Cancer eller vadå?
Nu är jag igång igen då.. Den här gången känns det förjävligt.
Hade mina två älsklingar ute och springa på soffan nyss. Tog upp Plupp för att pussa honom på magen, då jag märkte att han har en stor knöl ovanför ena bakbenet.
Knölen är lite större än en ärta och ganska hård, och så verkar den sitta fast. Han gillar inte att man klämmer på den, men det verkar heller inte göra så ont att jag inte skulle få röra där.. Plupp e bara 3 månader så jag klarar inte av att mista honom ennu :(
Kollade genom Edward och märkte att han oxo har knölar typ på samma ställe, men inte riktigt. Ena är lite mindre än en ärta och mjuk och verkar inte sitta fast, och de två andra e pyttesmå och mest bara som "fettbubblor" eller nåt. Edward e 4 månder.
Edward o Plupp är bröder med en kull emellan så kan det ha något sammanhang? Grejjen är bara den att har själv flera råttor från samma bakgrund och ingen av dem har någonsin haft problem med hälsan. De har heller inte bråkat, jag skulle vetat det då, har varit hemma så gott som hela tiden.
Undrar nu om det är cancer eller abcesser de har fått? Åker såklart till veterinären om så behövs.
Killarna äter, dricker och busar som vanligt, växer gör det oxo, Plupp vägde 369 g för två veckor sedan och nu väger han 403 g :p
Bilden är på knölen som plupp har..
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

det verkar väldigt konstigt…
men det är nog bäst att kolla upp hos vetten
You can't spell Bitchy without Itchy
Puttar upp lite.. Vill verkligen ha lite åsikter om saken :(

Cancerknölar är hårda och sitter oftast fast, fett eller varbölder är mjukare och går att flytta lite på. Men de bästa är att kolla upp det hos vetten.Körtlar kan ju annars svullna upp men de sitter väl inte på benet sådär antar jag.
Qui dormit, non peccat
Nån annan? nån gav tips att hålla ett öga på den i några dar, växer den så måste vi till vetten. men jag åker endå såklart, vill bara först höra andras åsikter.. kanske nån som sett det förut.
Det är svårt att bedömma knölar på avstånd såhär…
Men tipset du fått om att kolla om de växer är bra tycker jag, knölarna är såpass små ännu. Elakartade tumörer växer relativt fort.
Ja, och jag tänker ju inte precis vänta i två veckor, utan några dagar.. Växer de synbart på den tiden åker jag bums till vetten.. Det är ju det att det kostar så himla mycket, och jag har verkligen inget över just nu. Men det är klart, är mitt djur sjukt kämpar jag till slutet för dens liv, kosta vad det kosta vill. Pengar får man tag på någonstans iaf.
Men trots det så kan man ju försöka med nåt annat innan man rusar till vetten och betalar 700 kronor för att få höra nåt som man själv skulle kunnat komma på bara man hade funderat lite. Även om tumörer hör till något jag anser vara akut.
Sorry om det blev flummigt.. e trött o orolig :/
Jag skulle inte säga att alla cancer knölar är hårda. Dem juvertumörer jag haft på mina honor har asbokut inte varit stenhård, och dem har vari trätt lösa i skinnet.
Äää jag blir förvirrad :(
Nej, cancerknölar behöver inte vara hårda eller sitta fast, det beror helt på vad det är för cancer.
MangoMelon: det är nästan omöjligt att veta vad det är för knölar särskilt om man bara väntar i någon dag. Väntar du längre så att du ser hur knölarna utvecklas så kan man kanske lättare se om det är en böld eller en cancerknöl. Men det betyder att du får vänta i någon vecka iaf.
Vill du ha snabbare svar så är nog veterinären den som kan ställa diagnos. Det går att tex ta prov på knölar för att se om det är cancer men det är säkert ganska dyrt.

Ja ta dem till vetten, de är säkrast! De kan göra en biopsi på knölarna, vet inte vad de kostar.. Men de verkar ju skumt om tre så unga hanar får cancer samtidigt så jag hoppas för din skull på abcesser!
Qui dormit, non peccat

Jag hade tagit mina direkt till vetten för att vara helt säker på att det inte var något farligt .. ser inte så bra ut ..
#12 det är två stycken som har knölar :)
Jag ska nog avvakta ett tag, båda pojkarna är pigga som aldrig förr, växer så det knakar och busar och leker som vanligt.
Ska hålla koll på knölarna varenda dag, har de vuxit synbart inom en vecka åker jag till vetten. Eller tidigare om jag märker någon ändring i deras beteende annars.
#0 min ena råtta hade en knöl för ett tag sen. Den kändes lite hård och som att den satt fast och jag märkte den inte först den var ganska stor. Jag ville åka till vetten där undersökning kosta 500 men mamma tyckte det var onödigt å dyrt så hon drog in mina pengar 
Lyckligtvis så sprack knölen efter ett litet tag (grönt äckligt och stinkade var ko ut bla.) han hade sårskorpa ett tag, men nu är han helt återställd! Var aldrig påverkad av knölen.
Så där ser man att det kan ordna sig, även fast jag tycker man ska åka till vetten om man har möjlighet.

Först och främst, jag hann bara se Edwards knöl på kort innan jag började skriva, texten hade försvunnit om jag klickade på ett till kort, men har läst alla inlägg. Det är detta jag har som bas för min skrift och förslag/erfarenheter på vad det kan vara.
Då den sitter så ytligt så skulle jag tro att det är en kula med var. Att den andre har en likadan.. jag vet inte om man ska tro att det är en slump, en slump som är näst intill otrolig när det dyker upp så tätt inpå och på så pass unga. De varkulor jag har erfarenhet av är hårda och oftast runda. De sitter strax under huden, en del går att flytta lite på men oftast sitter de fast. Råttan accepterar att man känner på den lätt men när man börjar känna efter hårdare och "klämmer" lite på den brukar de börja skruva på sig av obehag. Det du känner på den andre, det som känns som en "fettbubbla", det kan vara precis så.
Som tidigare påpekat så har de lymfkörtlar och kanske är det en sådan du känner. På råttor kan man känna dem när de är svullna pga infektion eller liknande och de sitter strax ovanför bakbenen in mot magen och vid frambenen in mot magen (armhålan). Annars brukar man inte känna dem så lätt och jag själv har inte för så länge sedan lärt mig att hitta dem på friska råttor.
Jag har erfarenhet av talgknölar. De dyker upp på hannar runt de ställen som de utsöndrar deras sekret för att markera revir, de gnuggar sig på saker, rullar eller kissar. De ställen som det har dykt upp på mina råttor är på sidan av ryggen, mot höfterna och vid frambenen. Talgknölarna har dykt upp hos lite äldre hanar, när de har börjat markera sina domäner, mer ihärdigt men det är inte omöjligt att det skulle kunna förekomma hos yngre. Det är som om sekretet täpper igen porerna och det blir som stora finnar. Dessa kan växa lite eller vara helt stilla. Typiskt för dessa är att de sitter precis under skinnet och i de första fettlagren, de "flyter" ut mer och känslan av att ta på dem är som att det är en som en fyllig ärtplatta. De är alltså mer platta, hårda och egentligen helt ofarliga men kan behöva opereras bort om de blir för jobbiga för råttan eller om man skall avla på hannen och man vill vara säker på att det är en talgknöl. Jag har inte haft erfarenhet av talgknölar på hannar under ett år och har märkt av en viss tendens till att det kan vara ärftligt på så sätt att benägenheten ökar att få det på avkommer.
Edward knöl ser precis ut som en juvetrumör och låter som en sådan också, dock låter beskrivningen av Plupps knöl mer lik. Hannar har också juvrar men att de får tumörer där är ovanligt men förekommer. På råttor är juvertumör liknande med bröstcancer på oss. Kvinnor får det ofta och det med koppling till vårat hormon men det finns män som också fått det, ovanligt men förekommande. Detta gör dock att man skall vara extra observant och att avla på råttor med sådan tidig historik och på hannar gällande tumörer och cancer är inte att rekommendera.
På mina råttor har konsistensen, känslan, växtsättet och storleken på tumörer varierat. De kan vara fasta mellanfasta och även känts som jelly när man tar på dem. De har, beroendes på vad för sorts tumör, växt olika snabbt. Juvertumörer kan växa snabbt och när man hittar dem känner man sig dum och oansvarig när man inte hittat dem tidigare. (Jag brukar generellt inte hitta dem förrän de som en liten pärla..) De kan efter denna storleken stanna till i växten och tar flera månader innan de blir nämnvärt större. Jag har haft en råtta som fick en blodfylld cancersvulst och den kom över natten, växte sig stor som en mindre vindruva på bara dygnet, och den var hård. Det fanns inget att göra mer än att avliva honom, jag fick direkttid samma dag som jag såg den och veterinären provade att få ut någon vätska och då kom bara blod.. Jag har, förutom blodfyllda cancersvulsten, enbart haft någon mer tumör på en hane.
Hur som, vad det än är, så behövs det antagligen veterinärkontakt. Om det är en varkula på den ena kan den behöva pencillin för att motverka inflammationen, om det är lymfarna du känner är det antagligen något på g gällande infektion. Men det mest intressanta och oroväckande är att de båda har fått knölar ungefär samtidigt. Min tanke är om det skulle vara något i miljön som gjort att de reagerat på detta sätt. (Att de är halvbröder kan spela en viss roll, om man skall fundera på ärftliga faktorer..)
Men, fick inte du in nya råttor nyligen? Möjligen att de har fått med något virus som inte dina råttor har byggt immunitet mot och att de på så vis blir förkylda och därav svullna lymfkörtlar. Jag har flera gånger fått råttor som blivit lite röda runt nosen när vi har varit på utställning där det florerar många baskilusker. Vi människor får förkylning då och då, influensa som drar runt samhället då och då. Vid terminsstart brukar alla ungar bli snoriga..
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

En väldigt gammal tråd men ändå..
Idag märkte ja en knöl liknande den på bilden #1. Den sitter på nedersta "juvern" på min råtthona. Kan det vara juvertumör och vad innebär det?
Jag hade en juvertumör på en av mina honor och jag lät den vara ett tag men opererade bort den sen. Kändes som en fettknöl som inte satt fast i någonting typ. Och vad jag läste så är de oftast godartade så det ska nog inte vara någon fara att avvakta och se, men är du orolig och den känns konstigt rekommenderar jag att gå till veterinär ^^
you can't face the problem, if the problem is your face……

Okej :) Den går att flytta runt lite på, jag avvaktar och skulle det bli värre så..