Rädda råttor
Har precis fått två stycken råttor (herrar) som jag nu haft i fem dagar. De är dock båda jätteskrämda av sig och jag börjar känna mig elak för de har inte kunnat vara utanför buren på fem dagar eftersom de piper eller tom skriker när jag försöker bära dem.
Den ena råttan visar stor nyfikenhet och nosar på mig, rör vid min hand och har vid enstaka tillfällen krupit upp i handen. Han har vart ute ur buren två gånger.
Den andre är dock livrädd och piper bara jag rör vid honom så har inte kunnat ta ut honom alls.
Funderar dock på att ställa buren i ett mindre rum där de han härja runt lite fritt om än ensamma från min närvaro. Är det en bra idé?
Försöker vara med dem och prata och låta dem lukta på mig osv och de verkar nyfikna om än skygga. Tycker bara det känns elakt att de inte kunnat vara utanför buren under tiden jag haft dem (vill inte låta dem springa utan uppsyn i rummet där de vanligtvis bor).
Så undrar mest om något är fel, om jag gör fel eller om någon bara har tips och idéer för mig. Är orolig att jag behandlar dem fel eller om jag bara borde vänta och låta dem vänja sig.
De är runt 6-7mån och från en privat uppfödare som sålde dem genom en djuraffär.
6-7 månader?? Jag har aldrig hört talas om att en djuraffär skulle sälja så gamla råttor, är du säker på att du inte menar veckor? :-/ Med den åldern kan det nog ta ett BRA tag för dig att tämja dem om de inte är vana vid hantering.

Alltså, egentligen vet jag inte alls hur gamla de är. Det var mest en gissning. De är inte babies men inte heller vuxna. Så vet att de är under ett år men de är antagligen över 3 månader.
De i affären visste inte hur gamla de var. Men är som sagt osäker för vet inte hur fort råttor växer. De kanske är mycket yngre.

Kan inte mycket om råttor utan gick mest efter storlek eftersom uppfödaren inte var i butiken när jag köpte dem och de andra som var där inte visste om åldern. Så de kanske är mycket yngre. Tyckte de såg lite stora ut.
(sett bilder på baby-råttor och de har sett så små ut)
Har du testat att väga dem? Jag tror att veteranerna här inne skulle kunna ge dig ett rätt bra bud på åldern om du ger dem en vikt :)
Jag var också i din sits en gång, och hade skaffat mig djuraffärsråttor (något som jag av flera anledningar ALDRIG kommer göra om). Det krävdes en hel del arbete innan vi kom överens. Men de blev faktiskt riktigt gosiga och den ena flyttade mer eller mindre permanent in i kragen på min polotröja, så ge inte upp :)
En idé att få dem tama är att släppa dem i ett rum där det inte finns något att göma sig i eller bakom. Sätt dig mitt på golvet, läs en bok eller något under tiden. Ha gärna huvtröja. Förr eller sennare lär dom sig att hos dig finns det skydd och där kan de gömma sig. samtidigt som de blir vana vid dig.
Är dess värre det enda råd jag kan ge som jag kommer på.

Största problemet är väl hur jag skall få ut dem ur buren eftersom de skriker så fort jag rör vid dem. Det låter annars som en väldigt bra idé.
en av mina råttor var som dina, hon pep och fick panik när jag rörde henne. Efter nån månad fick jag nog, Jag tvingade ut henne varje dag, gosade och klappade, Och idag är hon supermysig, piper inte alls och sitter gärna och knastrar vid nacken. (=
Malteråttan (L)
Hur är deras bur inredd? Det kan vara en fördel att till en början ha en ganska tråkig bur för dem… Då vill de förmodligen söka efter nåt skoj.
Eftersom du säger att de är nyfikna. Ställ upp burluckan och ta något gott, gärna nåt som luktar, och sitt vid buren och håll det i öppningen. Om de kommer fram, låt dem ta godbiten. Låt dem äta upp och gör om det.
Även om du inte kan ta ut dem är det bra att ha händerna inne i buren. Stoppa in handen då och då i närheten av där de är, utan att ta i dem. Håll den där och låt dem komma fram och nosa.
Jag kan bara rekomendera tålamod!
Funkar inte detta så säger jag som #7.
Ta ut dem trots att de piper, men ta i dem försiktigt och med så lugna och försiktiga rörelser.
Prata lugnande med/till dem hela tiden, detta gäller alla olika tips. Prata mycket i närheten av dem så vänjer de sig vid din röst. (Själv satt jag mycket och läste högt när jag läste kurslitteratur när de var nya hos mig. Gör det ibland fortfarande, detta eftersom jag bor själv och det lätt blir ganska tyst.)
Jag är inget proffs, men hoppas att jag hade nåt vettigt att komma med iallafall.

Brukar ofta stoppa in handen så de får nosa på mig :3
Men började från och med igår och tänkte fortsätta med det; att ställa in buren i ett mindre rum (mitt badrum) med öppen lucka och satte mig sedan utanför och bara lät dem göra som de ville.
De vågade inte klättra ur buren men klättrade runt på taket och sidorna av buren och var mer aktiva än jag sett dem förut. Så det tror jag de mår bra av. Skall fortsätta med det framöver ^^

Idag vågade en av dem klättra upp på mig :) Bland annat mina ben och i mitt knä. Så fram steg för en av de små råttisarna iaf.
Tack för era tips och förslag!
*putt*