Hur ofta kan man introducera nya?
Jag köpte mina första två hanar i början på september, och den senaste i den sista helgen i oktober fick jag ytterliggare ett mycket gulligt tillskott :-) Så nu har alltså två hanar som är ca 3 ½ månader och en som är ca 1 ½. Dessa tre kommer mycket bra överens, även om det blir en hel del bus! ;-)
Men om hur länge kan jag köpa en till? Skulle det bli för tidigt redan i december (typ i slutet) ?? Kan det skapa någon slags oharmoni om man utökar den för ofta?
Mitt "mål" är väl att till sommaren/hösten 2011 ha en stabil flock på typ 5 individer, tycker att det är en "lagom" siffra :-)
Jag vet många som gör ett stort fel när de startar en ny flock; de köper alla bebisar på en gång. Jo men vad händer då? Alla bebisar blir också gamla på samma gång och på så vis dör de ju också på samma gång.
Dessutom behöver bebisar nån som "skolar" dem i en flock tycker jag. Så man kan gärna försöka få tag på en vuxen råtta, som kan agerar lärare.
Så två-tre månaders mellanrum är riktigt bra tycker jag om man inte köper alla på en gång, då får man en cirkel som går runt hela tiden, och man får en jämn ström av gamla djur.
Som exempel: Min honflock jag startade nu består av en alfahona född i Januari 2010, en semigammal född i Maj 2010, en i september 2010, en i slutet på september 2010 och så en född i oktober 2010. Så där har jag en ganska ok cirkel som borde gå runt rätt så bra.
Som jag svamlar, sorry, nyss vaknat :P
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
haha nej, det är lugnt ;-)
Okay, I see! Jag förstår hur du menar. En nackdel också med för många unga djur samtidigt, är att jag tror att det blir lite mer bus/bråk än med mer variation. Som t.ex så är ju de äldsta brorsor, och de verkar brottas en hel del om vem som ska vara ledare. Och den nya äter och sover med mina andra utan problem, men det blir en hel del brottning där med, och jag hittade tyvärr ett litet sår på hans rygg imorse, som tur har börjat läka ihop fint.Så jag tänkte vänta och se lite hur det funkar i flocken, och ge de mer tid att lära känna varandra bättre :-)
Min tanke nu är ju att eventuellt kanske skaffa en till i mitten på januari. Tror du att det är för tätt?
En hanflock där alla individer når den mentala könsmognaden ganska tätt är inte så bra eftersom risken för dominans ökar jättemycket. Även om det är 2-3 månader mellan hanarna i en flock på tex 6 st så är den kritiska tiden mellan 7-12 månader gemensam för dem och risken finna att de inte kan lösa sina egna uppgörelser om vem som ska bestämma i flocken osv.
Dina hanar kan räknas som jämngamla ur den synpunkten så jag skulle inte skaffa en ny hane på åtminstone 6 månader, helst lite längre. Enligt mig så bör du vänta tills den yngsta i din nuvarande flock är minst 10 månader innan du skaffa en bebis. Just för att minska risken för dominansbeteende pga "alltför många testosteronstinna grabbar på samma yta".
#3 Okay, jo det låter ju rimligt. Lite småtrist att man ska behöva vänta tills nästa sommar, men samtidigt måste man ju tänka på de grabbarna man redan har! Jo, det är något jag måste fundera mer över… Ska avvakta i alla fall tills i början på våren, och se hur de funkar tillsammans då :-) Men i "värsta fall" får jag vänta tills i sommar. Det är främst min ena hane som också tyvärr är den största än så länge, som är lite "intensiv". Han är inte direkt aggressiv, men han är ofta den som provocerar fram en brottningsmatch.
Skulle det eventuellt gå att introducera två 1-åringar till mina tre andra, eller tror ni att de två nya då skulle bråka med varandra om rangordning eller med mina herrar?