Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 5034 ggr
Zakaraa
0

Ljud på lungor

Jag har under en tid nu undrar hur en frisk råttas lungor låter.

Är det absolut tyst när de andas eller finns det något ljud? Om det är ljud är det någon som har/vet något ljudklipp där man kan höra?
Jag har sökt runt på youtube men inte hittat något vettigt

Anledningen till att jag frågar är för att när folk säger att råttorna inte har biljud på lungorna kan jag höra ljud (lyssnar genom att rätta örat mot bröstet) så jag undrar om det ska vara helt tyst eller finnas lite ljud på en frisk råtta.

Så det skulle vara bra om jag fick det förklarat för mig en gång för alla

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Terato
0

Jag förstår hur du menar!

Det är inte "tyst" på friska råttor heller. Men det låter inte som rossel gör. Nu är jag rätt dålig på att höra biljud men när de rosslar hör man tydligt när man lyssnar med örat mot bröstkorgen att det låter annorlunda.

Jag tänkte gå friskkontrollskurs när det dyker upp någon. Föreslår att du gör det med!

Men sen finns det också råttor som låter utåt fast de inte rosslar. Det låter lite som brum liksom. Vissa honor låter så, särskilt i en viss ålder har jag varit med om att honor har låtit så. Brummar liksom. Och jag har rådfrågat erfarna som sagt att det bara varit "honbrum" eller typ "stressrossel". Sen vad det beror på vet jag inte.

Det kan ju vara en språklig grej som är lite outforskad. Men det skulle även kunna handla om någon form av förträngningar i luftvägarna, typ som astma. Det skulle inte förvåna mig om båda sakerna finns.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

cosmonita
0

Friska råttors lungor låter inte. Däremot kan man ju höra själva andetagen om man lyssnar väldigt noga. Men det ska inte låta på något annat sätt tex knäppa eller rossla.

Vad hör du när du lyssnar på dina råttors andning?

[lucke]
0

Honors brum skulle jag vilja höra hur det låter…

Zakaraa
0

#1 Jo det var tänkt att jag skulle åka på en friskkontrollskurs men jag vet itne hur det blev med den, o mden vart inställd eller hur det nu blek. Jag ska definitivt åka på en sådan kurs så fort det kommer.

#2 Hur låter andetag?
Tja det är jättesvårt att förklara ljuden jag hör, ibland är det knäpptyst och jag känner hur bröstkorgen vidgas och ibland (på samam råttor) kan jag köra ljud när de andas. Var ett tag sedan jag lyssnade på råttorna men så fort mina tjejer vaknar så ska jag försöka lyssna och se om jag kan beskriva.

#3 honors brum?

[lucke]
0

Som #1 skrev om. Det är inte alltid mina råttor är knäpptysta, även om de inte rosslar…

Zakaraa
0

#5 hehe oj, missade den delen i hennes text ^^' är nog lite för trött :)

[lucke]
0

:-)

Zakaraa
0

Okey jag ger mig på ett försök att förklara :P

Har du någon gång hört en anfådd hund? (då menar jag en sådan när tungan hänger långt utanför munnen) och så riktigt flåsar den?
Det är ungefär det ljudet fast lite dovare :P

Går den beskrivningen att förstå?

Terato
0

Ja, fast mig ska man inte gå på orden vad det gäller det, jag är inte jättebra på det här med biljud.

Men när du beskriver det så där, zakaraa, tycker jag det låter som att det är nån form av biljud ändå..

teratos.r8or.se

Zakaraa
0

Jo jag undrar om det inte är biljud men när jag varit hos veterinär har de friskförklarat vissa som jag hörd det ljudet på så jag är jätteosäker

Terato
0

Ok, svårt.. De är iof inte så erfarna. Vilken råtta är det som låter då, är det den äldre damen? Jag vill minnas att jag hörde lite ljud från henne när jag var hos dig sist.

teratos.r8or.se

Zakaraa
0

Jag hör det där ljudet på samtliga damer här hemma Utom på den äldre :P
Hos henne är det knäpptyst och då och då kommer det lite biljud (som jag Vet är biljud :P)

Zakaraa
0

Jag lyssnade på hur människors lungor låter nä vi andas och jag är nästan helt säker på att det är samam ljud jag hör fast väldigt mycket snabbare.

Kanske inte är biljud utan vanliga andningsljud?
Jag lyssnade på råttorna igen och min beskrivning stämmer inte alls så Glöm den beskrivning jag gjorde i #8 den stämmer som sagt inte :P

Terato
0

Jaha okej.

Ja, det är nog det du hör. Det hörs inte så tydligt men det hörs. Som "susande" eller vad man ska säga. Vad jag förstått är det vanliga andningsljud. Men det är ju så svårt att definiera ett ljud på ett forum så det är såklart svårt att säga.

Men du kan ju titta på det övriga allmäntillståndet. Har de t.ex. kladd i ögon/nos kan det såklart hänga ihop med infektion.

teratos.r8or.se

Zakaraa
0

Tänkte att jag kanske skulle kunna få lyssna på dina råttor när jag besöker dig för att höra lite fler djur :P
(det här är sånt man skulle ha lärt sig på min förra gymnasie linje :P)

Inget kladd runt nos eller ögon och de är pigga som vanligt det är bara det där ljudet jag reagerat över eftersom de inte är synligt sjuka :)

Terato
0

Ja, det är bra!

Jag har faktiskt en som har biljud på lungorna nu som ska in till vet på eftermiddagen så om han låter imorgon så kan du ju jämföra honom med mina andra.

Men tyvärr har jag erfarenheten att de ofta slutar låta bara någon dag efter första medicinering så kan inte lova att han låter så mkt imorgon.

teratos.r8or.se