Lite stöd...? (Behöver mest skriva av mig)
Nu idag ska jag in till veterinären och låta en av mina råttpojkar få somna in. Det känns så obeskrivligt tungt och jag velar hela tiden inombords, tänkandes att "gör jag verkligen rätt? Borde jag?"
Inte för att jag tror att det blir lättare nästa gång, men det känns bara så fruktansvärt tungt. Särskilt när jag pratade med veterinären om det och… usch… Jag vill inte, men det finns väl inget annat alternativ…
Det känns bara så fruktansvärt jobbigt och det är inte lättare när folk omkring tar det hela med en axelryckning. "Ja, du gör självklart rätt. Det är inget att hänga upp sig på, det är bara en råtta. Du har ju fem stycken kvar." Tack för den, liksom… vad mina föräldrar sa tänker jag inte ens nämna, för det skulle göra alla här så fruktansvärt upprörda…
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
Det är aldrig roligt att åka till veterinären med djur som behövs avlivas. Men man kan tänka på detta vis: Om djuren lider av att leva så är det värt att avliva dem, låta dem somna in och inte känna nån smärta mer, för dom kommer till ett bättre ställe.
När folk säger 'det är bara ett djur' ska du inte lyssna på, för de vet inte vad kärlek mot djur betyder. Dom som inte har upplevt att ett djur kan bringa så mycket lycka i ens liv, bringa så mycket kärlek tillbaka. Att dom finns där, man kan prata med dom, man kan busa med dom, dom älskar en när man leker med dom. Dom kommer och kelar i famnen när dom vill. Dom finns där helt enkelt.
Han är din bästa vän, var glad över tiden ni har fått tillsammans. Det känns jobbigt, det kommer kännas jobbigt ett tag framöver. Du kommer minnas honom ända tills du blir gammal, du kommer gråta - det är naturligt och inget fel med att göra det.
Du gör det rätta beslutet. Det är inte ett lätt beslut men det är ett beslut du måste göra, ingen annan kan göra det åt dig.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Jag gjorde det själv idag, det går men det gör hiskeligt ont.
ta gärna med nån, för det känns bättre.
och bry dig inte så mycket om vad andra säger när det gäller ditt husdjur, dom skulle säkerligen vara lika ledsna om det var deras djur.. shockar en hur oförstående nån kan vara.
#1 Tusen tack, det får mig att känna mig lite bättre… Det är bara jobbigt när dom behöver tas bort i förtid, när man vet att dom kunde levt längre…
#2 Usch, jag lider med dig… ser inte fram emot seneftermiddagen, önskar nästan att klockan kunde stanna. Jag har med mig en vän dit, så jag åker inte ensam. Det skulle nog bli för jobbigt..
Jag har börjat lära mig att inte lyssna. Det är skrämmande sorgligt hur lite värde råttor har i vissas ögon…
har en 'vän' som gav en massa skamliga förslag på hur vi kunde ta bort honom.. bla micro ._.
men lycka till, kommer gå bra - till slut.
#4 Jag ska få hem tre stycken råttor och nästan alla i min närhet säger 'Råttor är skadedjur, dom borde utrotas' förutom 4 vänner som säger 'Va fränt! Ska du lära dom tricks?' Och en av dem har råttfobi också vilket jag tycker är ganska roligt då hon stöttar mig med detta.
Så ja, råttorna har lite värde i vissa ögon för dom flesta är uppvuxna med synen att råttor är något som lever i soptunnor, avlopp, under huset och sådant. Att dom sprider sjukdomar och allt sådant. Det är sånt man får lära sig från barndom. Jag är också uppvuxen med att råttor är skadedjur, däremot har jag alltid haft ett djurintresse och vet att råttor kan också vara en bästa vän. En syrsa kan också vara en vän.
Det är alltid jobbigt när någon behövs ta bort i förtid, men det är livet. Inte alla som får leva det fullt ut. Men bättre att dom kan avlivas istället för att lida till döds.
Det är bra att lyssna, men det är bättre att sålla bort som gör ont när man hör det. Det gamla talesättet: Man hör det man vill höra - passar väldigt bra i sådana sammanhang :)
Bra att du tar med dig en kompis dit, som kan stötta dig och bara lyssna.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Djuren är ens bästa vän! Det finns ingen du kan lita på mer än dina djur. Fick avliva min kanin Kimmi 4år, hade haft henne sen hon va bebis. Hon hade fått varbildning i käken och de fanns inget o göra åt det! Det är snart 4år sen jag avlivade henne och jag kan fortfarande bli jätte ledsen när jag ser henne på bild och hennes urna som skulle grävts ner direkt efter att jag fått tillbaka henne i urnan, men kunde inte släppa henne, men nu efter 4 år har jag äntligen kunnat fundera på vart hennes gravplats skall vara! Stressa inte med att försöka glömma bortgångna djur! Kolla på bilder, videor m.m och prata om det framför allt, det hjälper!
Dom som säger att råttor är äckliga, skadedjur m.m borde inte ens öppna sin mun! Jag har blivit varnad och skrämd för råttor när jag va mindre, men inget av vad dom säger stämmer. Råttor är verkligen det bästa djur som finns! Interligenta krutpaket i mini form.
En av mina råtthonor har fått en juvertumör, den va 1x1cm för någon månad sen och nu har den bara exploderat i storlek. Så jag går och har ångest över veterinärbesöket som väntar, veterinären är det värsta jag vet! 
Det är över nu…
Kom precis tillbaka från veterinären. Det hela gick väldigt fort och jag fick ha honom i min famn tills han somnade. Så nu sitter hans burkompis helt själv… får försöka göra något åt det. Men det blir lite senare i såna fall…
#8 Jag beklagar! :( *styrkekramar*
#9 Tack…
… och tack så mycket till alla för ert stöd. Det har varit guld värt, ni är underbara.
Är det olagligt att avliva människor som det är fel i huvudet på? Jag skriver det här för att jag är upprörd, men jag ringde mina föräldrar för att tala om det och pappa svarar "Lika bra det." Visst var det ju för lillkillens bästa, men lite förbaskad taktkänsla kunde han väl ha haft…
Beklagar sorgen, förstår att de är tungt. Vi alla har nog förlorat någon råtta. Ibland känns de som att dom bästa försvinner först. Kramar till dig! Men han har de fint nu med våra andra råttor och skuttar runt och busar :)
Jag har med panik, måste med boka tid för avlivinig på en råtta som oxå har en juveltumör som blivit riktigt stor. de är nu den senaste veckan hon börjat sova mer och börjat få svårt att sitta. Är även mager :( de är svårt att veta när de är dax när hon fortfarande är som en vanlig råtta fast med en tumör. Sen har hon blivit extra kelig nu med. De blir bara ännu jobbigare att låta henne gå. Hon var ju "vild" när jag fick henne men nu är hon jätte gosig.
Nu blev de 2 inlägg som är likadana. Blev skumt via iphonen.
Men jag glömde skriva att du ska inte bry dig om vad andra säger om råttor. Min ögonläkare t ex tyckte att jag skulle ta dom till anticimex. Men jag ser seriöst ner på folk som vräker ut sånna saker för dom är ju helt enkelt inte pålästa.
#7 Så länge hon verkar pigg och äter det hon ska så tycker jag du ska njuta av den tiden du har med henne. Gå inte och tänk 'snart så finns du inte mer' tänk istället på nåt positivt när du är med henne. Djur känner ju trots allt av våra känslor väldigt bra så du ger henne mer energi och positivitet om du är positiv :) Det är iaf vad jag tror. Synd att hon har fått en juvertumör men finns inte mycket man kan göra åt saken :/
#10 Hehe, tyvärr är det lag på att man inte får 'avliva' människor som man anser inte har 'alla getterna på plats' så att säga. Men ta några djupa andetag nästa gång du hör något sådant och sålla bort det i din hjärna. Tänk på nåt som gör dig glad istället och ignorera det folk säger.
#11 Min fågel var så strax innan hon dog tyvärr :/ Var vild och helt plötsligt så satt hon på axeln och kvittrade och gosade med mig. Ett par dagar senare hittade jag henne död i sin bur. Tror det var hennes sätt att säga 'tack för all kärlek du gett mig' :) Om man ska tro på sådant d.v.s.
-Albert Einstein