Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2407 ggr
EmmaWq
0

Roslagsstulls Smådjursklinik?

Är det någon som har erfarenhet av smådjurskliniken i Roslagstull i Stockholm? Bra eller dåliga erfarenheter? Är de proffsiga och verkar kunna mycket om råttor? Har de humana priser?

Jag har nämligen tre, men framför allt två utav mina råttkillar som nyser och hickar rätt mycket. Det har varit till och från sedan jag fick de för ca 2 månader sedan. Tänkte åka dit så de får undersökas.

Doll
0

Jag går hos Roslagstull med mina killar. Jag har bara haft bra erfarenheter dom ggr jag varit där, super trevliga och ger bra info.
Det är en gott omtalad klinik när det kommer till råttor och många tipsar om just Roslagtull, eller Ahlbergs.
Priserna är det väl sådär med. Man brukar få ge en "grundavgift" som dom har på 590 kr. Sen så tillkommer det extra om man fått medicin med sig hem eller någon sorts hjälp med att ge medicin till djuret på plats.

EmmaWq
0

Okay :-) Har du någon gång fått ut någon medicin mot förkylningar? Typ Ronaxan eller liknande? Tänkte lite på vad det skulle kunna kosta… Men betalar man 590kr per djur då eller bara som en slags första avgift?

Doll
0

Sista jag var där fick jag ut 14 dagar baytril, med lite övertalning. Och om inte det skulle hjälpa en förlängd kur mer bayril + ronaxan. 
Nu hittar jag inte kvittot för just det besöket… Men jag har för mig att baytrilen för 4 råttor gick på en 200-300 kr för ca 25 ml.
Det är 590 kr som en avgift. Tror det är om man kommer in med större djur som hund eller katt som man får ta priset efter antal djur man har med sig.

EmmaWq
0

Okay, så då gick hela "kalaset" på ca 900 spänn? Det låter ju helt okay :-) Ja, har hört att både baytril och ronaxan ska vara bra. Mina killar både nyser, och får typ som "hickanfall", och en av de får ibland en del rött sekret runt nosen :-( Hur har medicinen räckt då för dina råttor? Och har du märkt någon skillnad sedan du påbörjade behandlingen?

Doll
0

Just det kalaset gick på 1200 kr, men det var för att jag kom med två skilda fall och behövde boka två tider, två grundavgifter. Men det brukar ligga runt en 800-1000 kr beroende på vad det är som ska göras. :)

Mina killar hade pyrforin i både ögon och näsor, nysningar och så hade jag två som rosslade.
Medicinen räckte och jag fick t.o.m över lite. Men jag var noga med att inte spilla då många andra inte fått tillräckligt så man kan behandla tiden ut.
Pyrforinet är kvar hos en av mina killar, men han har alltid haft så när han precis vaknat så det är bara en stund på morgonen istället för konstant. Rosslet är borta och nysningarna är borta. :) Just nu håller jag bara tummarna på att inget av det ska komma tillbaka.

Katoz
0

Jag tycker dom är väldigt dyra. Jag har vart där med en hona som hade livmodersinflamtion. Det gick på 2000:- Annars så har jag mest vart på veterinärkliniken som ligger i kolatorp/Haninge. Jätte nöjd med dom.

Katoz

Doll
0

#6 Oj… Ja det kanske ska påpekas att 800-1000 kr endast gäller lättare fall som förkylningar, ohyra eller hälsokontroller finns säkert något mer som platsar.
Och bokar man helgtider, lör-sön, så tillkommer en akutavgift på 400 kr i priset.

Men det bästa man kan göra är ju att ringa in till olika kliniker och fråga om priser.

EmmaWq
0

#6 Vad heter själva kliniken? För grejen är den att jag inte alltid har tillgång till skjuts, och då känns haninge lite långt bort tyvärr… Mina killar är dock "bara" förkylda, så jag tycker att det är okay att betala runt en tusenlapp, förutsatt att det hjälper dvs :P

Katoz
0

http://www.haningedjurklinik.se/

Där har du alla fall sidan :)

Katoz

EmmaWq
0

#9 Tack! Dock verkar det ju bara som att de är experter på hundar och katter? Men det är bra att veta iallafall :-)

Katoz
0

Har en hanråtta som genomgick en jätte stor operation där med lyckat resultat alla fall :) Har ju även vart där vid andra saker..

Katoz

EmmaWq
0

okay, ja men då så :-) Ska försöka skramla ihop lite pengar sedan ska boka en tid hos veterinären iallafall :-)