Röd vätska från ögonen
Min ena råtta som är ett år gammal ungefär (hona) har på senaste tiden börjat bli röd runt ögonen. Det är främst efter att hon har sovit. Hon kan även ha ena ögat "igenklistrat" ibland när hon vaknar.
Hon verkar frisk i övrigt och har inga andra problem. Känner någon igen detta?
Kan ta bild om det önskas
Det röda är sekret. Råttornas sekret blir rött när det kommer ikontakt med luft.
Anlednignen till att hon blir röd runt nos och ögon kan bero på förkylning eller annan sjukdom.
De brukar vara bra på att tvätta bort det själva men är det mycket så får du hjälpa till.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Ok då förstår jag :) Vi har kallt i lägenheten just nu, men det börjar bli varmare sakta men säkert. Så kan ju vara därför det kom mitt i allt :)
Står buren i drag? Det kan vara ett stort skäl till att de blir röda runt nos och ögon.
Prova att lägg en filt över buren så de skyggas mot den kalla luften
buren står i vardagsrummet där det varit som kyligast ett tag, elementet funkade inte som det skulle. Har kollat de andra två tjejerna och på dem syns inget som tur är! Ska ge dem lite mer att boa med och hänga nån filt över buren :)
Just nu stör jag mig på lägenheten, jag sitter och huttrar om kvällarna även om alla element är på max :S Men det verkar bli varmare nu iallafall.
Det är jobbigt så här när värmen inte hänger med i svängarna. Har samma problem här hemma (fast jag är en fryslort också ^^')
Hoppas värmen kommer igång snart!