Råttor iFokus

Råttor

Etikettpresentation
Läst 2366 ggr
linoleum
0

Napoleon & Bonaparte.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår familj har nu utökats med två små håriga herrar, Napoleon (black) och Bonaparte.
Gjorde en satsning och beställde de små via ArkenZoo, helnöjd, jag som blev avskräckt av allas tips och historier om vad de hört/varit med om när det gäller att köpa råttor via djuraffärer.

Verkar finns aningen dumbo i dem, speciellt i Bonne :)
Men det jag uppskattar mest är den splittrade personligheten mellan de båda. Nappe, yrvädret som helst springer runt och undersöker och brottas med mina fingrar samt sin bror och Bonne som påminner mer om den tillgivna filosofen, tar dagen som den kommer och hastar inte i onödan, den mest sällskapssjuka har han också visat sig att vara :)

Dock är jag smått fundersam över Bonnes päls, som längre ner mot bakdelen blir aningen längre, inte hela pälsen heller, utan bara lite strån här och där.
Jag som ny råttägare är väldigt nyfiken på detta, är det något som hör till en viss typ av råtta eller är det bara olika från råtta till råtta?

/Linn

Allamej
0

Båda är toppörade och jättesöta, om nån av dom skulle bära på dumbo så syns det inte alls.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

linoleum
0

Ahh, fick för mig att dumbo var lite mer avlånga i ansiktet. Men toppörade var jag i princip säker på :) skönt att få det bekräftat iaf.

Mitchika
0

Dom är jättesöta! :D

Vilken tur att du hade sån tur med dina första killar från en djuraffär. Mina första två köptes också från Arken Zoo (nybörjarmiss) och dom två krävde hur mycket arbete som helst från min sida för att få tama. I början kunde jag inte ens röra mig i rummet utan att dom flydde för mig i panik. Det krävdes flera månaders arbete att vinna deras förtroende.

Här är en bild på min råtta, Dryad, som kommer från en uppfödare här i Bålsta! Han är en dumbo, vilket man ser på öronen. :)

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

linoleum
0

Jag hade verkligen supertur! Har haft dem i snart en månad och Bonaparte vill redan följa med mig runt på axeln när jag går runt i lägenheten och pysslar :) Han kanske har lite svårt att vara still ibland och försöker se om det finns andra ställen att klättra till, men han inser snabbt att det inte är någon direkt bra idé och klättrar tillbaks till axeln igen. Båda är även knastrare, vilket jag tycker är hur mysigt som helst.

Just pga att råttuppfödare inte är allt för vanliga i Värmland, där jag bor, så fick jag välja på att åka tåg minst 40 mil (t.o.r) eller ta den korta vägen till Karlstad och hoppas på det bästa. Och hittills har jag inte upptäckt några olater hos dem :)

Dryad är verkligen en vacker varelse också! Och nu äntligen har jag full koll på de olika typerna :) Dumbo, öronen. Check!

linoleum
0

Så åkte systemkameran fram. Och man tror att jag, som fotostudent, borde ha kommit på idén för längesedan :)
Bonaparte är som vanligt nyfiken på allt nytt och också den mest tacksamma att fotografera.

EmmaWq
0

Han ser ut som en black husky roan :-)

Terato
0

Gud, de är jättesöta! Jag är allt lite svag för roan! <3

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

[Jodine]
0

Aw, vilka gosar. Lycka till och grattis till tillökningen =)

Fick mina brudar från ArkenZoo jag med, inga problem alls. Tama redan första timmen, livliga, friska osv. tror et beror på vilken affär man köper ifrån, om de har egen uppfödning osv. Anywhoo…

linoleum
0

Ja men precis. Var inne ett par gånger och pratade med de på ArkenZoo, innan hade jag egentligen planerat att köpa från en uppfödare i Stockholm, vilket hade betytt att jag skulle behövt åka tåg i 6 timmar sammanlagt, och det kändes varken roligt för mig eller för råttorna. Så efter att jag fått en grundlig titt på deras papper och fått höra från både personal och butikschef vart och hur de köper in sina råttor så kändes valet mycket enklare :)

Idag ska jag även försöka få fast Napoleon på bild, men han är en liten vilde så det lär bli en riktig utmaning :)

[Jodine]
0

#9 Nej det är samma här, finns inga uppfödare vad jag vet i närheten som är intressanta, så jag valde djuraffär. Jag har bra erfarenhet av zooråttor tidigare så det var inget jag blev avskräckt av, sen är jag i djuraffären så ofta att jag vet vilka slags personer de är och att de inte skulle syssla med något sådant. Men  klart man kan gå på nitar, men det kan man med uppfödare också, finns ingen garanti att de skulle vara sämre än någon annan, egentligen. Har hanar från uppfödare (omplacering), ingen skillnad mellan dom och honorna tycker jag.

Haha ja det brukar vara det. Jag har knappt några bilder på mina råttor, för att de nästan aldrig är stilla, inte när de vet att jag finns i närheten att leka med iaf ;)

linoleum
0

#10 Ja, men det gäller ju att chansa. Kändes bättre att kunna lägga mer pengar på en bur istället för att betala över tusenlappen för resan + råttor, utan bur. Och med tanke på att mina frön är bland de goaste jag vet så tycker jag att jag gjorde helt rätt val :)

Lyckades även få en bild på Napoleon igår, men det är som vanligt Bonaparte som föredrar rampljuset. Lite frustrerande att jag aldrig lyckas få en helkroppsbild av Nappe, hans färg har blivit riktigt fin då han går mer åt det riktigt mörkbruna än svarta + att den undre delen (magen/sidan) är aningen vitspräcklig, vilket gör att det ser ut som att en stor mörkare fläck löper längs huvudet och över ryggen. Lite vitt på magen, vita tassar och en otroligt charmig, vit svanstipp.
Kollar man dock noga på bilden så ser man iaf färgändringen som blir på hans sida :)

linoleum
0

Bonaparte :)