Hö till råtta?
Jag fick höra av en person att man inte ska ge hö till sina råttor pga att höet kan innehålla kvalster och annan ohyra.
Jag har aldrig hört att man inte ska ge alls, jag har bara hört att man bör vara noga att ge bra och fräscht hö.
Vad anser ni? Kan jag fortsätta ge hö till mina råttor?
Jag skullle inte ge hö om jag vore dig.

Det finns oftast ohyra i höt, hur fräscht det än är. Det beror på att vilda möss och råttor ofta har varit i höt innan det tas in.
Det man kan göra är att ställa höt i karantän i 40 dagar så att ohyran dör innan man lägger in det buren. Man kan säkert prova att lägga in höt i frysen nåt dygn också.
Men jag tror de flesta råttägare här inne skippar hö över huvudtaget. Det är så bökigt att hålla på att göra det ohyrefritt.
Älskar mina stora små vänner..
Råttor har absolut inget utbyte av hö, skulle vara som bomaterial men inte annars.
Däremot kan man få med en massa otrevlig ohyra som man måste springa till veterinären för att få åtgärdat.
Så anser man att gå till veterinär är det roligaste som finns, låt dom bädda med det, om man, som jag, anser att veterinären är dyr och jobbig att fara till så låter man bli.
Riv tidningspapper istället
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#3 på tal om tidningspapper, är inte bläcket som man tryckt bokstäverna med giftigt att få i sig? Hörde det om kaniner, kan tänka mig att det är likadant för råttor, eller?
Jag har för mig att de va så förut men att dom bytt bläck. Fast jag är inte säker.
Det är snart om det inte redan är över 20 år sedan dom tog bort bly ur trycksvärtan. Så tidningar är säkert
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

tidningar är helt säkert och helt ofarligt att ha till djur (och människor).
Hö kan man få ohyra av och de vassa stråna kan peta dem i ögonen och på så sätt få mer dyra vetrinärkostnader. skulle absolut skippat höet om jag var du! råttor får absolut inget i utbyte av hö som sagt annat än för bomatrial.
Okej då vet jag. Går nämligen på ett naturbruksgymnasium och där får råttorna hö.
Det arbetar både utbildade djurvårdare och en veterinär där och ingen har haft någon anmärkning av att det skulle vara dåligt att ge råttor hö. Enligt lag ska ju råttor ha något flätbart material men det behöver ju inte vara just hö.
Jag har för mig att det räcker att frysa in höet 1-2 dygn för att det ska bli fritt från ohyra.
Tack för era svar:)

Mina tycker det är kul och mysigt med hö(de få gånger de har fått det), så helt utan utbyte vette fasiken. Men det skräpar en hel del så det kan vara en anledning att titta på andra material.
Jag säger bara, fleecefiltar från Ikea! :) Vad kostar de, 15 kronor eller nåt sånt?
Brukar köpa massvis med roliga filtar på ÖoB. Blir färgglatt och trevligt i buren. Gamla avlagda t-shirts funkar också bra.
Men om de gillar att boa kanske man får tillfredsställa dem med något annat, typ strimlat tidningspapper eller hushållspapper. Jag vill ha en dokumentförstörare, strimlat papper är ju toppen som bomaterial! Men det kanske också skräpar, jag har inte provat det.
#9 Tack för tipset! Får storhandla filtar nästa gång jag har vägarna förbi IKEA :D
Men vem behöver pappersstrimlare när man har råttor? ;)
Jag brukar hänga upp en toarulle till mina rådisar. Skräpar ner som bara den, men dom älskar det så det är bara att städa och se glad ut! :)
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

#8 Jag måste ha missat något med lagen om flätbart material i buren. Vad är det för lag och vad för material räknas som detta? Vet du eller någon annan?
Jag har nämligen inte hö i buren och dem har inte tillgång till tidningspapper ständigt. Materialen som används i mina burar är fleece i form av tunnlar, hängmattor och flätor i fleece som rep genom buren, plast på hyllplan och rör samt grenar. Botten är täckt av toa lätt. Ibland finns tidningspapper och ofta toarullar som är slut samt olika kartonger men inte alltid. Fattas det något i den inredningen med tanke på lagen som nämns?
Snubblade passande nog över dethär inne på dvärghamster i fokus, kanske är det som syftas på?
8 kap. Särskilda bestämmelser för hållande av kaniner och gnagare
14 § Kaniner, guldhamstrar, dvärghamstrar, gerbiler, brunråttor och möss ska ha bomaterial med långa strukturer så att det kan flätas samman.
Allmänna råd till 8 kap. 14 §
Flätbart bomaterial bör bestå av halm, hö, träull, rivet papper
eller dylikt.
Men det är ju föreskrifter, det gäller väl inte som lag, eller..?
Dessutom härstammar väl tamråttan från svartråttan, inte brunråttan?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#13¨
jo jag tror att det är det som gäller. o man bör följa det som står. har för mig att det är det som jordbruksverket kontrollanter går efter.
tamråttan härstammar från brun råttan (rattus norvegicus)
#14 Visst ska man följa det som står, och som jag sagt tidigare, mina råttor har en hel toarulle att strimla, så dom går det ingen nöd på. Jag undrar bara om det skulle vara giltigt som lag, dvs om det skulle anses olagligt att dom inte har det… :)
//Lamina
varför ska det gå att fläta höet? Hänger inte med där riktigt :S
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Toarullar har mina här hemma med
En av dem försökte klämma in sig i en sådan men resultatet blev inte så imponerande.
Jag tror att papper går bra att ha, bara man strimlar det lite;
Allmänna råd till 8 kap. 14 § Flätbart bomaterial bör bestå av halm, hö, träull, rivet papper eller dylikt.
Men vanligt toa-eller hushållspapper strimlar de väldigt bra själva. Även om ens gäster tittar konstigt på buren när de ser råttornas hysteriskt vackra hemgjorda inredning ;p
Jag tyckte faktist att detta var intressant om man ska ge hö eller ej så jag frågade ett flertal personer som är insatta i gnagare och däribland råttor. Jag frågade bland annat en veterinär, en kille som jobbar i en djuraffär och några djurskötare.
De höll med om att man kan få ohyra med höet men det är ovanligt. Veterinären berättade att det är väldigt sällan de fick in smådjur med ohyra in till kliniken som orsakats pga hö, det var snarare smittspridning råtta-råtta.
Djuraffärssnubben sa att visst kan det hända men det är sällan. Allt man plockar utefrån kan innehålla ohyra egentligen. Han rekommenderade att ge hö eftersom fördelarna är större än nackdelarna.
Djurskötarna sa ungefär samma sak.
Jag tror jag kommer att fortsätta ge hö. Men jag har iallafall blivit medveten om riskerna och därför har jag börjat frysa in höet i två dygn varje gång jag köper en förpackning för att undvika ohyra : )

Intressant!
Jag fick in ohyra första gången jag använde hö. Köpte hö:t på en ICA-butik.
Min syster köpte också hö, från zoo denna gång och fick då direkt ohyra på mössen. Har även fått in ohyra när jag köpt foder från Granngården och en gång när jag plockat grenar ute också.
Så min erfarenhet är att det är ofta och att det verkar vara väldigt lätt för de små lymlarna att transportera sig vidare via material. Men 4 gånger är iof inte så stort underlag! :P
Frysa kan man ju göra, ohyrisarna borde dö rätt fort då(går säkert att kolla upp hur lång tid som behövs och hur det är med äggen osv.)
Jag är ju tyvärr lite dum nu men jag ifrågasätter alla, oavsett auktoritet. Faktiskt även veterinärer. De enda jag litar på är de som kan uppvisa siffror eller vettigt material till sina slutpunkter. Men siffor går också att diskutera, det beror mycket på hur man tolkar dem och hur "undersökningen" är gjord. Men utan underlag är det tyvärr ganska svårt att diskutera huruvida det är vanligt eller inte med ohyra i hö.
#19 Man SKA ifrågesätta:) Jag antar att 2 dygn i frysen räcker. Brukar även frysa in fodret 2 dygn eftersom eventuella ägg från skadedjur har hunnit dö då.
Privat tycker jag att det inte är värt risken, särskilt när tyg och tidningspapper både är bättre, billigare och mer poppis :)

Precis som #19 skriver, det låter nästan lite hemskt, men när det gäller råttor så är det inte många veterinärers kunskap man kan lita på fullt ut. Det har hänt otaliga gånger att det är jag som talar om för veterinären vad felet är, vad som skall göras åt det etc.
Angående #18, jag citerar: De höll med om att man kan få ohyra med höet men det är ovanligt. Veterinären berättade att det är väldigt sällan de fick in smådjur med ohyra in till kliniken som orsakats pga hö, det var snarare smittspridning råtta-råtta
Som jourhem i råtthjälpen så får vi in mycket djur från personer som i regel har väldigt liten kunskap om råttor och råtthållning. Jag kan med handen på hjärtat säga att 90% av råttorna vi fått in i jourhem hos mig har haft ohyra, samtliga av dessa hade hö. Dom fd. ägarna hade ingen aning om att deras djur hade ohyra, så därför kan jag bara tänka mig hur många råttor där ute som har ohyra med ägarna ovetandes och som därmed aldrig går till veterinär pga detta.
Det är i princip omöjligt att säga "nä, ohyran vi har kom inte från höet vi använder utan från den nya råttan vi köpte". Om man är så säker på att den nya råttan tex har ohyra, varför låter man den då beblanda sig med sina friska djur istället för att behandla den först etc? Om man så att säga är så stensäker på källan, varför kväver man inte problemet i sin linda? Jag tror det ofta kan handla om att folk kanske inte vill ta in kritik på att, låt säga, dom ger sina råttor hö, utan istället rakt av skyller på något annat.
År det någon som förstår vadfanken jag babblar om? Känner själv att det här inlägget blev lite snurrigt med dåliga förklaringar.