Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1474 ggr
Loovi
0

Förkylda eller Mycoplasma?

Har tre flickor varav två senaste veckan blivit nysiga. Har svårt att höra hur pass dom rosslar (en kollega som är duktig på råttor ska lyssna på dom imorgon). tips, tricks, vad tror ni?

Har ven en fråga; Mycoplasma ligger väl latent hos råttor? Finns det någon regel för när det bryter ut om det nu bryter ut?

All info om förkylningar och mycoplasma är välkommet!

zickan
0

Mycoplasma ligger latent på de flesta råttor ja. Men de kan även bli förkylda, lunginflammation och en miljard olika virus/bakterier.
Inte alltid det är mycoplasma. Kan vara vanlig snuva/rossel. Speciellt om det inte är rejält kraftigt.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Loovi
0

Varken jag eller min kollega kunde höra det minsta rossel tack och lov. Inte heller är dom geggiga kring nosen men nyser alla tre något så det känns som förkylning..

Såg att någon gav sådan gingseng i vattnet. Går det verkligen eller finns det några andra tips för att lindra deras förkylningar?

zickan
0

Kan jang. Ett par droppar. Kan fungera, men blir de inte bättre på en vecka så behöver de oftast recept belagd medicin. Kan även fungera med typ roiboost te.

Loovi
0

roiboost te har jag också hört.

Hur serverar jag de båda? Teet, varmt eller kallt :S

zickan
0

'drickbart, ljummet

Happythought
0

Vill själv bara be om ett svar när det gäller förkyldning eller så jag har en råtta som nyser, och när hon nyser känner man det då den typ sprayar om man säger de så,

hör inget rosslande har gett dom roiboost tee och Echinagard då jag läste på ett annat inlägg att det kan funka, men hon nyser fortfarande,

det är bara hon som nyser med har tätat dörren då jag tyckte det drog där ifrån och har det ganska bra varmt på mitt rum :P

ska pröva värmelampa med men om det inte funkar har ni några fler tips??Foten i munnen

Loovi
0

Roiboos funkade skitbra på mina tjejer! Två dagar tog det så var dom typ helt nysfria!

Prova en 50watts värmelampa och rikta den i ett hörn i buren annars kanske du måste få något från vetrinären om hon inte slutar.

Happythought
0

jag har prövat det mästa och har pratat med vet och efter som att hon inte fått några andra  symtom har vi dragit slutsats att hon är kännslig mot mitt underlag så har bytt