Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1198 ggr
Naiz
0

flytta om bur

Jag har för mej att jag läst nånstans att råttor inte tycker om att man möblerar om i buren.

Stämmer det?

Eller gilar dom att man flyttar om så dom får utforska lite?

Marre89
0

Åhh mina råttor älskar när jag möblerar om! Brukar alltid ha dom ute på golvet när jag städar och fixar i buren.. å dom märker på en gång när jag håller på å ska möblera om, dom vill bara in och utforska.. sen när det är klart och jag släpper in dom så springer dom runt å kollar och utforskar allt.. "ååh kolla där" (springer dit) "wooow, kolla där borta då!!!" (springer dit) haha de är så kul å kolla på dom <3 XD

Naiz
0

Så gjorde jag till mina med :)

Men, som sagt, har för mej att jag läst nånstans att man ska lägga sakerna på samma ställe så dom inte blir förvirrade..

Marre89
0

har jag inte märkt någonting av… dom e bara nyfikna på allt nytt och sen går dom till hyllplanet eller en hängmatta och sover.. sen är allt som vanligt igen… Tycker dom finner sig väldigt snabbt i vart och hur allting är :)

Naiz
0

Man tycker ju att dom borde tycka det är kul.. För det kan ju inte vara nån höjdare att bo i bur hela livet :p Även om dom får komma ut då o då :)

Marre89
0

ja men eller hur! Plus att råttor är ju väldigt nyfikna av sig och behöver ju stimulans och de får dom ju om man möblerar om :) jag kan inte se något negativt med det iaf…

Doll
0

Det där med att inte flytta omkring saker brukar gälla GP-råttorna… Som absolut inte gillar när man gör om i buren. Ligger något fel så brukar det ställas tillbaka på sin plats. :)

Men vanliga tamråttor älskar förändring i buren. Mina springer runt som galningar och utforskar allt på nytt. ^^ 
Precis som #1 skrev så är det superkul och sitta och kolla på hur dom flyger runt i buren. :)

Dramatik
0

Jag möblerar om varje gång jag städar till dem. De tycker det är så kul att få utforska allt nytt. Har även en del saker som jag bytar varje gång så att de inte alltid har samma saker.

Råttor är nyfikna djur och behöver således stimuleras. Att möblera om i buren ofta är ett bra sätt att stimulera dem lite:)

Naiz
0

#6 vad är GP-råttor? (jag är inte så insatt ^^)

Mina råttor jag hade ställde alltid tillbaka sitt hus vart jag än ställde det :p

Doll
0

#8 Gambiansk hamster råtta. Lite kort så blir dom runt 6-8 år gamla, väger runt 1,5-2 kg och har kindpåsar så dom kan hamstra mat. :)

Ja, jag har märkt att mina puttar tillbaka husen också. Men det är väl ett bra ställe att ha huset på antar jag. :P

Naiz
0

#9 hehe oj stora och gamla råttor :) Har aldrig hört talas om :)

Ja det måste vara så. Men det är klart, skulle nån komma och flytta på mitt hus skulle inet jag heller gilla det ^^

Doll
0

#10 Jättefina djur, men dom kräver en hel del tid och engagemang, ska tydligen vara svårt att få dom riktigt tama om man inte får tag i en bebis.

Haha nej, jag skulle nog inte heller tycka om det. :P Men husen puttas runt ganska flitigt innan dom hittat rätt plats för det.

EmmaWq
0

#10 Men andra grejer som t.ex hyllplan, hängmattor,korgar etc kan du med alla fördelar flytta utan att oroa dig! :-) Råttor blir lätt uttråkade annars, och mina älskar precis som de andra som har skrivit här när jag möblerar om och de får "upptäcka allt på nytt" ^^