Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 3612 ggr
Doll
0

Sår vid pungen, vad göra?

Jag har varit hemifrån i 2 dagar och min sambo har fått ta hand om mina killar under den tiden och han nämnde imorse att Dio dragit in pungen och att det "såg så lustigt ut". >< Nu när jag tagit mig hem så hittar jag två ytliga sår på var sida om pungen, det verkar inte vara infekterat men det är en hel del sårvätska och småsår runtom.

Jag kommer att ringa vet. i morgon för att se hur jag ska göra med såren.

Dio har alltid varit alfa och han vart nyligen förlamad i höger bakfot och svans och kan därför inte röra sig runt i buren som innan. Men mina andra killar har inte verkat elaka mot han utan snarare tvärt om.

Jag misstänker att det är bitsår och jag tror jag vet vem som är boven om så är fallet.
Men jag har aldrig varit med om något bråk bland mina killar innan men kan det vara någon ny rangordning som pågår? eller vad är det som händer?
Är det något farligt? bör jag separera dom?

chade
0

någon här inne sa att när råttor hugger efter pungen så är det för att döda. jag vet inte riktigt vad du ska göra, någon annan som har erfarenhet av sånt får svara :( Just nu kan du i alla fall hålla ganska stor koll på dom, och kanske separera den råttan som blivit biten, eller den som är boven. vet inte riktigt som är bäst.

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Doll
0

Det vore hemskt om det är så… :(
Jag har läst att det kan ha med rangordning att göra. Sen att dom kan hugga mot pungen och försöker kastrera om dom blir riktigt förbannade på varandra.

Jag separerar buren och eftersom jag inte vet vem som gjort det med 100% så kommer Dio att få spendera natten själv. Jag vill inte riskera att något ännu värre kan hända.

chade
0

Det låter som en bra ide! det kan ju vara ett riktigt hårt rangbråk också. Du kan ju sätta ihop dom sen i morgon igen när du har tid att hålla ett äga på dom och se vad som händer.

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Doll
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag misstänker rangbråk… Sitter i skrivande sund med alla fyra i soffan och det är en enda stor goshö under filten.

Passar på att lägga in en bild på min Dio kille också.

Doll
0

*putt*