Vad i hela världen?!
Hej!
Jag har som sagt tagit hem en hona, en hane och tre råttungar. Allesammans gick ihop när jag tog dem, så honan var ju naturligtvis på tjocken. Gosmagen har förstås vuxit, och jag hade bestämt mig för att kulla bort alla ungar när de skulle födas, för jag har allldeles för många råttor för att kunna ta hand om en kull. Jag har gruvat mig blå över det, för det är aldrig roligt att behöva avliva småknoddar som man allra helst bara vill pussa på.
Nu har hon fött sina ungar - och jag slapp kulla bort dem. Vad i hela välrden har hänt? Nej, hon åt inte upp dem. Hon bet inte ens ihjäl dem. Hon har bara struntat i dem!
Jag har aldrig varit med om något liknande. Jag märkte kvällen innan att hon var lite orolig, att hon hade värkar och gick runt litegrann i buren, men annars var hon hur go och lugn som helst, så jag förstod ju att ungar var på väg. Dagen därpå gick jag in i djurrummet och såg på en gång att något var fel, för det var blodigt papper överallt, så jag lyfte på huset. Jodå, hon hade fött en hop bebisar, men allesammans hade dött. Hon har inte tagit hand om en enda en när hon har fött dem, allesammans låg med hinnor och moderkakor kvar. Förmodligen har hon inte ens tvättat sig under födseln, därav allt blod. Hon själv var inte blodig dock.
Småbebisarna ser inte ens ut som råttbebisar, utan som foster. Det får en att förstå hur snabbt de utvecklas så fort de blir omhändertagna av modern och får börja dia.
Är det någon som har varit med om detta? Jag har haft kullar förut, från betydligt nervösare honor - och den här damen är hur lugn som helst. Aldrig har jag varit med om eller hört om honor som helt enkelt bara har klämt ut ungarna och inget mer!
Mvh,
Moa
OBS! Medfogar en bild som känsliga knappast behöver titta på, på en av de döda råttbebisarna.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Sent missfall? Att hon helt enkelt har fött dem för tidigt så att de varit för outvecklade för att klara sig? Hon struntade förmodligen i dem för att de inte levde.
Mycket ovanligt i alla fall!
Jag tror nog att hon har gått tiden ut, men jag kan förstås aldrig veta helt säkert vad det var, men underligt är det i alla fall. :S
Du kan ha en poäng i att det är ett sent missfall eller att ungarna hur som helst var döda av någon anledning, för hon var mer orolig och gick runt innan förlossningen än vad jag har märkt att någon annan hona gör just innan födsel. Dessutom brukar man ju inte märka av några blödningar innan ungarna redan är födda, och hon småblödde (eller vad det nu var, fostervätska kanske) flera timmar innan hon födde.
Vad kan alla ungar ha dött av? Jag såg ingen unge som kan ha dött i magen och förgiftat de andra, men då kollade jag förstås inte särskilt noggrannt på alla ungarna, så fräscht var det ju inte direkt. :S
Nu är jag dock en erfarenhet rikare.
Tack för ditt svar. :)
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Låter som sent missfall eller som så att ungarna hade något fel från början. Ungarna kanske har dött inne i magen moderkakan kanske lossnade och då får ju ungarna ingen näring och sånt och det var det hon kände på sig eftersom hon var så orolig innan förlossningen av dom.
Mystiskt iaf!
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Ingen aning om vad de kan ha dött av och det kommer nog att förbli en gåta.
Ibland blir det bara fel utan någon särskild orsak, något som är svårt men nödvändigt att acceptera med levande varelser. Har själv varit med om det med några planerade kullar och det är inte roligt…
MarajLowajz: Ja, något fel blev det ju helt klart. Jag tror dock inte att någon moderkaka lossnade, eftersom alla ungar har varsin moderkaka. Troligast är att någon eller några ungar dog i magen på henne, och att kroppen ville stöta ut fostren och att det var därför hon småblödde och var orolig.
Cosmonita: Ja, det måste vara väldigt jobbigt när det är en planerad kull som föds döda. :/ Som "tur" var, så var ju denna kull inte planerad. Jag hade dock hellre sett att ungarna levde och mådde bra och att jag hade varit tvungen att avliva dem, för lillgumman, honan, är alldeles slapp och slö nu. Hon ligger bara och vilar, och när jag har tagit ut henne för att titta till henne så rör hon inte på sig särskilt mycket, utan hänger mest bara, helt avslappnad i alla muskler. Det tog helt klart på krafterna detta. Som tur är så är ju råttor ganska tåliga, så jag hoppas att det inte är något allvarligt utan att hon hämtar sig. Jag har försökt klämma och känna i magen på henne så att hon har fått ut alla ungar, och jag känner inget annat än sådant som jag starkt misstänker är inälvor, och de ska ju förstås vara där.
Jag ska försöka blanda ihop något gott nu som kan ge henne lite energi och styrka.
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
#5 Om hon inte blöder eller på andra sätt verkar må dåligt så kommer hon förhoppningsvis att hämta sig snart med energi- och vitaminrik föda. Det är klart att det tar på krafterna att föda och särskilt när det inte går bra. Håll koll på henne den närmaste tiden. Ofta klarar råttor det mesta galant men man kan aldrig veta.
Idag mår hon betydligt bättre. Ändå lite slö, men mer livlig och väldigt uppmärksam. :) Tur att råttor är riktiga överlevare som tål det mesta. :)
Mvh,
Moa

Skönt att hon mår bättre! Jag tycker också att ungen på bilden inte ser helt färdigutvecklad ut. Nyss födda råttbebisar jag sett har alltid sett mer "färdiga" ut.