Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2634 ggr
Loovi
0

Böld i ögat! Hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hade precis uppe Chapelle för en mysstund i soffan och upptäckte du att det var en typ av böld i ögat! Har märkt av att dom börjat göra upp rangordningen nu och undrar nu om det kan vara resultat av ranguppgörning eller ännu värre canser, absesser?

I övrigt är hon är kolugn att ha och göra med, verkar inte ha ont, busar och leker med sina kompisar.

Vad tror ni!? Hilfe hilfe!

Dramatik
0

Usch då. Jag vet inte säkert vad det kan vara, men bilden får mig onekligen att tänka på någon slags tumör i huvudet. Tyvärr finns det nog inte så mycket att göra åt det:(

Jag tycker att du ska ta henne till en råttkunnig veterinär så fort som möjligt.

Loovi
0

Tack för ditt svar! Ska genast ta tag i detta!

chade
0

uh, sådär har jag bara sett på marsvin innan o:
Hoppas att det inte är något allt för jobbigt :(

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Loovi
0

Ja jag har gjort lite research och jag misstänker att det är något som heter fatty-eye. tyvärr verkar hon ha fått ont nu ikväll så vi har tid hos vetten på onsdag. Har hon ont så kommer jag att ta bort henne. Fatty-eye och cherry-eye verkar vara vanligt just på marsvin..

SweGizmo
0

vadå går det inte att bota, så man måste avliva råttan:s??????

Min blogg: SweGizmo.se

Loovi
0

Vad jag förstått så är det en kronisk sjukdom. Alltså, även om man opererar så kan det komma tillbaka. Vad jag läst mig till så ska det inte kännas så mycket, men jag har märkt av skillnad i hennes temperament bara under dagen. Hon liksom slängde sig ur min hand och åmade sig när jag tog upp henne, ligger och sover mest hela tiden och helst själv istället för med hennes kompisar :(

SweGizmo
0

tycker ändå att du ska avakta, det kan vara tillfälligt att hon beter sig så.

Min blogg: SweGizmo.se

Loovi
0

Oavsett om det är fatty-eye eller cancer så ser jag det som högsta prioritet att någon kunnig får titta på henne. Har tid på onsdag och vi får ta ställning då.

Terato
0

Här kan du läsa om abscesser: Ratguide/ Abscess

Se särskilt Fig. 11.

Jag skulle gissa på abscess eller tumör. Som jag förstår av texten sätter man in antibiotika om det är en abscess men helst opererar man bort/tömmer också. Veterinärer resonerar säkert olika kring det där.

De kan bli personlighetsförändrade när det växer saker i huvudet. Men råttan kan även fly för att den har ont och vill vara ifred.

Min erfarenhet av vänner som haft ansiktsknölar på råttor är att det oftast inte går att få ordning på det, trots behandling. Men jag har inte så stor kunskap om det.

Tråkigt, i alla fall..

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Loovi
0

Tyvärr så ser det inte ljust ut för Chapelle. Men vi får se imorgon. Tack för alla svar!