tipset så det borde gå^^

hus-musen
1

något äckligt fungerar alldeles utmärkt, typ tabasco eller chili ( om man inte har en råtta som älskar sånt då)

Qui dormit, non peccat

Itchy
1

jag har konstiga råttor som älskar både ättika,vinäger & tabasco XP

så inget sånt har funkat här hemma

You can't spell Bitchy without Itchy

minflock
1

Lämnar avtryck. Jag har samma problem med min bur. Den är söndertuggad i bottendelen. Jag har satt en toalätt över med en sten i så dem inte kan gnaga ett större hål och då smita. Just nu är det ganska litet.

Ts. ditt hål verkar vara enklare att skydda. Kan du inte vira runt typ ståltråd som skydd, tätt ihop som skyddar pinnen på hörnet av buren?

Zakaraa
0

#13 saken är den att i så fall måste jag vira ståltråd dunt Hela röret som är ca 70cm hög och det går inte då gallersidorna går i rännor i plasten, som man kan se på bilden. Och ståltråd är enkelt att gnaga av för råttor då deras rtänder är väldigt starka.

Täcker jag för 1 hål så börjar hon på ett annat ställe, hon har nu tuggat på alla 4 rör på ovanvåningen, undervåningen har jag blivit tvungen att spärra av för att inte allt ska gå sönder

Prechepka
0

#14 Jag har aldrig hört talas om en råtta som bitit sönder ståltråd.

zyrsan
0

Jag har passat råttor som varit likadana. Det visade sig att de hade tugg-preferenser. Man skulle ju kunna tro att grenar var det roligaste att tugga på, men icke. Toarullar däremot slog både grenar och burplast i hästväg. Samt tunnare kartonger (inte mjölkpaket).

Testa med lite olika material så kanske du märker om dina rådisar har någon tugg-preferens. Samt se till att handla hasselnötter med skal på rea efter jul :) (inte för att ge dagligen, men som variant på tuggmotstånd)

Lycka till! :)

Zakaraa
0

Jah har provat alla mäjliga saker
toarullar, kartong (både tynnre och tjöck) pinnar, godisstänger för gnagare, nötter med skal

Men de har snart tuggar sönder buren totalt, nu har de även börjar tugga sönder botten så snart finsn det hål där. Hörden (bilden i #0) finns det nästan ingenting kvar på längre

Deras tänder är i bra längd och har normal gul färg så jag kan inte tro att de gnager för att de har ont eller slipar t'nderna på så sätt

Jag har provat vattenspruta som på hundar men de fortsätter direkt efter att de tvättat av sig vattnet de fick på sig

fckingdead
0

ajaj.. jag använde tabasco på alla hörn, och mina ville inte ens gå i närheten där längre, Iaf inte bita. Så nu biter dom på trä och allt som jag ger dom, Ändå blir dom aktiverade varje dag ett par timmar utanför buren.

Malteråttan (L)

Elshira
0

Jag brukar alltid slänga in t.ex pastaförpackningar som de brukar tyca om att gnaga och boa i. Toarullar är poppis även det. Tidningspapper i tussar och också roligt! Du kan också ta en förpackning och proppa (ganska så hårt) med tidningspapper och varva med några godisar i förpackningen så de måste kämpa lite för att hitta godbitarna!

Hakuna matata!

AnneN
0

Jag hade tidigare en bur med plastbotten, provade med alla möjliga knep för att få dem att inte gnaga på plasten, tex tabasco, vitpeppar, ättika, fyspray (som man har för katter), men inget hjälpte.

Tillslut var det så stort hål att ena råttan smet ut på natten (hon kom till oss i sovrummet). Så då fick vi akut improvisera och göra en plåtbotten till den buren.

Nu har jag istället köpt en ny bur där det inte finns något som är i plast, utan det är plåt botten och galler, den fungerar super bra och är rymningssäker.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Elshira
0

#20 Det löser ju själva problemet (vilket är en bra början), men det löser ju inte orsaken till det.

Hakuna matata!

Zakaraa
0

Taco(tabasko)sås har redan provats här hemma, de tyckte om det (troligtvis var den gammal så det starta hade försvunnit)

Har funderar på om man skulle försöka sig på en plåt botten men precis som #21 påpekar så löser det själva problemet men inte orsaken. Vill ju att mina tjejer ska sluta med beteendet men för att göra det måste jag få reda på Vad som är problemet ochså

Alla försök att få de att sluta gnaga på plasten har gått åt… så nu försöker jag istället klura ut vad som orsakat det, och jag har inte kommit någonvart :/

Någon som kan ha förslag på vad det kan bero på och hur jag kommar upp om det är det eller inte?

cosmonita
0

Ibland finns det ingen annan orsak än att de tycker att det är "roligt" att tugga på plasten och då finns det inget annat att göra än byta till plåt/metall.  Byter du bort plasten så försvinner orsaken också.

Zakaraa
0

Verkar som att min enda utväg är att byta ut plasten mot metall/plåt alltså?

Känns som att det kommer bli väldigt dyrt, furet tower buren består nästan bara av plast.
Det är ju inte bara själva buren de tuggar på utan all plast inredning också, toalådor, matskålar, hyllplan, hus osv

Går det verkligen att byta bort all plast, när allt som säljs är av plast?

cosmonita
0

Äter de upp toalådor och hyllplan också?

zyrsan
0

En liten långshot som KAN vara anledningen till att plast är attraktivt att gnaga på.

Jag såg ngt program om möss och vad de tuggade på i hus. De gick ofta på plast (runt elkablar etc.), ljus och andra "konstiga" saker. Anledningen till detta var att de innehåller en del fetter. Ljus, såväl stearin som paraffin, innehåller fetter och vissa fetter tillsätts till plast för att göra det mjukare, brandskyddade etc. (om jag inte är helt ute och flyger)

Om dina råttor gillar att gnaga på plast för att "de har det evolutionärt i sig" (precis som vi har en svaghet för socker och fett) eller om det kan vara så att de kanske saknar fett i kosten vet jag inte. Jag spekulerar bara. Det kan ju vara så att de är uttråkade eller har ett större tugg-behov än andra råttor med. En del stressade djur kan utveckla tugg-preferenser med, och de kan finnas kvar även om inte djuret är stressat. (Stress behöver inte bara betyda att de är i en bullrig miljö, eller har för mycket läxor, utan det kan vara interna stressorer, gruppdynamiska stressorer, födostressorer, ljud, ljus etc. etc.)

Det var en liten kopp te från mitt håll. Hoppas de inte hunnit gnaga upp buren än!

Zakaraa
0

#25 Ja all plast i buren har tuggmärken på sig i olika mängder

#26 intressant teori, det kanske ligger något i det där
Jag kan inte tro att de utvecklat steriotypa beteenden då de får utföra sina naturliga behov men vist kan det ligga något i att de är uttråkade, frågan är bara vad jag ska göra för att de inte ska vara uttråkade

Elshira
0

Det enda jag funderar på som tillfällig lösning för att allt inte ska bli uppätet. "Stop och väx", som många haft på naglarna när vi varit små och bitit på naglarna. Det kan ju knappast vara giftigt i.af? Det smakar ju hemskt, kanske vore värt ett försök?

Även sådant som vi hästägare strker på saker för att hästarna inte ska gnaga - men om det är skadligt för råttorna eller inte vet jag dock inte, det är ofarligt för hästarna.

Hakuna matata!

Zakaraa
0

Jag ska leta efter vår gamla stop & väx flaska..(och kolla innehållet) men de kanske tycker som deras matte.. smakar inte så illa ^^'

Vad är det ni hästägare stryker på?

Elshira
0

#29 Efter som man har det till små 6-åringar osv så tvivlar jag starkt på att det är något farligt för råttorna.

Här är innehållsförteckning på "Stop n Grow" som finns på apoteket: Alcohol, Aqua, Polyvinyl acetate, Sucrose octa-acetate* and Denatonium benzoate*

Tänk dock på att alkoholen dunstar bort när det torkar :)

Hakuna matata!

Zakaraa
0

hehe tack för att du sparde den tiden för mig! Tror itne jag skulle ha hittat våran flaska :P

Om någon läser innehållsförteckningen (#30) ser ni något som ni vet är skadligt för råttor?

Elshira
0

Polyvinyl acetate - Används oftast i trälim och skollim, som oftast är ofarliga att förstära (i.af i mindre mängder).

Sucrose octa-acetate - Är ett smakämne för apelsin (E444)

Denatonium benzoate - Används bland annat i shampo, ska inte vara skadligt så vitt man vet (för mäniskor) och det står att det ofta används i nagelmedel som Stop n Grow.

Det är bara den första jag är osäker på, men efter som det används i "skollim" - dvs lim som ska vara giftfria, så skulle jag anta att inte heller det är farligt i små mängder.

Stop n Grow går att tvätta bort med vatten, så du kan ju pröva att ha på det, och skulle de ändå gnaga eller slicka på det så får du väll helt enkelt tvätta bort det.

Cribhalt, crubnix osv finns på t.ex granngården och hööks och det står att de är giftfria. Försökte hitta innehåll på internet, men fan inget. Kanske lik bra att gå till en butik och titta.

Hakuna matata!

minky
0

#29 antar att du menar typ crubnix eller liknande produkter

http://www.hooks.se/product.aspx?productid=890079&deptid=121&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

min erfarenhet är att det är ganska kladdigt, finns även antibit i sprayflaska men den funkar inte på min häst alls.

om stopp o väx inte är farligt så tror jag mer på det. det torkar ju o kladdar inte.

annars kanske tjärsalva skulle kunna funka. det brukar jag smörja på råttorna om de har nåt sår, läker fortare o de är inte på o slickar på det… =)

Zakaraa
0

tack så mycket för förslagen! ska åka och införskaffa mig en flaska stopp & väx (den vi har är troligtvis för gammal) håll tummarna för att det fungerar! :)

zyrsan
0

# 27 Jag har en råtta som får utföra sina behov, men hon har börjat barbera framtassarna. Ingen av de andra i buren gör det, och hon är inte onormal i övrigt. Stereotypa beteendens orsaker syns inte alltid så bra och utförs inte alltid när man tittar på råttan. I detta fallet tror jag dessutom att det som utlöste beteendet är borta, men att själva beteendet är kvar.

cosmonita
1

#27 det är nog mer regel än undantag att det finns bitmärken på den mesta inredningen i en råttbur så det går nog inte att komma ifrån. Men när de tuggar för glatta livet på  själva buren är det värre, den är ju dyrare att byta ut :) Och som många sagt redan så är det individuellt hur mycket en råtta gnager, vissa gillar det helt enkelt mer än andra utan någon egentlig orsak.

Prova de tips du fått annars är det nog så att du måste byta bur till en som inte har plastdetaljer att förstöra. Hoppas att du kan lösa problemet.

minflock
0

#34 Har du hunnit prova stopp och väx? Undrade om det fungerade för dig eller inte?

Zakaraa
0

#37 Nej de har slutat gnaga på plasten så jag behövde inte använda det (däremot tuggar det nu på gallret men jag tror att även det håller på att lösa sig)

Terato
0

Jag har aldrig haft en galler- eller plastgnagare förut. Men har en nu.

Jag tror det är en kombination av att det är skönt att gnaga på plast(av nån anledning, zyrsans teori kan nog ha ett visst värde) och uttråkan, alltså, de har tråkigt. Vissa råttor är mer aktiva än andra och tråkas lättare ut. Jag skulle gissa att Cleo och Kola tuggar mer och Seven och Cindy mindre. Stämmer det?

Lite berikning och lättare aktivering i buren kan vara ett tips. Kattbollar med godis i som man lägger i buren, t.ex. och nötter med skal, men hasselnötter tycker de flesta råttorna är för svårtuggat, bättre att ta valnötter som man "Knäcker lite grann" med nötknäpparen innan så de har en start, liksom. Få dem att använda hjärnan. Häng spaghetti i taket, köttbullar i ett snöre, släng ut en näve frön i bottenmaterialet så de får leta, osv. Såna där minigosedjur från Ikea för 6 kronor brukar jag lägga in till mina honor också. De brukar leka att det är bebisar en stund och bära omkring på. Sen tuggar de sönder dem. Roligt är det tydligen, lite samma grej som med hundar. Funkar att använda ett par vändor i tvättmaskinen, sen får man köpa nya. Att ha många olika sovställen är också en bra berikning.

Sen tror jag du kommer få mindre problem med gnagandet sen när du kan sätta ihop dina flockar och de får mer utetid. Fast det är klart, när de väl kommit på att gnaga är det svårt att få bort det helt. Men min hona gnager mer om hon inte fått kommit ut så mkt under dagen. Det är på nätterna hon gnager och speciellt då efter en dag när jag inte hunnit med.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Zakaraa
0

Seven och Cindy tuggar inte alls, Cleo har slutat så det är Kola som gått över till gallergnagande. Även Epona gnager på gallret.

Jag tror att det kommer bli mycket mindre när flockarna flyttar ihop och den nya buren kommer. Men jag vet inte riktigt När ihopflyttningen kommer ske.

Fast gnagningen har som sagt mindskar Otroligt mycket, det är knappt något allt nu för tiden