Annons:
Etikettkostrelaterat
Läst 17643 ggr
mikeiko
9/12/10, 6:11 PM

Vad du INTE ska mata dina råttor! (version 2)

Vad du INTE ska mata dina råttor! (REVIDERAD)

Eftersom många både nya och äldre råttägare ofta undrar över vad man INTE ska mata råttor med så hade jag tänkt sammanställa en lista av mat man inte ska ge till råttor.

Mat du EJ ska ge dina råttor, i alfabetisk ordning;

_Tänk på att viss mat är ok tillagad, men inte rå, samt att viss mat är ok i små mängder, men inte i större! Läs igenom listan ordentligt, och inte bara rubrikerna! Asterisker (*) markerar mat som är ok men som man ska vara aktsam med. Observera också att en del av maten endast är skadlig vid överkonsumtion.
_

Alger - (Om man har med råttor till stranden, låter dem bada i ett fågelbad etc.). Algtoxiner kan vara rent av dödligt för de flesta djur.

Alkohol - Försvagar hjärnans funktion, kan leda till koma. Innehåller även etanol. Då djuren är små kan de lätt alkoholförgiftning och dö.

Avocado* - Gärna fruktköttet men INTE skal, bark och kärna som innehåller fettsyran persin. Ger diarée, kräkning, förstoppning och kan även orsaka vätskesamling runt vävnader i hjärtat och därmed leda till dödsfall.

Bakpulver - kan vid överdosering ge hjärtfel.

Banan (grön) - Innehåller enzymer som blockerar matsmältningen. Hög magnesiumhalt som kan leda till njursten vid överkonsumering.

Bittermandel - innehåller cyanid. Bittermandel är farligt även för människor i för stora mängder. Symptom; illamående, kräkningar, andnings- och hjärtpåverkan med mera. Kan vara dödligt.

Blå ost (blue cheese) - Möglet i osten är giftigt för råttor.

Brysselkål - Innehåller motsatsen till näringsämnen, som förstör tiamin (typ av B-vitamin).

Bönor/Baljväxter (både råa och torkade) - Innehåller motsatsen till näringsämnen, som förstör vitamin A och enzymer som behövs för att kunna smälta proteiner och stärkelse, och leder till att de röda blodcellerna klumpar sig. Anses öka risken för juvertumör.

Chips - Är inte giftigt, men vääääldigt onyttigt.

Choklad* - Går bra i små mängder, och kan till och med vara nyttigt vid besvär med andning eller nysningar. Men choklad innehåller stimulansmedel som kan leda till hjärtfel eller neurologisk förgiftning och bör därför inte ges i några större mängder. Choklad innehåller kakao som i sin tur innehåller teobromin, vilket djur ofta har svårt att bryta ned. Symptom efter ca 1-3 timmar vid överkonsumtion: buksmärtor, diarée, stor törst, kräkningar, skakningar, rastlöshet. Kan vara dödlig och även orsaka sterilitet hos hanar. Kan bidra till glanslös päls.

Citrusfrukter* - Till honor går det bra i små mängder, men INTE till hanar. Cancerframkallande. Särskilt skadlig i större mängd då det inte är bra att överkonsumera c-vitamin, vilket råttor kan producera själva.

Ekollon - Innehåller tannin vilket är frätande och orsakar inflammation i mag- och tarmväggar, skadar även lever och njure.

Godis ("människogodis") - Socker, socker, socker i mängder och inget nyttigt alls. Kan även innehålla kakao samt andra ämnen som kan vara skadliga.

- Är inte råttmat, och innehåller ofta ohyra, och damm som är skadligt för deras känsliga luftrör.

Insekter - Inte rekommenderat då dessa kan bära på sjukdomar och parasiter.

Jordnötter/Jordnötssmör - Jordnötter innehåller oxalater som är skadliga för råttor. Jordnötssmör är för klistrigt och kan orsaka kvävning hos råttan.

Juice* - Precis som citrusfrukter, så ska detta INTE ges till hanar, då ett ämne binder protein i deras njurar, och är cancerframkallande.

Jäst - Ej tillagad jäst kan fortsätta att jäsa i magen, vilket kan leda till att alkohol bildas.

Kaffe/Koffein - Nej nej nej. Samma saker som inte är bra för människor gäller för råttor, men råttor är tusen gånger känsligare. Kaffe är inte bra för magen, koffein kan ge oss huvudvärk och är en drog.

Kalksten - Är inte för råttor. Råttor ska gnaga på pinnar och nötter med skal. Kalksten kan ge njursten. OBS! Kalksten/kalkpulver kan dock ges vid dräktighet, problem att föda, och till växande djur. Just vid problem vid födsel kan kalk istället rädda liv.

Kranvatten med klor - Detta är inte ett problem för oss i Sverige, men om du flyttar utomlands så bör du vara uppmärksam på detta och istället ge dem köpt vatten från flaska.

Kronärtskocka (rå) - Hämmar matsmältning av proteiner.

Lakrits - Kan ge råttan en neurologisk förgiftning.

Lutfisk - Är dödligt.

Läsk (samt kolsyrade drycker) - Då råttor inte kan rapa är kolsyra farligt för dem.

Lök (både rå och tillagad) - Gasbildande och och är skadlig för små magar. Innehåller toxiner och kan leda till anemi (blodbrist, brist på röda blodkroppar).

Majs (torkad) - Innehåller höga nivåer av föroreningar som kan bidra till levercancer.

Morötter* - Kan vid överkonsumtion leda till diabetes då det innehåller större mängd glykos.

Muskot - Farlig för alla i en större mängd. Kan ge skakningar, nervproblem samt epilepsi.

Mögel samt mögelost - Det är skadligt för dig, och skadligt för dina råttor. Släng möglig mat! Mögelost innehåller den giftiga svampen roquefortin som kan ge nervtoxisk effekt, skakningar med mera. Kan också leda till dödsfall.

Nikotin - Inget man matar med, men som kan ligga framme. Ger förgiftning, slöhet, kräkningar, hjärt och andningspåverkan.

Nötter (saltade) - Är oftast saltade, dock är det bra att då och då ge råttorna hela nötter med skal, då det är bra att de får jobba lite med tänderna!

Potatis (grön, rå eller gammal) samt potatisskal - Innehåller det giftiga ämnet solanin. Gammal potatis kan bli lilaaktig, och få groddar. Detta är också giftigt för råttor.

Rabarber* - Innehåller höga halter av oxalater. Dock ligger det under diskussion huruvida rabarber verkligen är skadligt för råttor. Kan vara endast i större mängd, men försiktighet uppmuntras.

Russin - i större mängd. Kan slå ut njurar samt leda till njursvikt.

Rödkål (rå) - Innehåller motsatsen till näringsämnen, som förstör tiamin (typ av B-vitamin).

Saffran - Bör undvikas, en större mängd leder till dödsfall.

Salt - Kan leda till förgiftning.

Saltsten - Behövs inte då råttor får i sig tillräckligt med salt genom maten de äter. Saltsten kan dock behövas vid vissa specifika tillfällen såsom under en varm sommar; salt hjälper till att kunna att lagra vatten i kroppen. Dricker råttan väldigt mycket vatten, så kan man erbjuda mer salt under kort period.

Socker - Leder till övervikt, diabetes, diskbråck, hjärtsvikt och andra sjukdomar.

Spenat* - Hämmar bildandet av röda blodkroppar och är ofta väldigt salt, men är ändå nyttigt på andra håll. Kan ges, dock inte för ofta.

Sötpotatis (rå) - Innehåller sammansättningar som bildar cyanid i magen.

Tofu (rå i storpack) - innehåller bakterier.

Växter (plantor)* - Att gräva i blomkrukan kan vara hur skoj som helst, men många av våra vanliga plantor är skadliga eller till och med giftiga. Länk till lista på skadliga plantor (dock på engelska).

Äggvita (rå)* - Äggvita innehåller avidin, som binder vitaminer biotin till sig och hindrar därmed kroppen från att ta upp vitaminet. Avidinet i sig är inte farligt, men man bör undvika att ge hela råa ägg för ofta. Råttan kan drabbas av biotinbrist. Om man kokar ägget förlorar avidinet sina egenskaper, äggulan däremot innehåller rikligt med biotin som är nyttigt!

Den gamla tråden hittas här.

Annons:
Allamej
9/12/10, 6:54 PM
#1

Låser den första

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

EmmaWq
9/15/10, 12:28 AM
#2

Läste att man inte får ge jordnötter, men vad ska man ge de för skalade nötter då? Jordnötter är väl bland de få som inte har sådant stenhårt skal? Läste även att man inte får ge orostade nötter, gäller det alla sorters nötter? De nötter man köper i lösvikt i djuraffären, är de rostade?

Hm.. Har mycket frågor Flört

mikeiko
9/15/10, 4:05 AM
#3

Det bästa är att köpa såna nätpåsar som säljs i juletid med en blandning av Hasselnötter, Pinjenötter (tror jag de heter, de är ljusa och ovala) och Valnötter. Med skal då :)

Det är rostade jordnötter som går bra, men själv tycker jag att det är onödigt att ge dessa då nötter väldigt feta. Bättre att förena nytta med nöje och se nötter som godis kombinerat med skal som är bra för tänderna!

EmmaWq
9/15/10, 9:22 AM
#4

Okay, men för de upp valnötter etc?? Är inte de skalen stenhårda?! Duktigt i så fall.. Vad kan man annars ge de för att vässa tänderna? Typ knäckebröd och fruktgrenar eller?

gipsy
9/15/10, 11:27 AM
#5

Mina råttor gillar apelsin……

Terato
9/15/10, 11:43 AM
#6

Hehe, jag ger flera av ovanstående varningsfödoämnen.

Men vissa av dem har ju så många andra fördelar och nyttigheter att det verkar dumt att helt utesluta.

Kunskap och variation skulle jag tro är nyckeln till en god kost! Vet man att ett födoämne påverkar intaget på ett visst sätt kan man ju tänka på hur man ger det och hur ofta. Och man lär sig nya saker varje dag om man har ögonen öppna! Det är också bra att dela med sig av sin egen kunskap, som här, men viktigt att påpeka komplexiteten i det hela.

Så ta råden med en nypa salt. Vissa saker är totalt nono medan andra kan ges i lagoma doser och rätt kombinerat med andra födoämnen. Har en bok där det står om olika födoämnen man helst ska försöka undvika att blanda(går ju inte att komma ihåg allt men nåt kanske sätter sig). Kan skriva upp några såna sen.

The är t.ex. dumt att dricka om man har järnbrist. Men det innebär inte att the är farligt. Man kanske måste kompensera med att äta extra järnrik kost och kanske skippa sin dagliga kopp(dricka mer sällan) om man har lågt järnvärde. Men för höga järnvärden är ju inte bra, det heller. Äter man varierad kost minskar riskerna att man missar viktiga näringsämnen eller att man får för mycket av ett eller flera näringsämnen.

En till viktig sak att nämna för alla läsare: Granska alltid information på forumen kritiskt och be gärna om källor. Det är ofta ganska komplext med t.ex. foder och inte så enkelt som att råttor inte ska äta bönor.

TS, kan vi inte typ fetmarkera ämnen som är direkta nono och låta resten vara "bra att veta" eller "mata sparsamt med" "undvik att ge x tillsammans med x"? Vi kanske kan pilla lite med den tillsammans? Tanken är god, men den behöver slipas på.

Risken med en sån här tråd är att folk slutar mata sina råttor. Morötter är t.ex. jättenyttigt på många sätt och jag vill ha källor på att det skulle ge diabetes hos råttor. Finns ju väldigt många sockerrika grönsaker/frukter som inte tas upp här i så fall.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Annons:
elektra1
9/15/10, 2:03 PM
#7

mögelost? Det är ju bara giftigt för små barn och gravida. (och gravida kan äta det till lagat)  Här hemma äter vi och sonen på 3 år massor av mögelost. Flera gånger i veckan.

Terato
9/15/10, 2:04 PM
#8

Men det är nog bra att kolla upp det. Djur kan ju ibland vara känsliga för saker som vi människor inte är.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

mikeiko
9/15/10, 4:27 PM
#9

#4 Råttor kan ta sig igenom väggar om de bara vill, så var inte orolig för det :) Hela nötter med skal som godis, eller nån gång i veckan, och blanda i rå pasta i torrfodret, penne rigate är poppis bland mina tjejer. Det är också hårt, och de finmaler den råa pastan med tänderna. Väldigt bra som substitut för nötter med skal som kan vara svårt att få tag på stora delar av året, och också ett nyttigare alternativ.

Knäckebröd är inte så hårt, tänk på att det är hårt för oss men inte för dem, de har helt andra sorts tänder än vad vi har :) Men knäckebröd kan man också blanda i torrfodret (mina tjejer gillar dock inte knäckebröd alls av någon anledning…har provat flera olika sorter).

Grenar tycker jag själv att man ska se upp lite med, men om man haft den i frysen över natten (för att döda små insekter etc) och sen smörjer in med olivolja för att göra den mer intressant att tugga på så går det bra.

#5 Har för mig att jag läste nånstans att det bara var det vita joxet på klyftorna som är skadligt för hanar, inte själva fruktköttet. Ska kolla upp det!

#6 Jo absolut, listan är under arbete (därav "version 2" :D ). Jag hoppas att folk läser den ordentligt, då det ändå anges både med asterisker och i text vilka födoämnen som endast är skadliga vid överkonsumtion.

Jag har tänkt att man kan ha rödtext på den mat som är direkt skadlig, och sen en färgskala för allt annat. Typ, grön för ok men bara ibland och i små mängder, gul för sådant som kan vara bra vid specifika tillfällen osv. Det jobbiga med iFokus är ju att man som ickebetalande medlem måste göra en ny tråd för varje ändring, så är det små ändringar samlar jag hellre ihop dem i en tråd tills det är dax att stänga den och göra en ny uppdaterad version i en egen tråd.

Många saker på listan är det ju cancervarning på, dessa har jag velat kolla upp med uppfödare vad de har för erfarenhet av - exempelvis att du ger bönor, men om man kan tillaga dem på ett sätt att de inte blir skadliga. Även annan mat som man kanske kan härleda till problem som juvertumörer eller liknande, eller om detta inte alls stämmer.

Infon på denna listan är samlad från en massa olika källor, just för att jag ville inte att endast EN källa skulle säga en sak och att jag blint skulle tro på det, utan att flera källor skulle säga samma sak för att det skulle kännas trovärdigt, alternativt att det är en professionell sida som berör råttors hälsa etc.

Du får jättegärna hjälpa till, fick ju massa bra hjälp av zickan i förra tråden :)

beckare
9/15/10, 6:07 PM
#10

*Tassavtryck

Terato
9/15/10, 11:56 PM
#11

mikeiko, hör med Allamej, så kanske du kan få tillfälliga adminbehörigheter!

Låter som skitbra förslag!

(måste faktiskt erkänna att jag själv missade det finstilta om Asterisker)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

EmmaWq
9/16/10, 10:49 AM
#12

Du skrev någonstans att man kan ge kalcium-tillskott till växande individer, tänkte höra vad det är man ska ge då? Tillskott i vattnet? Extra kalciumrik mat?

Thelondhil
9/16/10, 4:19 PM
#13

*Tassavtryck*

Annons:
mikeiko
9/16/10, 7:46 PM
#14

#12 Var det kalk du tänkte på?

Engagera
9/16/10, 9:03 PM
#15

Kaffe är inte en drog… omg :P

mikeiko
9/16/10, 11:36 PM
#16

#11 Ska bli!

mikeiko
9/16/10, 11:36 PM
#17

#15 Koffein är det, läs gärna texten ordentligt :)

EmmaWq
9/17/10, 1:07 AM
#18

Ja, det var nog kalk :P Hur ska man ge det som tillskott? Räcker det inte med en schyst kost? Finns det något som innehåller nycket kalk?

mikeiko
9/17/10, 3:05 AM
#19

#18 Som tillskott finns det i pulverform som man kan blanda ut i maten. Just denna info fick jag från zickan, så pm:a gärna henne för vidare info om dräktighet och kalk, jag har ingen vidare koll på det själv. :)

Terato
9/17/10, 11:55 AM
#20

Om man tycker det är krångligt med tillskott kan jag annars rekommendera sesamfrön. Väldigt kalciumrikt! Välling är också kalciumrikt.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Annons:
mikeiko
9/17/10, 3:54 PM
#21

#20 Det var kalk :)

EmmaWq
9/19/10, 1:46 AM
#22

Är det här ett bra kalktillskott att ge mina två 6 veckors hanar? För kalk är viktigt för ett starkt skelett, right?

http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=11965&prodid=5823&ref=%2Fproduct-dlist.asp%3Fcatid%3D11965

EmmaWq
9/19/10, 1:03 PM
#23

Har även en tanke ang växter etc; Kan man ge de maskrosblad utan problem och även grenar från fruktträd, och björk? Är det några andra träd man kan ge grenar ifrån?

Engagera
9/19/10, 2:22 PM
#24

Wiki haha xD bara för att det står drog där kommer jag inte tro på't.. kolla denna sida istället. Läs igenom där vettja! ;P

http://www.kaffeinformation.se/

mikeiko
9/19/10, 5:00 PM
#25

#22 Blanda inte ihop kalcium och kalk. Du behöver inte ge några tillskott till dina hanar om de får en bra balanserad kost, bara om de till exempel väger för lite för sin ålder, men då är det mer proteiner och kolhydrater man kan ge. Kalktillskott är sällan något man behöver tänka på :)

#23 Maskrosblad kan man ge, se bara till att skölja av ordentligt, sen om de gillar dem eller inte är ju en annan femma :) Vanligt äppelträd ska gå bra, om man lägger grenarna i frysen över natten först. Så länge trädet inte är skadligt/har skadliga delar så går det bra, tänk bara på att många råttor är helt ointresserade av grenar, och vill hellre gnaga på nötter med skal eller rå pasta.

#24 Wikipedia är bara EN källa där det på ett tydligt och lättläst vis anges att koffein är en drog. Här kan du läsa vad NationalEncyklopedin säger. Tror också att du kan behöva läsa på vad "drog" betyder och innebär här.

Sen angående kaffeinformation.se, så är det intressant att du själv inte läst sidan som du hänvisar till ordentligt. Det framgår tydligt koffeinets effekter, och att det är en drog. Exempel "Att injicera koffein vore kanske teoretiskt möjligt, men knappast i praktiken, eftersom risken för livshotande överdosering är stor.". Sen är det också en idé att titta vilka som står bakom en hemsida, vilka i det här fallet är företag som vill sälja mer kaffe.

EmmaWq
9/19/10, 7:09 PM
#26

Okidoki! Haha mina grabbar är inte undernärda :P Ska köpa en köksvåg inom kort, men de är 6 veckor idag, och skulle tippa på att de väger en bra bit över 100g :-) Den senaste veckan har varit mycket utav en prövovecka kostmässigt, lite för att se vad gillar. Grillad kyckling verkar vara en favorit, samma sak med kokt ägg, kokt pasta och ärtor ^^

Kan man ge rökta produkter, typ rökt smörgåskalkon?

Måste man lägga grenarna i frysen först? De jag har fixat är nämligen ganska stora, just för att de ska kunna klättra på de och så… Räcker det inte med att man typ duschar av de ett par gånger?

mikeiko
9/19/10, 8:24 PM
#27

#26 Ja ben gillar de ofta också att gnaga på! De finmaler dem, så man behöver inte vara orolig över "vassa delar" som man behöver vara med hundar och just kycklingben.Haha, grattis till att de gillar pasta! Mina tjejer måste jag lura i kolhydraterna XD

Rökt går jättebra, själv ger jag rökt skinka ibland. Smörgåspålägg är ju något man ofta har hemma och brukar vara poppis :) Ett tips som lite lyxkött är renkött, som dock är dyrt men fettsnålt och proteinrikt samtidigt.

Vad det gäller att bara duscha av grenarna så är jag faktiskt osäker, eftersom det handlar om att ta död på eventuella insekter och ohyra. Kanske att man kan lägga i blöt över natten i badkaret, och sen torka med hårtork typ o.O Jag har faktiskt ingen aning… Hoppas att någon annan kan svara på din fråga!

Annons:
Mische
9/30/10, 1:55 AM
#28

*tass*

ivanhoe81
10/1/10, 3:40 PM
#29

hmmm jag som brukar ge mina råttor jordnötter (skalade och osaltade som man ger till fåglar men även de rostade med skal) och bananchips

får nog hitta något annat godis tror jag

mikeiko
10/1/10, 4:48 PM
#30

#29 Bananchips är helt ok men inte så nyttigt bara :)

mikeiko
10/1/10, 4:54 PM
#31

Någon som vet mer om torkad majs? Har nu sett en massa Torrfoder som ska vara speciellt anpassade för just råttor, som innehåller torkad majs. Och räknar man Cornflakes som torkad majs?

ivanhoe81
10/1/10, 5:51 PM
#32

#30 ja men det är ju godis med som de får en varsin bit av högst 2 gånger i veckan så då är det oki alltså
vad bra för de verkligen älskar bananchips

Terato
10/2/10, 3:12 PM
#33

#25: Vad menar du med att inte blanda ihop Kalcium och Kalk? Är det inte Ca vi är ute efter här? Du får gärna förklara grejer så att vi hänger med i resonemanget! :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

mikeiko
10/2/10, 4:31 PM
#34

#33 Förlåt, det är ju samma sak men ändå inte…vad jag menar är att man inte behöver vara rädd för mjölkprodukter och vanlig ost, utan mer ren kalk… :)

Annons:
EmmaWq
10/2/10, 9:01 PM
#35

Kan man ge inlagda grönsaker, typ pickles? Och även dadlar?

mikeiko
10/3/10, 12:32 AM
#36

#35 Pickles ska gå bra vad jag vet, man kan ju pilla bort senapsfröna för säkerhets skull, är osäker hur det är med dem. Sen kan det ju vara så att de tycker att det är surt och äckligt också haha :)

Tror man ska vara försiktig med inlagt dock, att de kan smaka nån gång men att det räcker, för jag vet inte vad ättika (eller vad det nu är de ligger i…grönsakerna…inte råttorna haha) har för påverkan och om det ens har någon. Men vi människor kan ju bli lite sura i magen/magknip vid större intag av ättika.

Dadlar kan jag tyvärr inget om eftersom jag inte äter dem själv, kanske någon annan vet?

EmmaWq
10/7/10, 7:14 PM
#37

Kan man ge oliver, ananas och granatäpple? Oliver innehåller ju väldigt bra fetter, ananas bra fibrer och granatäpple otroligt mycket antioxidanter Glad

Lollo86
10/7/10, 7:39 PM
#38

Jättebra skrivet där! Men bönor är det då alla slags bönor? till exempel röda kidneybönor, vita och svarta?

mikeiko
10/8/10, 9:31 PM
#39

:D

Jag har diskuterat just bönor med bl.a. Terato, jag tror att det ska vara helt ok om bönorna är tillredda, exempelvis kokade. Det är knepigt det där, med vad som anses orsaka juvertumörer, men som inte är helt hundra. Ger man lite så är det nog ingen fara, men man ska nog inte ge för ofta helt enkelt.

EmmaWq
10/8/10, 10:46 PM
#40

Kan man ge oliver, ananas och granatäpple? Oliver innehåller ju väldigt bra fetter, ananas bra fibrer och granatäpple otroligt mycket antioxidanter Glad

mikeiko
10/9/10, 1:51 AM
#41

Jadå, men ge kärnlösa oliver, och ge bara ananas som godis (för mycket ananas kan människor bli lösa i magen av så jag antar att det är samma för råttor), granatäpple vet jag inget om men har inte sett något om att det skulle vara någon fara!

Annons:
EmmaWq
10/10/10, 8:43 PM
#42

Kan man ge tonfisk och makrill i tomatsås? Tänker att det är bra protein och fettkällor?

mikeiko
10/10/10, 8:57 PM
#43

Det går bra, tonfisk är himla poppis :)

EmmaWq
10/11/10, 6:18 PM
#44

Kastanjer då? De säljer nämligen hela kastanjer på mitt Ica, och jag tänkte att det kanske kunde vara en kul sysselsättning??

mikeiko
10/11/10, 7:26 PM
#45

#44 Hm, Hästkastanjer är giftiga, men jag hittade info om något som heter Skogskastanj som huvudsakligen används i djurfoder.

"Kastanjen innehåller till skillnad från andra "nötter" inte så mycket protein men är mycket kolhydratrik, vilket är en av förklaringarna till att de i det franska köket ofta används till bakverk eller puréer."

Finns även en tredje variant, "Ädelkastanj", antar att det är den som du såg på ICA?

EmmaWq
10/11/10, 7:33 PM
#46

Hmpf… Vad jobbigt att det finns så många, vet inte riktigt om det stod vad det var för några, men antar att ICA inte säljer hästkastanjer som är giftiga liksom? :P Men, så är det ädel- eller skogskastanj så är det okay? Ska kolla upp det ordentligt *håller tummarna*

mikeiko
10/11/10, 8:24 PM
#47

#46 Borde vara, eftersom båda används i matlagning…men för att vara säker ge bara lite och inte ofta, eftersom det inte alltid funkar för råttor för att det funkar för oss. :)

EmmaWq
10/11/10, 8:38 PM
#48

Okay, jag tänkte även höra angående citrusfrukter; jag har då två killar och läste att det är cancerframkallande då, men kan man inte bara ge lite då och då, bara för att det är så nyttigt på många andra sätt (typ grapefrukt och apelsin) ?? Eller är det ett big no no ??

Annons:
mikeiko
10/11/10, 9:04 PM
#49

Det här tror jag förklarar bra;

"First, it is only male rats that you need to be careful with when it comes to oranges. It is because of d-limonene in the skin oil of oranges. Because of a protein that male rats have in their kidneys it can cause kidney damage and kidney cancer. When they make orange juice, they use the whole orange which means d-limonene gets into the juice. You can feed male rats pieces of peeled oranges if you're careful to wash it off after you have peeled it. Orange juice is safe to give to female rats."

Med andra ord, ett ämne som återfinns i skalet. Så, om jag förstår det rätt, är juice farligt, men om man pillar bort skal och klyftornas skal med det vita "gucket" på, så är fruktköttet inte farligt i små mängder. Men ja, kan behöva titta närmre på det här…

dreamoutloud
10/13/10, 2:47 PM
#50

Det som står om potatis, det gäller bara rå potatis va?
Det är ok med kokad potatis osv.

Har hört att citrusfrukter kan vara dåligt för dem, men det går bra med vanliga äpplen, päron? :)

mikeiko
10/13/10, 3:55 PM
#51

#50 Precis! Kokt potatis är bra och du får gärna ge det ofta!

Äpplen och päron går jättebra, mina tjejer gillar inte päron av nån anledning bara :)

dreamoutloud
10/13/10, 4:32 PM
#52

Ok, tack för svaren :)

dreamoutloud
10/13/10, 7:25 PM
#53

Kom på att jag hade en till liten fråga.

När det gäller att ge råttorna müsli, är det någon sorts müsli som bör undvikas? Köper själv en sort jag själv äter med torkade frukter, lite fullkorn, havregryn och russin i. Tror det är allt men inte säker. Undrar mest om det är något som bör undvikas så jag kan hålla lite koll nästa gång jag köper müsli.

EmmaWq
10/13/10, 7:27 PM
#54

#53 Det enda jag kan komma på är att det inte ska vara för mycket fett eller socker i müslin (framför allt lite socker, gärna osockrad) och sen att det inte är för mycket russin, har för mig att de kan få njurproblem av det…

Lollo86
10/19/10, 8:53 PM
#55

Tack för svaret om bönor!

Hur är det med kikärtor? stod inget alls om det så det kanske är ganska nyttigt då?

Annons:
mikeiko
10/20/10, 5:05 PM
#56

Jag kan inte minnas att jag läst något specifikt om just kikärtor, men vet att mina tjejer tycker att de är äckliga xD

EmmaWq
10/27/10, 10:11 AM
#57

Kan man ge kokos, typ kokosflingor? Och även salami, alltså då typ smörgås-medwurst?

mikeiko
10/27/10, 5:35 PM
#58

Kokos är godis! Mina tjejer är tooookiga i det, men ge det sällan för det är väldigt fett.

Salami är ofta väldigt kryddat, särskilt de man skär själv. De mjukare varianterna går bra om de inte innehåller något knas (läs bara innehållsförteckninngen), de som är mildare då. Tänk på att mycket korv innehåller mycket skräp (hud, fett, brosk etc. och väldigt lite kött) bara, och färgmedel, så det går att ge, men ge hellre riktigt kött och ägg som proteiner :) Men som sagt, så länge det inte är något skadligt i så är de klart de får vara med och smaka på din frukostmacka! :D

EmmaWq
10/27/10, 6:04 PM
#59

okidoki :-) Den salamin jag äter har inga kryddor runt, men dock innehåller den pytte,pytte lite cognac :P

EmmaWq
11/3/10, 12:42 PM
#60

Kan man ge ingefära? Tänker att det skulle kunna vara lite starkt, men det har ju väldigt bra hälsoeffekter också? Anit-inflammatoriskt bla… Tänkte om man kan riva lite i té eller liknande?

Terato
11/3/10, 12:46 PM
#61

Jag skulle gissa att det går bra. Har inte sett nån information som säger motsatsen. Jag brukar ge köttfärssås med ingefära och inte sett några problem i alla fall.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

EmmaWq
11/3/10, 12:49 PM
#62

#61 Okay, vad bra! Det är ju så jäkla effektivt med förkylningar och så iallafall på människor :-)

Annons:
mikeiko
11/3/10, 1:44 PM
#63

#61 Åh vad gott det låter!

Terato
11/4/10, 8:52 AM
#64

Det ÄR gott! :D Det var faktiskt Freke som lärde mig det. Vi åt det hemma hos dem och det var otroligt gott så nu kör jag jämt på det! :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

mikeiko
11/4/10, 1:56 PM
#65

#64 PMa recept vetja :D

alexfifan
11/9/10, 10:41 PM
#66

Hmm här hemma brukar vi mata våra råttor med barnmat på burk, massa blandade rätter… det är väl inget farligt med det sålänge det inte innehåller någonting som inte är bra för dom? ;D

http://rattbus.blogg.se

you can't face the problem, if the problem is your face......

EmmaWq
11/9/10, 10:54 PM
#67

#66 Det är väl inte så bra att ge barnmat hela tiden, utan bara som någon "nödlösning" eller så då det ofta innehåller en del socker?

mikeiko
11/10/10, 2:05 PM
#68

Barnmat är bra till små växande råttor, sjuka/gamla djur som har svårt att äta samt havande råttor. Men precis, man kan ge det till andra råttor ibland, men inte allt för ofta då det ofta är mycket socker eller fett.

Jag äter själv inte fisk, så ibland köper jag barnmat med fisk i så att mina tjejer ska få i sig det :)

alexfifan
11/10/10, 11:53 PM
#69

Ahokej då vet jag ;D Vi har ju fyra små växande råttor, så har gett det i syftet att barnmat är till för bebisar -> borde logiskt sett innehålla mycket viktiga ämnen -> bra till råttbebisar också.
Brukar variera en hel del vad dom får, äter mycket "vanligt" kött hemma så ger dom typ fisk, kyckling ibland, sen grönsakslasagne och lite sånt smått och gott.. ^^

http://rattbus.blogg.se

you can't face the problem, if the problem is your face......

Annons:
EmmaWq
11/11/10, 5:46 PM
#70

Kan man ge rå broccoli eller måste den vara kokad?

Halloweencat
11/12/10, 5:22 PM
#71

*tassavtryck*

EmmaWq
11/12/10, 6:12 PM
#72

…och förutom broccoli-frågan, undrar jag även om man kan ge pinjenötter? Och hur är det med insekter? Har hört att en del som barfar sina råttor ger de frystorkat, eller bara nedfrysta.. Skulle det gå bra då att ge tex frysta mjölmaskar? Tänker att det borde vara bra då de är så proteinrika? Och vilka sorters örter kan de äta?

Terato
11/12/10, 6:59 PM
#73

Broccoli kan du ge som den är eller koka! Pinjenötter går också bra.

Maskar funkar också bra. Men har för mig att vissa sorters maskar innehåller mkt fett så jag vet inte hur mycket och vilken sort man helst ska ge. Kanske smartare att fråga på typ reptilforum eller forum för exotiska djur om det, de har nog mer kunskap om den saken.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

EmmaWq
11/12/10, 7:07 PM
#74

Okay, tack för svaren! ^^ Min pappa ger sina ödlor mjölmask nästan som huvudföda bortsett från syrsor (är även det något man kan ge nedfryst?), och har hört att de har väldigt bra proteinhalt :-) Är dock inget som jag skulle ge hela tiden, utan kanske någon gång i månaden bara om det skulle uppskattas ^^

Terato
11/12/10, 7:18 PM
#75

Ja, då tror jag inte du behöver bekymra dig!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

mikeiko
11/12/10, 11:10 PM
#76

Hehee, undrar om råttor kan få "pinjemun" xD

Annons:
Upp till toppen
Annons: