Uppfödare i Dalarna sökes
Hej, det är så att jag ska börja ha råttor som sällskap och letar då efter en uppfödare runt omkring i Dalarna då jag helst inte vill köpa råttor i en djuraffär.
Jag letar efter 2-3 honor att ha som enbart sällskap till en början och kanske i framtiden ha en liten uppfödning själv :) Har fått tag i en stor fin bur som jag ska börja inreda lite i när jag har fått hem den.
Jag ska inte ha en råtta på direkten utan bara av ren nyfikenhet letar efter någon jag kan börja ta kontakt med, ställa mig på kö för ett par råttor osv.
Tacksam för svar :)
/Maraj
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Mitt råd, om du vill ha två-tre råttor är att skffa en vuxen och en-två bebisar! :) Det fina med det är att bebisarna har en vuxen förebild att lära sig sociala råttregler av och känna trygghet hos för att öka förutsättningen att de själva utvecklas till trygga, socialsmarta individer.
De får också chansen att träffa en annan vuxen råtta tidigt i livet och det tror jag påverkar deras flockegenskaper positivt senare i livet, t.ex. vid puberteten eller när de ska introduceras med en bebis själv.
Jag tror också att det kan bli mindre rangbråk om det är ålderskillnad på flockledaren och den som är strax under. De behöver helt enkelt inte fundera över vem som är ledare då.
Älskar mina stora små vänner..
Det är ju ett jättebra råd =) Tack! Du vet ingen runt om i dalarna som säljer råttor eller så?Kan också åka ner mot stockholm om det är så att det inte finns någon i närheten av dalarna =)
Ska få hem min bur nästa vecka och om 2 veckor blir det en ikeavända för lite inredning och sådant =) Så himla taggad nu känns det, läser jättemycket och har till och med en bok där jag skriver ner allt som kan tänkas vara bra att veta! hihi
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Jag har en kull nu, bor i Gävle. Vet att fler uppfödare har kullplaner på gång i December/ Januari. Det ska finnas en tråd som heter "Årets sista kull planer" i forumet där uppfödare skriver vad de planerat under hösten/vintern 2010.
Du kan även kolla på SRS hemsida och på vår Uppfödarlista här på forumet, den ligger under "Allt du behöver veta om Rif".
De flesta uppfödarna tycker dock det är bättre när köparen själv hör av sig och frågar, det kan vara en bra grej att veta. Visar köparen att denne kan ta inititiv så är det en bra förutsättning för framtida kontakt, t.ex. att köparen ringer och frågar om råd ifall det blir problem med råttorna eller så. Det är viktigt att kontakten funkar liksom! :)
Har du förresten haft råttor förut?
Har kollat på uppfödar sidor, men kanske har kollat fel för jag har inte sett någon hemsida där det finns uppfödning inom dalarnas gränser. Okej, årets sista kullplaner - ska kolla där =)
Jag har ju som sagt kollat runt och inte hittat så därför frågade jag lite lätt här =) Jo jag vill ju att kommunikationen mellan mig och en uppfödare ska fungera så det blir så bra som möjligt då jag vet att om det är något som händer med råttan under uppväxten som kan vara viktigt för avel och sådant.
Jag har haft marsvin och kaniner förut men inga råttor. Men jag har kollat upp om information och även fixat ett block som jag skriver allt som är en viktigt information :)
Jag vill ju inte som sagt köpa råttor från en djuraffär utan jag vill ju att råttorna ska vara friska och när de kommer till mig att de ska ha det så bra som möjligt.
Finns det chans att man kan tinga 2-3 råttungar hos dig?
Tack för att du svarade btw! =)
-Albert Einstein

Nä, jag tror inte det finns nån reggad där. Men det finns en tjej i Dalarna som föder upp, som är oreggad, tror hon heter r8ttor här. Sen finns Cosmonita och Zickan i Västerås och Shannarahs i Örbyhus mellan Uppsala och Gävle. Midgårds bor i Gävle. Rackarns finns i Uppsala. Sen har du en handfull i Stockholm. Men testa att googla lite på dem så hittar du nog också lite!
Man ska kolla ett gäng innan man bestämmer sig, tycker jag! Det kan skilja både vad det gäller temperamentsinriktning, vissa kanske gillar mer aktiva råttor, vissa lugnare, andra kanske gillar en tredje kategori. Och det skiljer lite vad man har för färg- och teckningsinriktningar även om man inte är reggad. Sen kan det skilja mycket från kull till kull, en och samma uppfödare kan ha väldigt olika kullar så det gäller att titta på det också, alltså på den planerade kullen. Många uppfödarna har även kontakt sinsemellan så behöver du hjälp att hitta en lite äldre råtta till din bebis så ska inte det vara några större problem. Vet minst tre bra uppfödare som omplacerar trevliga vuxna honor.
Ja, visst! Det är också viktigt för köparen! Man ska kunna känna sig trygg i att våga ringa/maila sin uppfödare vid bekymmer. Därför är det bra att det redan från början är köparen som tar initiativ. Och det är egentligen samma sak där. Är uppfödaren svår att nå nu kan du kanske räkna med att denne kan vara svår att nå i framtiden också.
Det smartaste är att slänga iväg ett gäng mail eller ringa, berätta vem du är, vad du har att erbjuda råttorna i matväg, burväg och aktivering. Du får gärna skriva till mig om du vill, är du inte intresserad av nuvarande kull så har jag eventuellt en till planerad till Januari där det blir lite mer teckningar, förmodligen. Och där blir det säkerligen roan! :P
Sen är det bra att skriva att man är nybörjare så att uppfödaren kan leta fram råttor som passar bra för en ny person. Tycker uppfödaren att du verkar vara en bra köpare så kan du t.ex. halvtinga en unge ur kullen tills du vet hur de har utvecklats. Har du möjlighet tycker jag du ska försöka åka och hälsa på bebisarna vid säg, 3 veckors ålder. Så kan du se att det klickar mellan dig och råttorna och kan tinga dina favoriter då. Det brukar vara det absolut bästa! :)
Oki, ska kolla in på dom du sa och skicka iväg ett mail till dom =) Jo, jag är ju en nybörjare vad gäller råttor så därför kikar jag på väldigt mycket information just nu som är bra att veta och även kikar väldigt mycket på inredning och sådana saker.
Det spelar ju ingen större roll om hur dom är i temperamentet bara dom inte 'går till attack' när man öppnar burdörren så att säga. Det är bara roligt med lite mer aktiva djur och då får man ju anstränga sig lite mer med att vad man kan tänkas hitta på för aktivitet som råttan tycker det är roligt att göra. Men även så tycker jag det är gosigt om man bara ligger och myser framför tv'n eller sådant.
Jag skriver ett pm till dig Terato =)
-Albert Einstein
Jag finns i Dalarna :).