Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 270 ggr
Tosca
0

Färger på grabbarna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla rådisägare!

Jag har fyra underbart trevliga råttkillar hemma hos mig men jag har lite huvudbry beträffande deras färg, kanske ni vill hjälpa mig? Lille gammelFender är jag säker på, han är en pew, men de tre andra är jag fundersam över.. Här kommer killarna:

- Rockall; mörkgrå kille med inslag av jämt fördelade vita hårstrån över hela pälsen, vita handskar och vita baktassar, ojämt markerad vit mage. Kanske en irish eller silver grey mm?

- Léon, samma färg som Rockall men han har "mindre" handskar och mindre vitt på baktassarna.. En vit liten raggarsträng har han också :) Annars inget vitt på magen. Vit svanstipp.

- Nixon, Champagne hooded? Han är Champagnefärgad över hela överkropppen och ansiktet vilket tonar ut till vit färg på magen och hela undersidan av honom (inklusive tassar). Rödögd.

Bifogar lite bilder så ni får något att tänka på ;)

Fotograf, styrman, råttmor och illustratör
Portfolio på Flickr

Tosca
0

En bild på lille Léon.. (dumbo)

Portfolio på Flickr

Tosca
0

Och på Rockall..

Portfolio på Flickr

Tosca
0

Och en på lille Nixon..(+Fenders nos)

Portfolio på Flickr

Digitalis
0

Léon är silver black irish mismarked. s/ba ir mm.

Rockall är silver black european berkshire. s/ba eubk.

Nixon är champagne. ch.

//frida

Tosca
0

Tackar tackar så mycket för hjälpen!

//Tosca och pälsbollarna

Portfolio på Flickr

cosmonita
0

Nixon skulle också kunna vara silver fawn. Ljus bild med mycket blixt…

Nutiz
0

Tänkte likadant som Cosmonita… Har han ljusröda ögon(som en pew)eller är det bara bilden?

Digitalis
0

Jag tänkte också silver fawn först men han ser inte tillräckligt tickad ut även om bilden skulle vara ljus. Både champagne och silver fawn ska ha rosaröda ögon.

//frida

Nutiz
0

Är fawn tickade? Ifall det bara skulle se ut som om den har ljusröda ögon, alltså.

Tosca
0

Nej, bilden på lille Nixon är inte helt rättvisande. Han har mörkare ögon än Fender och är mörkare i färgen (lite åt sand-hållet) än på kortet. Här får ni en ny, förhoppningsvis mer rättvisande bild (ögonen fortfarande alldeles för ljusa)!

Portfolio på Flickr

cosmonita
0

Jag tycker fortfarande att han ser mer fawn ut än champagne…han är väldigt orange.

Digitalis
0

Jupp på den bilden ser han definitivt ut som en silver fawn!

Nutiz: Det finns silver fawn och så finns det fawn. En silver fawn är mer gulorange och en fawn är mer orangeröd. Båda dessa varianter är tickade och deras svartbaserade motsvarigheter är champagne och beige.

Champagne och silver fawn har rosaröda ögon.

Beige och fawn har rubinögon, dvs mörkt röda eller rent av nästan svarta ögon.

//frida