Aspflis vs. Toa-Lätt
Jag undrar vilket utav aspflis och papperspellets är bäst att ha som burmaterial?
Vilket är bäst om man inte blir kvitt lukt i buren och vilket är billigast? Finns det någon risk att råttorna får problem med luftvägarna?
Sen undrar jag hur man gör om man har råttor som troligtvis kissar ner burinredningen vilket gör att det sprids en inte allt för trevlig lukt? Jag har tagit bort trähus men känner att jag inte har mage att ta bort fler saker, då jag redan har relativt lite saker eftersom jag har läst att man inte ska ha för mycket saker om man ska göra dem tama…
Vänligen,
Thilda

Jag har testat både aspflis och papperspellets. Tyckte att båda fungerade lika bra..Dock föredrar jag papperspellets för mina hanråttor tycker om att välta ut aspflisen som är så liten o lätt >,<……..jag minns inte vad aspflisen kostade men 55L papperspellets kostar typ 180-200 (i de affärer jag sett)…. det har talats förr om vad som är bäst.. och då är dessa alternativen något av de bästa, för att råttan inte ska få några problem…..
Mina råttor skvätter överallt x) har mestadels tyg (med såna små hål i, ikea "fångst" korgar) i buren nu. hängmattor osv. annars ersätt en del träsaker med plast som är lättare o torka av? lägger hellre in mjölkkartonger och liknande som man kan byta någon gång i veckan. så hinner det inte börja lukta ^^

Jag tycker att om råttorna går på låda så luktar dte inte, vilket bottenmaterial man än har. Men om råttorna inte går på låda så tycker jag att aspflis är det enda som verkligen håller lukten borta.
Aspflis brukar kosta runt 400-500 kr för 100 liter. Toa-lätt kostar väl ungefär samma, fast man köper ju oftast förpackningar som är 10-20 liter. Men i längden blir nog aspflisen billigare eftersom att den räcker längre och man behöver inte städa lika ofta.
Om man har trähyllor i buren så blir det nästan omöjligt att få bort lukten eftersom att träet suger åt sig kisset. Så det bästa är att ha plasthyllor som är lätta att torka av. Torkar man av hyllorna med en fuktig trasa varje dag och byter hängmattor 1-2 ggr i veckan så brukar det inte lukta så mycket.
Jag tycker att man kan ha mycket saker i buren från början, även när de inte är tama. Ett hus tycker jag är viktigt, för annars kan de känna sig otrygga. Om du håller på med dem mycket så kommer de bli tama iaf.
Jag har satt upp gamla handdukar på mina hyllor som bara är att ta bort sen och slänga in i tvätt maskinen. :) Har tre hanar som skvätter överallt, De skyddar ju iaf träet lite bättre än att inte ha någonting.. Sen har jag också en toalåda på varje hylla som dom går och bajsar i så det inte ligger kottar överallt :) Bara ett litet tips där men du kanske har hittat en bättre lösning.. :P
Lindatorps Jolantha. <3
Jag måste bara slänga in att det bästa bottenströ jag provat har varit hampa! Helt underbart! Dammar inte, ser fint ut, håller sig fräscht länge och är mjukt för små råttassar. :D Jag tycker inte riktigt om lukten av toa-lätt, och hampa luktar praktiskt taget ingenting. Luktar man riktigt nära luktar det bara lite gräs-aktigt. 8)
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus