Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1386 ggr
dreamoutloud
0

Busande råttor

Är helt ny råttägare och undrar bara hur vanligt det är att råtthanar brusar/bråkar med varandra. Vet inte om det är någon fara men blir lite orolig (är extremt paranoid av mig) för den ene piper när de busar/bråkar. Inget skrikande men ändå en två-tre pip.

Och när de busar/bråkar jagar de ofta varandra och ställer sig och slår mot varandra med tassarna, brottar ner varandra osv.

Men jag kan inte se att de bits eller har skadat varandra.

De är från uppfödare och bodde tillsammans med två andra råttor från början.

Har endast haft dem två dagar så kan vara jag som bara är paranoid. Är van vid hamstrar som endast piper när de skadar sig.

EmmaWq
0

Jag har två hanar här hemma som är precis likadana! Det är framför allt vanligt om det är unga råttor, vad jag har förstått.. Det kan vara någon rangordningsgrej, eller bara för att de vill busa. Framför allt unga råttor är/kan vara väldigt pipiga av sig, men även där har jag förstått att det oftast avtar med tiden. Sålänge de inte attakerar varandra och biter stora sår eller så att det börjar blöda är det nog ingen fara :-)

dreamoutloud
0

Okej, tack :)

De verkar som sagt inte skada varandra utan knuffas och buffas mest lite. Det med rangordning verkar passa in lite kanske för har märkt att de piper lite ibland när de gosar i sin "säng" och då brukar en av dem efter ett tag ge plats åt den andre osv.

Ville mest dubbelkolla med någon. Better safe then sorry liksom :)

EmmaWq
0

Förstår helt och hållet :-) Har själv varit lite orolig med mina grabbar till och från, men det är mest bara bus ^^

OttoIsTheShit
0

efter över 1 ½ år som råttägare var jag fortfarande orolig vid minsta lilla :) haha

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

EmmaWq
0

Jo, jag tror faktiskt aldrig att det riktigt släpper… Man är alltid lite orolig för sina små :-)

dreamoutloud
0

Det är som att skaffa barn nästan :P
Har som sagt bara haft dem i två dagar men är ändå helt "omg, mår de bra? omg, äter de ordentligt? omg, är de för kalla? omg, är de för kalla? omg, varför piper de?" osv osv osv xD

EmmaWq
0

#6 haha förstår precis! ^^ Är så också hela tiden :P Och mina killar kutar ju omkring fritt inne i mitt rum, så de har fått tag på alla möjliga saker och gnagt sönder… Senast idag min deodorant, jag tyckte väl att luktade lite fööör gott :P

OttoIsTheShit
0

haha som jag brukar skoja med morsan..om man e sån med råttorna hur f*n kommer man bli när man skaffar barn? xD dom kan man ju inte ha lika mkt uppsikt över :P

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

EmmaWq
0

haha tur för mig då att jag inte vill ha barn! :P (men jag förstår ändå din tanke! :-))

mikeiko
0

Mina tjejer pep asmycket som små, och jag sprang hela tiden och kollade och var jätteorolig :)

Dock var det bara ungråttalekar och rangordningsbrottning typ. Nu är de alla runt ett år och piper bara när de säger "Snälla gör mig inte illa" när annan råtta kommer och kliver på dem när de ligger och sover, eller om mat stjäls från dem. Så ja, mer protestpipande liksom. Men ibland kommer jag på dem med att dra varandra i öronen o.O Tror att det är ett sätt för dem att få de andra att hålla sig borta när de vill vara ensamma.

dreamoutloud
0

Börjar åter bli lite orolig igen för idag när de bråkade började den ena råttar pipa jättemycket och skrek plötsligt till två gånger. Skyndade dit men kunde inte se om de skadat varandra. Såg inga sår eller liknande. Men lät jättehemskt när den ene skrek till och vet inte riktigt vad jag skall göra eller om det är normalt eller inte. Har bara haft råttorna i tre dagar.

dreamoutloud
0

Börjar åter bli lite orolig igen för idag när de bråkade började den ena råttar pipa jättemycket och skrek plötsligt till två gånger. Skyndade dit men kunde inte se om de skadat varandra. Såg inga sår eller liknande. Men lät jättehemskt när den ene skrek till och vet inte riktigt vad jag skall göra eller om det är normalt eller inte. Har bara haft råttorna i tre dagar.

mikeiko
0

Så länge de inte har några sår är det ingen fara, bebisar låter mycket mer för att de är små och lite gnälligare av sig :)

dreamoutloud
0

Ok, tack *andas ut*
Blev så orolig för skall iväg lite i helgen så de kommer vara helt ensamma ett dygn. Vill ju inte att de skadar sig!

Men kunde som sagt inte se några sår efter att den ene skrek. Och när de inte bråkar/busar så verkar de helt lugna.