Råttor iFokus

Råttor

Etiketttransporthjälp
Läst 3841 ggr
shimmer
0

Råttor ute på vintern?

Hej!

Undrar om man kan ha råttor ute på vintern (under en kort tid alltså) när de egentligen är inomhusråttor.

Är de ungefär som kaniner, kan de få en chock av kylan om man plötsligt tar ut dem(efter att ha haft dem inne)?

Tänkte kanske köpa en råtta i vinter, men då måste jag ju ta den från affären till bilen, och från bilen in i huset, klarar de av att vara ute i kylan den korta tiden?

Tack på förhand:)

Zakaraa
0

Värmeisolera din transportbur med filtar både i och runt om så är det inga problem alls.
Har du ingen transport bur så kan du ta råttan innanför jackan (så gjorde jag när jag helt oplanerat blev med råtta en gång)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

EmmaWq
0

Hej!

För det första måste du ju i så fall köpa två råttor, eftersom att råttor är extrema flockdjur, de blir väldigt lätt deprimerade om de inte har andra råttor omkring sig, oavsett hur mycket du håller på med den.

För det andra; ja, du kan transportera den ute i korta, korta stunder, men se till att ändå hålla råttan så varm som möjligt. Om du har en transportbur eller skokartong, lägg ner någon fleecefilt i buren och sedan virar du en runt buren också, så att råttan inte blir nedkyld. Råttor är inte som kaniner, utan är mycket känsligare för förkylningar etc. En kanin kan ju få mycket tjockare päls om den vänjs tidigt vid att vara ute vintertid, detta kan INTE råttor göra… Så endast via transporter, inte längre än så.

shimmer
0

Ok. tack, då vet jag:)

Jinaum
0

#2 om en råtta är stressad å vill sig till är inte en skokartong direkt någit underbart att ha den i.

När mina råttor ska någonstans tar jag min katt transport med hönsnät satt på gallret så de inte kommer ut. Tänk på att bebisar kan pressa sig igenom om avståndet är runt om 2 cm. helst 1. Jag brukar då köra i en hel filt i buren som jag viket så hälften läggs över råttan och hälften under råttan. Sedan kan du alltid ta en pet-flaska och fylla den med varm vatten å vira in i filt så de får en exrta värme källa. Den håller inte så länge men iaf en liten stnd som säkerligen hjälper.

nyndat
0

Och ett tips - köp inte råttor från djuraffären. De kommer oftast från väldigt ostrukturerad och oseriös uppfödning, och det finns inga garantier för vare sig hälsa eller psyke.

Jag talar tyvärr av erfarenhet, försöker råda så många som möjligt att inte begå samma misstag :P

EmmaWq
0

#4 Nej, jag vet att en transportbur är det absolut bästa, men man tager vad man haver liksom :P När jag köpte mina killar hade inte jag någon och då blev en stor skokartong istället… Men jag ska införskaffa en riktig snart :-)

#5 Nej du har helt rätt! Det bästa är ju helt klart att köpa ifrån en uppfödare, och inte enbart pga det du nämde med hälsa etc, utan det kan även kännas tryggare om det skulle hända något eller så, att ha en att luta sig emot :-)

Jinaum
0

Det är inte bara därför man inte bör köpa från en djuraffär. Att köpa djur ifrån en djuraffär innebär att man indirekt stödjer grosist avel som inte är kontrollerad.

Man vet inte vad för djur man får. Man kan lika gärna få en råtta som egentligen är avlad för rått mat. Dessutom att de djuren inte har alla förutsättningarna. Tex små burar, sitter ihop med syskon osv. Det är väl i princip precis inom lagen, men thats it.

Att de blir sjuka och så är en del av saken. Men jag tycker framför allt att det är massproduktion av råttor om de kommer ifrån en grosist.

Bara för de kommer ifrån en uppfödare gör det inte säkert att man får en frisk råtta, många uppfödare har nog linjer osm har sina problem de också och sina fel. Men i regel är de friskare, tamare och har bättre gener. MEN det possitiva med uppfödare är att man vet vart råttan kommer ifrån. Man får info om det ev kan uppkomma något. Man får oftast dessutom hjälp av sin uppfödare om något händer eller om man behöver råd. Alltså bara det att kunna fårga om liknande har hänt bland syskon verkar vara något som är väldigt händigt och bra för att få koll på om det är något som går i kullen osv.

Zolah
0

om du ska flytta dem i bur som folk ger tips på med filtar, så kan du även stoppa en lagom varm vatten flask i den också :3 hjälper att hålla värmen därinne- sedan om du har varm bil är det ju inga problem.

EmmaWq
0

#7 Jo, exakt! Det var precis det jag menade :-)

Terato
0

Håller med!

Men kom ihåg också att det är skillnad på uppfödare och uppfödare!

Mitt råd är att alltid åka och hälsa på ungarna och uppfödaren innan man bestämmer sig. (om man inte redan har en god kontakt med personen och denne vet vad man gillar för slags råttor). Man ska också fråga om stamtavlan, vilka problem som finns och så. Och gärna be om att få träffa föräldrar och släktingar om det är möjligt.

Sen kan det vara bra att rådfråga en annan person, vad de tycker och så. Lite problem är det alltid i stammarna. Men det finns varningsflaggor och ett visst mått på hur mycket och nära saker och ting ska vara. Sen finns det saker som de flesta har nolltolerans på, t.ex. sjukdomen megacolon som ibland kan finnas i tecknade linjer.

Och kom ihåg! Gå efter hjärtat. Inte efter färger. Speciellt när man är ny är detta viktigt. Du ska tycka om råttan och råttan ska tycka om dig. De ska söka kontakt och gilla människor! Sen är alla bebisar lite smått osäkra, såklart. Men den där "kontakten" och nyfikenheten ska ändå finnas där. Det är extra viktigt när man är nybörjare.

De flesta råttor som är uppväxta i en hemmiljö med mkt hantering har samma grundpersonlighet livet ut, det är min erfarenhet. Gillar du inte råttan som liten finns risken att ni aldrig kommer att gilla varandra. Det där "klicket" är faktiskt väldigt viktigt med råttor. Särskilt med vissa individer. Jag har aldrig haft en råtta jag inte trivts med. Men vet andra som har. Och det är oftast för att de gått efter färger och inte träffat ungen och känt efter. Det finns också bra uppfödare som har dåliga kullar, kom ihåg det. Nä, så åk och träffa råttorna innan!

Sen kan de ju få andra problem också, som överdominans, som ändrar personligheten i puberteten. Det kan man fråga efter i stammen med. Överdominanta hanar kastrerar man i regel och de brukar bli bra igen efter kastreringen om de överlever den, så att säga.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se