Råttor iFokus

Råttor

Etikett: kostrelaterat
Läst 1930 ggr
Fralice
0

Är någon bur godkänd?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Visar er tre burar. Skulle någon av dem gå? Med tanke på om de skulle komma ut eller om den är för liten.

(P.s tänk ej på innehållet i buren på bilderna.)

Bur 1

Runt 60 bred och 40 i höjd

Fralice
0

Bur 2 är rätt mkt längre än 1 meter. Finns de något man kan ha istället för nätet?För de förstår jag de kan gnaga på. Fast en träbur kanske är helt uteslutet?

Fralice
0

Runt 1 meter bred och 60 cm hög.

Allamej
0

Ta bort luckan i taket på bur tre och sätt gallret från bur 1 där så har du en finfin bur.

bur nummer två skulle lukta apa på nolltid om du inte lackade dig halvt galen först.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Fralice
0

Varför kan jag inte ha en lucka i taket på kaninburen? :O

MoaL
0

Hon menar att du ska sätta ihop gallret från bur 1 med bur 3 så att du får en ihopbyggd ännu större bur. För att råttorna då ska kunna använda det ökade utrymmet måste du ta bort gallerluckan som stänger av dem från det. :)
Mvh,
Moa

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Allamej
0

Tack för att du förklarade Moa :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Fralice
0

Vaaaaaaaaaaa behöver de ännu större än bur 3? Trodde den var jätte stor!

MoaL
0

Behöver och behöver, när det gäller burstorlekar är det alltid både bättre och roligare ju större bur man har. :) Jag har inte ens hängt med hur många råttor du ska ha i buren. :)

Mvh,
Moa

Fralice
0
MoaL
0

Okej. :) Ja, nog räcker kaninburen nog, men som sagt, ju större desto bättre. ;) Dessutom går det alltid att inreda betydligt mer fantasifullt när man ska inreda stora utrymmen, vilket gör det roligare för råttorna och innebär mindre städning för dig. :) Men du väljer förstås helt och hållet själv. :)

Mvh,
Moa

[RussinsMusli]
0

Råttor vill nog ha mer höjd att klättra på än en kaninbur så jag håller med Allamej :)

MoaL
0

Råttor uppskattar visserligen att klättra, men brunråttor är naturligt inga råttor som håller till på höga höjder. 60 cm räcker faktiskt, man rymmer hyllor, hängmattor och rör ändå. Det är inte bara en burs höjd som avgör dess lämplighet, utan dess möjlighet att inredas på ett för råttorna givande sätt. Jag väljer hellre en hyfsat låg bur med mycket bottenyta än en som är hög och smal, som exempelvis många voljärer, eftersom det ät betydligt trevligare för råttorna att få mycket bottenyta än flera små hyllor i en smal bur. :)
Men alla har vi olika åsikter.
Mvh,
Moa

Mvh,
Moa

[RussinsMusli]
0

Mina råttor har både stor yta och höjd att klättra på, men mina råttor är riktiga klätter råttor, så det jag kan tycka att det kanske är lite individuellt. Tycker inte råttorna lika mycket om att klättra så behöver dom mer botten yta :)

Fralice
0

Okej, för de där med att kunna montera fast min hamsterbur på taket låter nästan omöjligt… !

Kommer de inte imellan gallret då i bur nr 3?

[RussinsMusli]
0

#14 när jag byggde ihop en bur så använde jag buntband! Funkar finfint om du inte har gnagiga råttor som gnager av dom (som en av mina gjorde..) :)

EmmaWq
0

#14 Nej, det ska inte vara några problem, sålänge du fäster gallret ordentligt med trädgårdstråd eller buntband! Det är många som gör så :-) Råttor vill som sagt ha en del höjd, så att de kan klättra för att tillgodose deras klätter- och aktiveringsbehov, framför allt om de inte får röra sig supermycket utanför buren varje dag.

zickan
0

Ju större ju bättre :-).. Sista buren har brett vid gallret och svår med mindre råttor.

Annars har du ratpower.se och bur räknaren.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.