hur mycket mat?
hur mycket av mänsklig mat borde jag ge mina råttor dom e fortfarande ganska små, köpta från djurafär två mån sedan men nu har jag ingen aning om hur mycket mat och om dom ska ha fri tillgång:O
det är ju inte så kul om domk blir för feta så dom blir deppiga:/
Halloj!
Dina råttor ska iallafall ha ett mål "riktig mat" om dagen. Du kan även ge de någonting på morgonen, som tex ett kokt ägg, lite youghurt med bär, gröt, välling etc. Men på kvällen ska de som sagt alltid ha något med animaliskt protein, kolhydrater och lite fett 
#2 råttor behöver inte animaliskt protein varje dag. Tvärtom så har för stor mängd protein visat sig ha negativa effekter iaf på hanar, med abcesser och liknande som uppstår.
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Jaha okay, så de behöver alltså inte något kött, fisk, skaldjur, kyckling eller ägg varje dag? Hm, inte ens om det fortfarande är växande individer?
aha jag har tre honor men då ska man bara ge några gänger i veckan ;)
Jag brukar ge mina råttor resterna efter vad jag har ätit på kvällen. Ger ungefär en matsked/råtta. Tycker det verkar funka ganska bra, ingen av dom är särskilt fet eller nått :)
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#5 jag ger nog mer :P men det är mest grönsaker, brukar inte ge så mycket kolhydrater eller proteiner per portion, försöker att hålla med till ungefär en ½ deciliter per råtta totalt.
En typisk dag kan se ut såhär:
Morgon: barnfullkornsgröt med bär/lite rivet äpple/mosad banan
Kväll: blandad grönsallad, tomat, ärtor, bulgur/mosad potatis/spaghetti, köttfärs/lax/räkor/grillad kyckling, och ibland även lite fårost/vanlig hård ost eller avokado
Några gånger i veckan får de även ett kokt ägg