Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 3808 ggr
Fralice
0

Frågor om råttor

Hej! Råttor verkar vara fantastiska djur. Mellan ting mellan hamster och hund, eller?

Lite frågor har jag iallfall.

1. Måste man ha flera råttor? Eller klarar de sig lika bra själva?

2. Kan ni visa olika slags råttburar? Kan man ha en vanlig hamsterbur, stor?

3. Hur länge lever dem?

WilleWeirdo
0

1. Det är t.o.m lag på att man ska ha fler än en råtta, de är flockdjur och även om man är med dem mycket så behöver de råttigt sällskap också, det blir annars väldigt lätt deprimerade.

2. Hamsterburar funkar inte. De är alldeles för små och eftersom råttor inte är som hamstrar, de vill t.ex. inte ligga still och sova hela dagen, så måste man ha en stor bur där de kan vara aktiva och leka. Jag ska strax skaffa råttor igen, och har beställt "gnagare 36" från denna sida. De behöver ej vara sådär stora, men det är bra! Höjden är viktigare än bredden (de älskar att klättra på galler).

3. Genomsnittet är 2-4 år,tyärr. :/

Fralice
0

Okej bara undrade då jag sett många som bara har en råtta.

http://rattor.ifokus.se/Sites/72bbb82a-0b26-4e35-baf2-1e0c5c5e2712/bur1jpg.jpg

Går en sådan liknande lika bra?

Gnager råttor lika mkt. som t.ex gerbiler när de är ute och springer i rummet eller i buren? Kan man t.ex klara att ha en plastmatskål utan att de gnager på dem?

Zakaraa
0

Hur mycket de gnager är olika för alla.
2 av mina 5 tjejer gnager på plast men inte mina 3 andra
Jag har plastmatskål till färskmaten och den har några hål men den är inte så trasig så den inte går att använda.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Katoz
0

Olika från råttor till råttor. Jag har en del riktiga knaperråtor som gnagt sönder soffan, köksbord, gardiner, kläder och även ett antal plastskålar.

Katoz

EmmaWq
0

Ja, och sedan verkar de ha vissa preferenser att gnaga på; t.ex älskar de att sno mina försvarets hudsalva ur mina fickor och gnaga sönder, och även att småfila lite på vissa kläder (förmodligen då jag har spillt mat på), och madrasser, men de har hitills i alla fall inte varit speciellt intresserade av sladdar och gardiner vilket är skönt!

Något hål i brallorna kan man ta, dock inte en grillad råtta efter sladdgnagande! :P

#2 Jo, den buren ser okay ut! Tänk MINST, MINST 50*50 åt alla håll, men mer än gärna mer än så, framför allt då på höjden. Det finns en burräknare som är rätt bra;

Ratpower burräknaren

Fralice
0

Oj de låter som om de gnager. För jag har gerbiler/ökenråttor och jag är så trött på att de gnager lite på sladdar/kläder osv om man släpper lös dem. Förstås förstår jag att de är naturligt och att man får gömma undan saker, men vissa arter är ju verkligen GNAG GNAG, haha ni förstår.

Zakaraa
0

Tuggar dina djur på sladdar så 'tuggsäkra' (eller vad man nu ska kalla det) ditt rum/hus.
Lägg sladdarna i något som de inte kan tugga sönder eller häng/lägg upp de högre så de itne kommer åt

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Fralice
0

Ja. Men t.ex så hade jag dem på toan för några dagar sedan, så hoppade de upp på tvättkorgen och tog en tröja och gjorde hål i dem busarna.. Sånt gör ju inte hamstrar. (Har aldrig jag vart med om)

EmmaWq
0

#8 Nej, det är sant. Men jag vet i alla fall att kaniner t.ex (av egen erfarenhet) kan gnaga om de blir uttråkade, åtminstonde om de gnagar mycket och rent destruktivt. Så man får se till att ha lite olika grejer med lådor, rör, klätter- och grävmöjligheter etc för de så eliminerar man nog den risken rätt så mycket! Sedan som sagt så säger ju deras samlingsnamn (gnagare) ganska mycket om deras natur, så helt och hållet går det nog inte att undvika ;-)