Missfärgad råtta?
Hej!
Har en albinopojke som är runt sex månader.
Grejen är att hans päls ofta blir lite gul i tonen - som när man misslyckats med en blondering, typ x)
Han mår annars bra, är pigg och har i övrigt fin päls, jag har heller inte sett några spår av skabb eller annan ohyra.
Konstiga är att det bara är just han som drabbas - för mina andra pojkar eubk och varigated är ju också delvis vita, men de blir inte gula i färgen :s
Är detta något typiskt för albinos?
Kan tillägga att även hans pappa som var min tidigare råtta också hade detta ''problem''
Har för tillfället ingen kamera och kan inte fota Junior, men bifogar en bild på hans fader.
det är missfärgning från pisset, det syns tydligare på vita råttor än på färgade råttor :) Råttor är rätt grisiga av sig och ligger ofta i pissiga hängmattor och sånt så det sätter sig. Vet inte hur pass insatt du är i hästar men det är samma "problem" där, skimmelhästar blir ofta smutsgula av att dom ligger i pissigt spån, sen blir pälsen färgad av det
Har läst här på forumet att galltvål ska vara bra att tvätta vit päls med…och så var det något som MangoMelon använder som hon verkligen gillade, så kolla med henne!
#1, #2, Aha! Tack :D
Men det är inget farligt då?
Jag menar, klart man kan tvätta råttan, men jag har fått för mig att de inet ska tvättas så ofta?

Det mest effektiva tycker jag är att kolla hur det ser ut i buren med snuskfällor! :P
Nä, men finns det något särskilt ställe som de alltid kissar ner och sedan ligger på kan man kanske möblera om eller lura råttorna att kissa på "rätt" ställe eller så?
Jag insåg att mina hanar alltid kissade på ett ställe på ett hyllplan i buren. Ställde en toalåda där och sen blev det bättre. (Satte fast den ordentligt såklart, vill inte råka ut för samma sak som Zickan gjorde, att råttor och toa föll så att råttorna skadade sig. Efter den incidenten sätter jag alltid fast alla saker som står på hyllplanen).
Tänk också på att se över deras bon ofta. Att byta ut tyger och så. Ren bur= ren råtta. Jag bökade tills jag fick till det i min hanflock. Sen badade jag alla och nu har de hållit sig fräscha, faktiskt.
Tycker inte man ska behöva bada råttor oftare än säg, varannan månad. Jag badar mina enbart inför utställning, vilket alltså blivit nån gång i havlåret.
Sen är det tyvärr också så att vissa råttor är grisigare än andra. Vissa är sämre på att tvätta sig och sover ofta i sitt eget kiss. Men då är det väl som det är.. Efter att du har tvättat råttan kan du ju prova att använda ett parfymfritt balsam innan du sköljer en sista gång. Det skyddar huden och pälsen från uttorkning. Svansen kan du smörja med t.ex. olivolja.
Älskar mina stora små vänner..