Råttornas sinnen?
Hur pass bra är råttornas sinnen jämfört med exempelvis våra? Vilket av de är starkast/svagast? Är råttor färgblinda?
Ser inte så bra, ser väl i svartvitt har jag för mig. Bra luktsinne däremot.
Okay, jag tänkte nämligen på lite när folk dekorerar sina burar så mycket i olika färger etc, men då är det väl mest för sin egen skull (för att det ska se fint ut) och inte så mycket för råttorna ;-)
Jo, absolut. De ser ju bara svartvita saker, medans jag ser alla härliga färger
Doft och hörsel har jag fått för mig att det är bättre än våra. De går ju trots allt nästan bara på det.
Och som lucke skrev så ser de dåligt. Svartögda råttor ska se som om du har kletat ett tjockt lager med vaselin på ett par glasögon, rubinögda --> sämre och vissa rödögda är nästintill blinda.
Hade en rubinögd tjej här hemma som inte såg särskilt bra. Detta märkte man mest på att hon "pejlade" med huvudet när hon spanade. Annars betedde hon sig i stort sett som de övriga. :)
Är det pga dålig syn som de nosar varandra mellan benen när någon varit utanför buren? För att de bara känner igen varandra på doften?
#5 Jag skulle kunna tänka mig att det är så. Det är ju samma om det är någon ny råtta som kommer så nosar de ju mellan benen. Det är väl lite för att se vem det är kan jag tro. Det är ju samma med oss, de känner igen t.ex. mig på min doft och min röst. Så fort det kommer en ny människa som de aldrig mött tidigare in i rummet så brukar de vara mycket mer reserverade än i vanliga fall. Mina tjejer är även så mot killar framförallt, de doftar väl också annorlunda jämfört med oss tjejer, pga hormoner osv. ^^
Ett ganska bra exempel på det är väl att speciellt en av mina damer revirmarkerar på enbart killar. xD Aldrig på tjejer, men på killar. Tycker det är ett ganska bra exempel på att de går mycket på doft :P
Samma en gång när jag hade några tjejer från klassen här hemma så var de extreeemt reserverade tyckte jag, ville inte ens ut ur buren. Sen till slut kom jag på att Sandra har katter hemma, och hon hade inte ens varit i närheten av buren, utan bara gått in i rummet och satt sig i soffan. Antagligen trodde väl mina honor att jag hade släpat in någon läskig katt :P
Det är intressant, och skulle vara kul att testa. Vet bara att min ledarhona i princip aldrig markerar på mig, men så är hon ju ute med mig dagligen- däremot var det första hon gjorde att markera när jag satte henne på min manlige kollega
Kom på en grej till med samma hona- hon brukar inte lukta sina burkamrater mellan benen när de kommer tillbaks "hem". Ö h t är hon mer cool och mindre spänd än de andra- nån som har samma erfarenhet/någon teori? Är ledaren så säker i sin sits att hon inte behöver göra dessa "kontroller" eller vad? F ö aldrig inblandad i bråk eller småtjafs heller…
Min hona som gör så är precis likadan! Spännande teori.. Det kan nog mycket väl vara så! Vore kul om det är flera här inne som har samma beteende bland sina råttor..
:)
mycket intressant tråd detta!
skriver för att kunna hitta tillbaka
Ja, vilka intressanta svar! Det förklarar ju en del, som att de t.ex vädrar i luften supermycket när de sitter på min axel, och framför allt då när jag är i ett rum där de inte varit mycket förut. Eller när jag tog hem en ny hane, då var det enda de gjorde att följa efter honom och lufta mellan benen på honom, då säkerligen för att "lära känna" hans doft (vilket den lilla bebisen verkade mindre road utav :P) Eller att de markerar mindre på mig nu för tiden, då jag handskas med de hela tiden (dock tvättar jag händerna innan och efter hantering), medan de tokmarkerar på min syster och mamma, förmodligen då för att de luktar så himla annorlunda… Finns många saker som verkligen styrker argumenten för att råttor har starkast hörsel och luktsinne :-)
Funderar dock lite över hur deras syn är i mörkret? Blir deras syn ännu sämre eller oförändrad i mörkret?