Toa-Lätt = allergisk reaktion?
Jag vill fråga om det är någon som fått allergiska reaktioner av Toa-Lätt. För jag har haft sedan i Augusti haft problem med klåda och plitor/utslag som uppkommer. Dessa dycker mest upp när jag är i kontakt med mina råttor. Men tanken slog mig idag när jag höll på att städa buren att det kanske inte är råttorna i sig själva. Att det kanske kan vara toa-lätt? För utslagen har börjat komma sedan jag började med att använda det istället för träpellets.
Skall prova att bytta så fort påsen med toa-lätt är slut och skall på undersökning nästa vecka på skövdes hudklinik. Så svaret lät la komma förr eller sennare.
Men är det någon annan här som haft besvär med toa-lätt? Så jag vet om ens möjligheten finns. Det är väl bara papper liksom?
Man kan mycket väl får utslag av papper, min mamma reagerar på det (vilket är jäättebra då hon är administratör :P)
Jag själv har inte fått några utslag men däremot har jag haft lite svårt att andas när jag använd pappers-strö (Toa-lätt & STL-strö)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#1 ah ok men din mamma har alltså lite problem med toa-lätt? Så man inte får för sig att det är så bara för man så ogärna vill vara allergisk mot råttorna ^^'
Det är bara jag som håller på med buren här hemma så om hon reagerar på toa-lätt vet jag inte (slutade med toa-lätt för ett bra tag sedan)
Förhoppningsvis får du reda på om och vad du är allergisk mot.
Vet inte om detta hjälper. Men jag använde Toa-lätt innan och de luktade väldigt illa. Så fick jag tipset att köpa Remiss istället. De är ju oxå pappers pellets som man köper på granngården. Men iaf tänkte eftersom de slutade lukta illa så kanske de är någon annan "blandning" i remiss än i toa-lätt… Om ni förstår vad jag menar typ. Man kanske inte får allkergisk reaktion av den.

Både jag och en kompis som har råttor har fått utslag på händerna. "Plitor", små blåsor som kliar fruktansvärt. Jag kliar sönder detta och det blir torrt och sprucket. Jag har haft detta i flera månader men inte lyckas lista ut av vad jag får dessa utslag. Både min vän och jag använder toa lätt. Jag har funderat om det är mina hanars kiss jag inte tål. Men dem brukar inte kissa mellan mina fingrar (där utslagen sitter) och dessutom är jag högerhänt och utslagen sitter på vänsterhanden…
Kan man göra pricktest? Hur kan man ta reda på vad det är? Sätter ett tassavtryck om någon har svar.
Det enklaste sättet att kolla om du är allergiskt mot något är att undvika det under en tid.
Så byt ut Toa-lätt mot något annat så får du veta om det är det eller inte
#5 jag har samma! mest vid knogarna och fingerlederna sätter dom sig gärna också. Ibland på sidorna av fingerspetsarna. Dom kliar som bara den, men det går inte att ha sönder dom. Då måste man ju klia som bara…! Är era röda också?
Jag smörjer kortisonsalva på mina, man kan köpa det receptfritt på apoteket, och då går dom bort. har inte använt salvan på länge nu, så dom börjar komma tillbaka :( Ni kanske kan testa det, alla ni som har små pepplor och se om det blir bättre av det.
Små stjärnor lyser också i mörkret.
#5 o #7 precis samma här. Jag får som små plitor eller blåsor som kliar fruktansvärt. Mest mellan fingrarna, på händerna, knogarna och på underarmanra. Även förekommit i armhålorna på mig. Rätt utspritt längst med armar och händer med andra ord.
för mig fungerade inte kortison salva. Fick två olika, en recept fri och en recept belagd. Den hjälpte inte mig så mycket.. PLitorna kommer tillbaka och det slutar inte klia även om jag sitter på mina händer i två timmar efter jag satt på salvan. Slutade inte.
Men skall prova något annat här så snart påsen är slut (snål som f*n) å se om det hjälper. Kan ju vara som en sade till mig, att jag blir överkänslig mot råttorna men är allergisk mot något annat.
Här igår pillade jag inte med råttorna pga fjollig pojkvän. Jag hade endast gett dem mat och klappat ena råttan på huvudet och därefter tvättat händer å så pga hårfärgning som var på gång. fick utslag på underarmen flera timmar efter att jag ens tittat till råttorna och vi hade slappat framför tvn i kanske ja… 3 timmar eller något. Vilket får en än mer misstänksam att man inte är allergisk mot råttorna.
#8 nu när du säger så.. har ju på armbågarna också kom jag på. Så det är lite utspritt på mig med. men inte lika extremt som på dig :( fast mina kommer mest när det är som kallast ute, och när det är varmt som attan på sommaren. våren och hösten är rätt okej :S
Har ungefär samma sak på mina fingertoppar, får blåsor fast dom spricker och sen kliar dom hela tiden men samtidigt så gör dom ont och jag äger inga råttor än så länge (dom kommer snart). Mina blåsor kommer alltid i början av vintern och sen i mitten av sommaren, ingen som vet varför :S
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
#11 Det skulle ju kunna vara nickelallergi du har. Får såna blåsor när jag tar i saker som innehåller nickel. Har du varit till en läkare och kollat?
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Jag använder inga smycken eller något med nickel vad jag vet. Har vart till min husläkare. han sa att jag skulle strypa mina råttor så skulle det bli bättre. Jag började få utslagen när jag började med toa-lätt :(

Vad många som har samma problem!
#6 Uteslutningsmetoden är klart bäst! :) Jag har tunna vantar jag tänkt börja använda vid städningen för att se om det kan vara toa lätten eller något annat.
#11 Jag tycker att det ser ut som mina utslag, men jag kliar sönder fingrarna och får utslag även av detta och torr hud. Bifogar en bild på hur mitt utslag ser ut.
Jag har också mellan fingrarna. Det började mellan ett finger men är nu spritt till både under och övre sidan av två fingrar plus emellan dem två.
#8 Jag använder hydrokortison morgon och kväll plus en salva för torr hud. Det underlättar och liksom dämpar utslagen men dem försvinner inte utan det kommer nya hela tiden. Det är något som jag utsätts för som jag inte tål eftersom det inte försvinner utan hela tiden kommer nya utslag, trots salva för detta.
#13 Ett tips är ju att du kan använda såna disk-handskar när du ska byta i buren och göra rent den för att minska att du får urin på händerna och ev. ha en viss tröja du har på dig när du är med råttorna så minskar du också risken att få utslag när du inte är med dom. Urin fastnar ju ganska lätt på kläder. Och sen byta toa-lätt till kanske nån kattsand, stl-strö eller liknande.
Det är vad jag kan komma på som du kan göra. Minska risken för utsättning av urin och liknande när du inte är med dom.
-Albert Einstein
#15 det var bra tips, tack!
#14 oj, ditt ser ju jätte kliigit ut. jag som tycker mitt verkar jobbigt. men jag får bara på fingerlederna och knogarna, överallt där man kan böja på lederna, och nu även lite på armbågarna. men inte lika extremt.
Ditt ser riktigt hemskt ut, hoppas det blir bättre för dig :(
#16 Varsågod :) Är allergisk mot många saker så jag har många knep som jag tar till när jag ska göra, hantera vissa saker =) Fast ibland så blir det att jag glömmer av att byta tröja eller så och då blir det rätt mycket klåda och nysningar.
-Albert Einstein
#5 & #7
Jag har haft samma problem. första gången jag fick de så trodde vi att det var skabb då det fanns folk i skolan som hade det. Behandlade för det och fick efter behandlingen kontaktexem av salvan som är ganska slitande på huden. Får tillbaka prickarna så fort jag hållt på för mycket med diskmedel eller annat som torkar ut huden. Kortison salva som används så fort minsta lilla tecken på att det kliar brukar ta bort det sen regelbunden användning av hudsalvan Canno-Derm. Gå till vårdcentralen och fråga vad det kan vara. Kontaktexem, skabb, allergi…etc. Så kan dom ju ta tester :)
Hoppas mitt svar kommer till nån nytta :)

#18 När jag har diskat kliar det extra mycket! När jag städar råttburarna så använder jag diskmedel för att skrubba rent galler, hyllplan och botten.
Skabb, hur märker man detta? Råttor och andra djur vet jag och har erfarenhet av just skabb, men aldrig på människor.
Jag tänkte boka tid på vårdcentral för att se om dem kan testa vad det är. Eftersom det aldrig går över utan bara lindras tillfälligt av kortison salva.
På somrarna kan jag få likadana prickar men utan det irriterande och röda om jag sitter i gräset. Antar att min hud inte tål färskt gräs eller sol eller något sådant… Då kommer det på handflatan men så här irriterad och rött har jag aldrig fått innan.
Jag vet inte när mina utslag kommer då de liksom bara dycker upp ibland. Men mina ser inte ut som era utslag på bilderna. Mina är redigt små och hårda eller pytte små blåsliknande saker jag hinner klia ihjäl på noll och nada.
Skabb är det inte, blivit kollad nu ca 4 gånger eller mer. Skall nu imorgon till Skövdes hudklinik. Får väl se vad de säger om det hela så att man får någe svar på det.
Så där ja. Varit på hudkliniken i Skövde. Detta är vad de sade till mig:
1. Jag har mest, allra allra mest troligast torr hud. Att fettet mellan hudcellerna är väldigt lite och att det blir irriterat och bildar exem. så slutsatsen var att jag får exem pga att huden är för torr. Så jag fick kortison salva (annan än jag haft tidigare som jag tyckte va bättre hittils när de visade hur mycket man ska ha på). Och 5 prover åp olika lotionens och krämer som man kan köpa på apoteket som kan vara bra för mig.
2. Hon sa att toa-lätten kan vara delvis orsaken till att råttorna får det att klia. Att de gräver runt och bökat i det att partiklar samlas och torkar ut min hud när de råkar riva mig eller liknande. Eller att råttorna bara får det irriterande.
3. Jag skulle duscha mer sällan så jag inte torkar ut huden. Använda lotion varje gång jar kommer ur duschen. Bytta ev. till duscholja fick jag som förslag för att duschtvål kan torka ut huden om man inte är redigt sketen.
4. Skabb var det inte. På mig beteede det sig inte som skabb och de skrapade mig med nål för å få hudceller samt kolla i förstorings glass och microskåp. Skabb är alltså uteslutet för min del.
Så jag har bytt duschtvål till någon av de där som skall ha lågt ph värde och skall vara för känslig och torr hy. L något hette serien som tydligen ska vara skit bra.
När jag går te apoteket får jag la försöka skaffa duscholja å prova.
Så ja.. Hoppas det kan hjälpa er andra också lite då de tycks påminna lite om varandras åtkommor.
Sedan för er som använder kortison. Så sa läkaren så här till mig. Att oftast "duttar" man på lite. Har man på armen, får man ta HELA armen. kleta in sig rejält med andra ord, annars ger det sig inte. Så där kan en anledning vara till att det inte bet på mig. Jag tog för lite.
Om det är intressant kan jag sennare skriva in namnet på de krämer jag fick för de som vill prova (de finns ju recept fritt på apoteket så). har inte kommit igång här ännu. Skall hämta ut allting så fort jag fått mina pengar.